تعریف پول ارز سهم

سال‌هاست که پول یکی از مهم‌ترین و شایدم مهم ‌ترین بخش زندگی انسان‌ها شده است. اما در لغت پول به چه معناست؟ ساده‌ترین تعریف پول اشاره به ابزاری دارد که انسان‌ها برای تسهیل مبادلات کالا و خدمات ازش استفاده می‌کنند.احتمالا همه شما در مورد تاریخچه پول اطلاعاتی دارید، این که چگونه از از مبادله کالا به کالا و استفاده از صدف‌ها به سکه‌ و اسکناس‌های امروزی رسیدیم. در دنیای امروز مهم‌ترین کاربرد پول بعد از استفاده بعنوان وسیله تبادل، ذخیره‌سازی ارزش است.

فیات (Fiat) چیست و چه تفاوتی با ارز دارد؟

طبق تعریف پول هرچیزی که بشود از آن برای تسهیل مبادله‌ای استفاده کرد پول محسوب می‌شود. پس طلا، جواهرات هم می‌توانند پول باشند. تا سال 1971، دلار ارزی بود که به‌واسطه طلا پشتیبانی می‌شد و بانک مرکزی آمریکا اجازه چاپ بی‌رویه دلار را نداشت. اما از سال 1971 دلار از استاندارد طلا خارج شد و به ارز تمام عیار بدهی یا فیات تبدیل شد.

فیات نوعی ارز است که برای تعیین ارزشش به دارایی دیگری وابسته نیست و ارزشش مستقیما توسط عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. اما در کنار پول تعریفی به عنوان شبه پول هم مطرح می‌شود، پولی که وجود دارد، اما قابلیت استفاده آنی از آن وجود ندارد یا اصطلاحا سیالیت ندارد. حساب‌های بانکی همه از نوع دوم هستند. چون ارزش دارند اما صاحبانشان نمی‌توانند به‌صورت لحظه‌ای از آن‌ها استفاده کنند. در سیتسم بانکداری مدرن،‌ بانک مرکزی وظیفه ساخت پول و دیگر بانک‌ها وظیفه ساخت شبه پول را به عهده دارند.

تا اینجا فهمیدیم هرچیزی که دارای ارزش ذاتی باشد و هرجای دنیا قابل پذیرش باشد، پول محسوب می‌شود. پس اسکناس‌هایی که توسط دولت‌ها چاپ می‌شوند پول محسوب نمی‌شوند! تمامی اسکناس‌ها، سکه‌ها و اوراقی که توسط دولت‌ها ساخته می‌شوند و ارزششان را هم از دولت‌ها دریافت می‌کنند ارز محسوب می‌شوند. ارزها طبق تعریف پول نیستند، اما بصورت قراردادی ارز محسوب می‌شوند و قابلیت‌های پول مانند ابزار تبادل و حفظ ارزش را به دست می‌آورند.

 اما ارزش ارزها به عوامل خیلی متفاوتی بستگی دارد که در قسمت‌های بعدی و سیاست‌های بانکی بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. اما می‌رسیم به داستان جذاب سهم، اما قرار نیست به حوزه بورس وارد شویم. اما چون درآینده احتیاج خواهیم داشت که با همه تعاریف آشنا باشیم برای شما توضیح خواهیم داد.

طبق تعریف سهم بخش یا قطعه‌ای ازسرمایه یا خود یک شرکت است. درواقع هرشخصی با خرید سهم یک شرکت، شریک اون شرکت محسوب می‌شود. در نتیجه به‌واسطه قیمت آن سهم در سود و ضرر شرکت سهیم خواهد بود.

سهام انواع مختلفی داره

سهام عادی: دارنده این نوع از سهام به‌جز شراکت در سود و ضرر،‌در تصمیمات شرکت هم سهیم است. یعنی سهام دار عادی حق رای دارد. سهام ممتاز: دارنده این سهام حق رای ندارد و تنها در سود و ضرر یک شرکت سهیم است.لازم به ذکر است که سود سهامدار ممتاز همیشه پیش از سهامدار عادی محاسبه و واریز خواهد شد.سهام حق تقدم: سهام حق تقدم هم حاصل از افزایش سرمایه شرکت از طریق آورده نقدی سهامدار است.

  • سهام عادی
  • سهام ممتاز
  • سهام حق تقدم
چگونه بیت کوین بخریم

اما یک نوع از دارایی هم وجود دارد که ما تو این قسمت تنها در حد تعریف به آن می‌‌پردازیم. اوراق بهادار. اوراق بهادارهر نوع ورقه یا مستندی است که متضمن حقوق مالی قابل نقل‌و‌انتقال برای مالک آن باشد. به‌بیان‌دیگر اوراق بهادار نوعی ابزار مالی با قابلیت نقل‌و‌‌انتقال است. این اوراق از هر نوع آن شامل سهام عادی، سهام ممتاز، حق تقدم، سهام جایزه، اوراق مشارکت، مشتقات، اختیار معامله، قرارداد آتی که باشد، نوعی ارزش مالی را برای مالک آن به‌همراه دارد.


در قسمت آینده می آموزیم:

در این قسمت به مباحث تعریفی پایه پرداختیم در قسمت‌های بعدی قصد داریم که درباره سیستم‌های بانکداری و ذخیره سرمایه صحبت کنیم.

تتر بخریم یا دلار
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر