مبانی بازارهای مالی

کم کم داریم به قسمت‌های جذاب دوره می‌رسیم و در این قسمت می‌خواهیم درباره مبانی و تعاریف پایه بازارهای مالی صحبت کنیم. طبق تعریف، بازار مالی بازاری است که اشخاص حقوقی و حقیقی می‌توانند به معامله کالا و سهام و … بپردازند. قیمت هرچیزی در هر بازاری، تابعی از عرضه و تقاضا است. پس اشخاص و حاضران در این بازار برای انجام معامله بر سر قیمت پیشنهادیشان با هم رقابت می‌کنند.

اگر مقدار تقاضا بیشتر از عرضه باشه قیمت افزایش پیدا می‌کند و برعکس. این تعریف مبنای قیمت هرچیزی در هر بازاری است. از قیمت ریال و دلار و سهام گرفته تا خودرو و رمزارزها.

بازارها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: بازار عمومی که انواع مختلفی از کالا و محصولات در آن معامله می‌شود و بازار اختصاصی که تنها یک کالا برای معامله وجود دارد.

در بازارهای پولی مانند فارکس و رمزارزها، بازار به چندین زیر مجموعه اختصاصی تقسیم می‌شود که به هر کدام جفت ارز گفته می‌شود‌. مانند بازار بیت کوین به تتر و دلار آمریکا به ین ژاپن.

فارکس در واقع مخففی از دو کلمه  foreign exchange، نقد شونده ترین بازار جهان است و مختص معامله جفت ارزهاست. در این بازار در هر روز بیش از 5 تریلیون دلار معامله می‌شود.

بازار رمزارزها هم موضوع اصلی ما است که در آن به معامله، نوسان‌گیری و سرمایه‌گذاری رمزارز‌ها می‌پردازیم و به قسمت‌های بسیار زیادی مثل آلت کوین‌ها، استیبل کوین‌ها، میم کوین‌ها و شت کوین‌ها تقسیم می شود. برای خرید و فروش رمزارزها می‌توان از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز استفاده کرد. در قسمت‌های بعدی و بعد از تعریف کامل معنا ومفهوم رمزارزها، به شکل مفصل کل بازار رمزارزها را برایتان توضیح خواهیم داد.

در کنار بازار پولی، نوع دیگری از بازارهای مالی وجود داشته که بازار سرمایه نام دارد. در این بازار اشخاص به مبادله اوراق بهادار،‌ اوراق قرضه و سهام میپردازند. بازار سرمایه در ایران به دو قسمت بورس اوراق بهادار و فرابورس تقسیم می‌شود. بعد از درآمدزایی برای فعالان یکی از مهم‌ترین کاربردهای بازار سرمایه به‌ویژه بازار بورس، تامین سرمایه و نقدینگی برای شرکت‌ها و موسسات است.

در دسته بندی جزئی، 8 بازار مختلف داریم:

بازار فرابورس، بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار پول، بازار مشتقات، بازار فارکس، بازار آتی، بازار کالا و بازار رمزارزها. هر کدام از این بازارها به جز بازار رمزارزها بسیار بزرگ و پیچیده هستند و در موضوع دوره ما جایی ندارند، پس بیشتر از این به آن‌ها نمی‌پردازیم. به همین دلیل از این به بعد هر موقع اسم بازار را در این دوره شنیدید، منظور بازار رمزارزها است.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر