تعریف رمزارز و بیت کوین ، تاریخچه ای از رمزارزها

تا اینجای کار ارز، پول، تورم، بلاکچین و خیلی مباحث دیگر را یاد گرفتیم. اما از اینجا به بعد قراره بیشتر تمرکز خود را روی رمزارزها و بیت کوین بگذاریم. تعریف ارز رو تو قسمت اول آموزش دادیم پس همین اول کار باید گوش زد کنیم که ارز دیجیتال با رمزارز متفاوت است. هر رمزارزی ارزدیجیتال است ولی برعکس این جمله درست نیست.

طبق تعریف، رمزارز یا کریپتوکارنسی نوع خاصی از ارزدیجیتال بوده که از فناوری‌های رمزنگاری یا کریپتوگرافی در اون استفاده شده است و معمولا به صورت غیرمتمرکز کنترل می‌شود. دانشنامه آکسفورد هم رمزارز رو به این صورت معرفی می‌کند:

«هر گونه سامانه پول الکترونیکی که برای خرید و فروش آنلاین استفاده می‌شود و نیازی به بانک مرکزی نداشته باشد.»

تاریخچه کریپتوگرافی از دهه 80 میلادی شروع می‌شود. درسال 1983 دیوید شام نوعی از پول رمزنگاری شده را اختراع کرد که eCash نام داشت. بعد از آن در سال 1995 هم ای کش رو دوباره از نو ساخت با این پیشرفت که هیچ کسی نمی تونست رد این پول را بزند و اسمش شد digicash. اولین رمزارز هم درسال 2008 به دنیا معرفی و تو سال 2009 راه اندازی شد. این ارز که توسط شخص یا گروه ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شده بود بیت کوین نام گرفت و انقلاب بزرگی در صنعت مالی و پرداخت ایجاد کرد.

برخلاف تمایل شدید مردم به رمزارزها، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کشورها از رمزارزها بیزار هستند. تا قبل از ظهور رمزارزها، تمام کنترل اقتصاد در دست بانک‌های مرکزی بود اما با ظهور بیت کوین، بلاکچین و اقتصاد غیرمتمرکز رفته رفته رمزارزها به اقتصاد نفوذ پیدا کردند تا جایی که بیت کوین امروز، 14 سال بعد از تولدش، به تنهایی توانسته از تمام بانک‌های مرکزی و طلا عملکرد بهتری داشته باشد و کنترل اقتصاد را به مردم برگردانده است. دلیل اصلی این امر تعداد محدود 21 میلیون واحدی بیت کوین است.

از آنجایی که ساتوشی بعد از راه اندازی بیت کوین آن را به مردم سپرد و توسعه‌اش تقریبا متوقف شد، در نتیجه رقبای بیت کوین کم کم به بازار آمدند.بعد از بیت کوین، رمزارزهای جدیدی مثل دوج کوین ساخته شدند که هرکدام داستان خودشان را داشتند اما در باطن هنوز تفاوتی با بیت کوین نداشتند. تا سال 2015 ...

سال 2015 ویتالیک بوترین، نسل دوم بلاکچین‌ها را با پلتفرم انقلابی خود،‌ اتریوم، به بازار معرفی کرد و در واقع نسل دوم بلاکچین‌ها باعث کاربردی شدن ارزهای دیجیتال شد؛ چون سریع‌تر، مقیاس پذیرتر، ارزان‌تر و دوست دار محیط زیست بود. در این مورد تو قسمت‌ بعدی بیشتر صحبت می‌کنیم.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر