تاریخچه بلاکچین اتریوم

تاریخچه بلاکچین اتریوم
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 412 نفر

تاریخچه اتریوم

اتریوم یک سرویس منبع باز و عمومی است که از فناوری بلاکچین برای فعال کردن قراردادهای هوشمند و معاملات ارزهای دیجیتال بدون دخالت واسطه استفاده می کند. اما اتریوم از کجا آمده است؟ دنیای ارزهای دیجیتال یک حوزه نوپا است که اساساً با شروع بیت کوین (BTC) در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. بیت کوین به عنوان آزمایشی وارد بازی شد که دو ویژگی را ارائه می کرد: یک دارایی مبتنی بر اینترنت و فناوری بلاکچین زیربنایی که آن دارایی بر روی آن اجرا می شود. از همان زمان، مردم از مفاهیم ارز آنلاین و بلاکچین برای ارائه پروژه ها و دارایی های دیگر استفاده کردند.

اتریوم یک بلاکچین است که قابلیت‌های قابل توجهی را برای توسعه‌دهندگانی که راه‌حل‌هایی را بر روی اتریوم می‌سازند، میزبانی می‌کند. بلاک چین اتریوم دارای یک سکه بومی است که با نام اتر (ETH) شناخته می شود که برای پرداخت هزینه فعالیت در بلاکچین اتریوم استفاده می شود. این سکه همچنین در صرافی های ارز دیجیتال معامله می شود و ارزش آن در نوسان است. به عنوان مثال، سایر دارایی های ساخته شده بر روی بلاکچین اتریوم مانند توکن های ERC-20، به عنوان پرداخت هزینه های مربوط به هر تراکنش آن دارایی ها، به اتریوم نیاز دارند. بلاک چین اتریوم با زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) نوشته شده است. یک نهاد غیرانتفاعی به نام بنیاد اتریوم، به عنوان یکی از ناظران پروژه اتریوم عمل می کند.

برخلاف بیت کوین، با خالق مرموزش، تاریخچه اتریوم ساده تر است. ویتالیک بوترین و چندین نفر دیگر اتریوم را ایجاد کردند، اما جزئیات مربوط به پیشینه عظیم این بلاکچین توضیح بیشتری را می طلبد.

روزهای اولیه بلاکچین اتریوم

اگرچه بلاکچین اتریوم چندین بنیانگذار دارد، ویتالیک بوترین کسی بود که در ابتدا وایت پیپری را منتشر کرد که مفهوم اتریوم را در نوامبر ۲۰۱۳ توضیح می‌داد. پس از کار اولیه بوترین، متخصص های دیگر در ظرفیت‌های مختلف برای کمک به اجرای پروژه به هم پیوستند. ویتالیک بوترین، گاوین وود، چارلز هاسکینسون، امیر چتریت، آنتونی دی ایوریو، جفری ویلک، جوزف لوبین و میهای آلیسی همگی از بنیانگذاران اتریوم هستند.

اتریوم در اوایل سال ۲۰۱۴ زمانی که بوترین مفهوم پروژه بلاکچین اتریوم را در یک کنفرانس بیت کوین در میامی، فلوریدا در معرض دید عموم قرار داد، معرفی شد. این پروژه در اواخر همان سال از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) سرمایه جذب کرد و میلیون‌ها اتریون را برای توسعه پروژه فروخت. بین ۲۲ ژوئیه و ۲ سپتامبر ۲۰۱۴، بیش از ۱۸ میلیون دلار اتریوم فروخته شد که همه سرمایه های جذب شده با بیت کوین بود.

اگرچه سکه های اتریوم در سال ۲۰۱۴ قابل خرید بودند، بلاکچین اتریوم تا ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۵ فعال نشد، به این معنی که خریداران اتریوم قبل از اینکه بتوانند اتریوم خود را جابجا کنند یا از آن استفاده کنند، باید منتظر راه اندازی بلاک چین آن می‌بودند.

مراحل پیشرفت بلاکچین اتریوم

اگرچه تولد بلاکچین اتریوم در ژوئیه ۲۰۱۵ بود، اما توسعه آن یک فرآیند طولانی و چند ساله بود. اولین تلاش برای راه اندازی بلاک چین اتریوم که Frontier نامیده می‌شود، اولین بلوک های بلاکچین های را اجرا کرد و میزبان قراردادهای هوشمند و استخراج اثبات کار (PoW) بود. راه‌اندازی اولیه به مردم این فرصت را داد تا دستگاه‌های استخراج خود را راه‌اندازی کنند و شروع پردازش تراکنش ها روی شبکه کنند.

از زمان راه‌اندازی اتریوم، بلاکچین آن به‌روزرسانی‌های زیادی را به عنوان بخشی از پیشرفت بلاکچین انجام داده است، مانند به‌روزرسانی‌هایی به نام بیزانتیوم، قسطنطنیه و زنجیره بیکن. هر به روز رسانی جنبه های خاصی از بلاکچین را تغییر داده است. به عنوان مثال، بیکن چین لایه اجماع (که قبلا اتریوم ۲.۰ نامیده می شد) را راه اندازی کرد. تغییری از یک مکانیسم اجماع اثبات کار به یک مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS). بیزانس و قسطنطنیه هر کدام تعدادی تغییرات را در بلاکچین اتریوم به ارمغان آوردند، از جمله کاهش پرداخت ماینینگ بعد از بیزانس و آماده شدن برای انتقال به مکانیسم اثبات سهام.

یک تغییر قابل توجه در بلاک چین اتریوم، تغییر به اثبات سهام است که برای مقیاس پذیری بلاکچین آن آغاز شده است. پروژه های متعددی در طول سال ها برنامه های کاربردی بر روی بلاکچین اتریوم ساخته اند. با این حال، زمانی که ترافیک به طور قابل توجهی افزایش یافت، مانند روزهای اوج استفاده از بازی معروف کریپتو کیتی (CryptoKitties) در سال ۲۰۱۷، شبکه با مشکل مواجه شد.

در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) ساخته‌شده بر روی اتریوم توجه قابل توجهی را به خود جلب کردند و مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم را در خط مقدم قرار دادند، زیرا هزینه‌های بالای شبکه باعث آزار شرکت‌کنندگان شد. انتقال اتریوم به لایه اجماع و اثبات سهام با هدف مقیاس پذیرکردن بلاکچین انجام شده است.

هک دائو

برخی از به‌روزرسانی‌های بلاک‌چین اتریوم در طول زمان، بخشی برنامه‌ریزی‌شده از پیشرفت اتریوم بودند، اگرچه برخی دیگر بر اساس رویدادها یا عواملی بودند که تغییراتی را در بلاکچین ایجاد می‌کردند. برای مثال، فورک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) به عنوان تلاشی برای دور زدن هک عمل کرد. دائو یک مفهوم کلی در صنعت کریپتو است.

دائو پروژه ای بود که در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد. دائو به عنوان یک صندوق سازمان غیرمتمرکز مستقل مبتنی بر اتریوم عمل کرد که اساساً تخصیص دارایی صندوق را دموکراتیک کرد. بطوریکه کاربران مجبور نبودند به افراد دیگری در گروه دارای دائو اعتماد کنند، آنها فقط باید به کد یک دائو اعتماد کنند که توسط هر کسی کاملاً قابل مشاهده و تأیید است. به طور خلاصه، اشخاص ذینفع اتریوم را به مجموعه ای از وجوه در دائو فرستادند و در ازای آن توکن های DAO را دریافت کردند. در آن زمان می شد از این توکن‌ها برای رأی‌گیری در مورد محل تخصیص سرمایه دائو استفاده کرد. دائو در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵۰ میلیون دلار اتریوم جذب کرد.

با این حال، در سال ۲۰۱۶، دائو با یک هک مواجه شد که بیش از ۳.۶ میلیون اتریوم از مجموعه دارایی دائو به سرقت رفت. جامعه اتریوم در مورد نحوه رسیدگی به این مصیبت اختلاف نظر داشتند. بخشی از جامعه می خواستند بلاکچین اتریوم را تغییر دهند تا اساساً هک را باطل کنند. اعضای جامعه مخالف این کار بودند و بیان کردند که چنین نمایشی با مفهوم کلی تغییرناپذیری فناوری بلاک چین در تضاد است.

اکثریت جامعه اتریوم با این طرح موافقت کردند تا بلاکچین را در پاسخ به هک تغییر دهد و به هارد فورک شبکه منجر شود. هارد فورک منجر به دو بلاک چین مجزا و دو دارایی بومی مجزا در آن زنجیره شد. بلاک چین اتریوم برای بازیابی دارایی های از دست رفته از هک فورک شد. این فورک منجر به ایجاد دو زنجیره متفاوت با نام های اتریوم و اتریوم کلاسیک شد.

ادغام اتریوم

با توجه به نگرانی های زیست محیطی مرتبط با استخراج  اثبات کار، ادغام لایه توافقی بیکن چین با لایه اجرای شبکه اصلی اتریوم توسط بنیانگذاران و توسعه دهندگان اتریوم پیشنهاد و اجرا شد.

بنابراین، چه اتفاقی برای اتریوم ۲ افتاد؟

بنیاد اتریوم، اتریوم ۲ را به لایه اجماع تغییر داده است تا کاربران را از کلاهبرداری هایی مانند تعویض اتریوم با توکن های اتریوم ۲ نجات دهد.

همچنین، این بدان معنا نیست که دو شبکه اتریوم مجزا وجود دارد زیرا اتریوم تراکنش ها و اجرای آنها را مدیریت می کند. در همان زمان، اتریوم ۲ اجماع اثبات سهام را مدیریت خواهد کرد، اما تنها یک شبکه وجود خواهد داشت

آیا استخراج اتریوم پس از ادغام از بین رفته است؟

علیرغم اجرای بی عیب ادغام، ماینر چینی Chandler Guo که بسیار به ماینینگ علاقه داشت یک فورک جدید اتریوم با نام ETHW  یا اتریوم اثبات کار به وجود آورد که در آن استخراج‌کنندگان به حل پازل‌های پیچیده ریاضی برای دریافت پاداش‌های اتریوم (مشابه اتریوم کلاسیک) ادامه می‌دهند.

تاریخچه قیمت

تاریخچه قیمت اتریوم نشان می‌دهد که طی سال‌ها سفر پرحادثه‌ای داشته است. در روزهای اولیه اتریوم، این ارز دیجیتال در برخی مواقع زیر ۲.۰۰ دلار معامله می شد. اتریوم در اوایل سال ۲۰۱۷ کمتر از ۱۵.۰۰ دلار معامله می‌شد و در ژانویه سال بعد تا حدود ۱۴۰۰ دلار به ازای هر سکه معامله شد. به دنبال آن اوج تاریخی، اتریوم در ادامه تا حدود ۱۰۰ دلار کاهش یافت. این دارایی در نهایت روند صعودی داشت و از مرز ۴۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ گذشت. با این حال، قیمت اتریوم پس از ادغام ۵۵ درصد در برابر بیت کوین کاهش یافت.

آینده بلاکچین اتریوم پس از ادغام

اتریوم یک بازیگر مهم در فضای کریپتو است. با این حال، شبکه در مقیاس پذیری با مشکل مواجه شده است. انتقال آن به لایه اجماع با هدف حل چالش های آن است. با این حال، تنها زمان نشان خواهد داد که این به روزرسانی ‌چقدر برای حل این مشکل مثمر‌به‌ثمر بوده‌اند.

علاوه بر این، ویتالیک بوترین ادعا کرد که ادغام چهار مرحله توسعه دیگر را دنبال می کند: سرج، ورج، پرج و اسپلرج. با این وجود، باید دید که آیا به‌روزرسانی‌های آتی اتریوم را قادر می‌سازد تا موجی از مسائل نظارتی ناشی از دارایی‌های دیجیتال و بلاک‌چین‌های عمومی را به طور مؤثرتری مدیریت کند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx