کدام رمزارز ها پس از لیست شدن در صرافی‌های بزرگ پامپ می‌شوند؟

انتشار 4 ماه قبل
آنچه می‌خوانید...

۸۰ درصد از آلت‌کوین‌های جدید لیست‌شده در بایننس با کاهش قیمت مواجه شده‌اند بر اساس گزارش‌های یک محقق حوزه‌ی رمزارز ها با نام مستعار «فلو» (Flow) در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، لیست کردن ارزهای دیجیتال جدید در صرافی‌های متمرکز (CEX) مانند بایننس، دیگر سودآوری گذشته را ندارد. این محقق فاش کرد که صرافی‌های بزرگی […]

رمزارز

۸۰ درصد از آلت‌کوین‌های جدید لیست‌شده در بایننس با کاهش قیمت مواجه شده‌اند

بر اساس گزارش‌های یک محقق حوزه‌ی رمزارز ها با نام مستعار «فلو» (Flow) در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، لیست کردن ارزهای دیجیتال جدید در صرافی‌های متمرکز (CEX) مانند بایننس، دیگر سودآوری گذشته را ندارد. این محقق فاش کرد که صرافی‌های بزرگی مانند بایننس، شاهد کاهش قابل توجه ارزش و عملکرد توکن‌های جدید لیست‌شده در پلتفرم خود بوده‌اند.

تحقیقات فلو نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از آلت‌کوین‌های جدیدی که طی شش ماه گذشته در بایننس لیست شده‌اند، با افت شدید مواجه شده‌اند و ارزش آن‌ها پایین‌تر از قیمت اولیه‌ی عرضه‌ی آن‌ها در بازار قرار گرفته است. اکثر این توکن‌ها بین نوامبر ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۴ در بایننس لیست شده‌اند. به‌عنوان مثال، توکن BLUR که در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ به این صرافی اضافه شد، با کاهش قابل توجه ۴۵.۶ درصدی روبرو شده است.

رمزارز های لیست شده در بایننس

از سوی دیگر، به استثنای دو مورد، تمام توکن‌هایی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ لیست شده‌اند با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. بیشترین کاهش قیمت متعلق به توکنی به نام پورتال (PORTAL) است که از تاریخ لیست شدن در ۲۰ فوریه ۲۰۲۴، افت ۶۹.۲ درصدی را تجربه کرده است. تنها چهار ارز دیجیتال از ۳۲ توکن جدید لیست‌شده در بایننس، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. بیشترین سود متعلق به میم کوین‌ها، یعنی اوردینالز (ORDI) با ۲۶۱.۹ درصد و داگ ویف هت (WIF) با ۱۱۷.۶۹ درصد افزایش بوده است. در همین حال، توکن‌های دیگری مانند جیتو (JTO) و ژوپیتر (JUP) نیز با رشدی بیش از ۵۰ درصد مواجه شده‌اند.

فلو فاش کرده است که اگر سرمایه‌گذاران سبد سهام خود را با سرمایه‌گذاری به میزان مساوی در هر یک از توکن‌های جدید لیست‌شده در بایننس متنوع می‌کردند، طی شش ماه گذشته با کاهش قابل توجه ۱۸ درصدی روبرو می‌شدند.

این محقق حوزه اقتصاد کلان اشاره کرده است که زمانی که توکن‌ها با ارزش کل رقیق‌شده‌ی (Fully Diluted Valuation – FDV) بالا راه‌اندازی می‌شوند، تمایل به کاهش ارزش دارند و در نهایت عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند. او فاش کرد که اکثر رمزارز های لیست‌شده در بایننس توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر رده‌ی ۱ (Tier1 VC) پشتیبانی می‌شوند و با قیمت‌های بسیار بالا راه‌اندازی می‌شوند که در نهایت منجر به سودگیری قابل توجه سرمایه گذاران و کاهش قابل ملاحظه‌ی قیمت می‌شود.

  •  ارزش کاملا رقیق شده (FDV) به کل ارزش بازار یک رمزارز در صورتی که تمام توکن های بالقوه آن در گردش باشند، اشاره دارد.

رمزارز های جدید، کاربران واقعی ندارند

به گفته‌ی فلو، راه‌اندازی رمزارز های جدید در صرافی بایننس دیگر یک ابزار سرمایه‌گذاری سودآور نیست، زیرا ارزش کل رقیق‌شده‌ی (FDV) بالای آن‌ها در زمان راه‌اندازی، بخش اعظم پتانسیل رشد آن‌ها را از بین می‌برد. او اشاره کرد که این آلت‌کوین‌های جدید لیست‌شده در حال حاضر به عنوان نقدینگی خروج برای افراد مطلع عمل می‌کنند، کسانی که از دسترسی محدود سرمایه‌گذاران خرد به فرصت‌های سرمایه‌گذاری باکیفیت سوءاستفاده می‌کنند.

همچنین، این محقق حوزه‌ی رمزارز ها فاش کرد که پروژه‌های ارز دیجیتال جدید لیست‌شده در بایننس، کاربران واقعی یا جامعه‌ی حامی قوی ندارند. تمایل آن‌ها به راه‌اندازی با ارزش کل رقیق‌شده‌ی (FDV) بالا همچنین منجر به رشد غیرقابل دوام می‌شود که کل اعتبار صنعت کریپتو را زیر سوال می‌برد.

فلو با اشاره به اظهار نظر الکس کروگر، اقتصاددان، بر این باور است که سرمایه‌گذاری در توکن‌های جدید لیست‌شده، یک بازی دستکاری‌شده است. کروگر گفته است:

«اکثر توکن‌هایی که امروزه راه‌اندازی می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سرعت با افزایش قیمت و سپس افت ناگهانی مواجه شوند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که بنیان‌گذاران این توکن‌ها جدول زمانی بسیار کوتاهی برای آزادسازی توکن‌ها (vesting schedule) تعیین می‌کنند، معیارهای غیرواقعی ارائه می‌دهند و به جای جذب کاربر، بر روی جلب توجه (هایپ) تمرکز می‌کنند.»

کروگر همچنین فاش کرد که ربات‌های معاملاتی خودکار و بازارگردان‌ها (Market Makers) با خرید مقادیر زیادی از توکن‌ها در زمان راه‌اندازی با قیمت‌های پایین و فروش آن‌ها با قیمت‌های بسیار بالاتر، باعث ایجاد عدم‌منافع برای سرمایه‌گذاران عادی می‌شوند.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx