گواه اثبات سهام یا Proof Of Stake

گواه اثبات سهام چیه؟ این الگورتیم در سال 2011 در انجمن آنلاین BitcoinTalk معرفی شد. هدف این الگوریتم عیب یابی محبوب ترین الگوریتم آن روزها بود: گواه اثبات کار درسته که هردو این الگوریتم‌ها در راستای به اجماع رسیدن بلاکچین فعالیت می کردند،‌اما فعالیت اجماع در این دو الگوریتم بسیار متفاوته.

چجوری کار میکنه؟

این الگوریتم از روش انتخابی تصادفی برای انتخاب نودها استفاده می ‌کند. تا اعتبارسنجی بلوک بعدی که عوامل مختلفی در اون دخیل اند؛ مثل مدت سپرده گذاری، شرط انتخاب و ثروت نود.

بهتره که بدونید در اثبات سهام بلوک‌ها ضرب می‌شوند در حالی که در PoW بلوک‌ها استخراج می‌شدند. ارزهای دیجیتالی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند اغلب با فروش سکه‌های از پیش تولید شده شروع به کار می‌کنند. در غیر این صورت با PoW شروع می‌کنند و سپس به PoS مهاجرت می‌کنند.

در گواه اثبات کار درآمد ماینرها از طریق استخراج بود در حالی که در گواه اثبات سهام درآمد نودها از طریق کارمزد تراکنش‌ها تامین می شود.

نودهایی که قصد دارند در فرایند صرب بلوک‌ها شرکت کنند باید مبلغ مشخصی از کوین اون شبکه رو سپرده گذاری کنند. مقدار این سهام در شانسشون برای انتخاب به عنوان سازنده بلوک تاثیر مستقیم داره.

هرچی این سپرده بزرگتر باشه، شانس نود برای ضرب سهام بیش تر است. اما برای این که تمام درآمد به ثروتمندترین نود شبکه نرسه عوامل دیگه‌ای هم تاثیر گذارند. دو عامل یا روش انتخاب تصادفی و سن توکن‌های سپرده گذاری شده

در انتخاب تصادفی،‌نودها بصورت انتخابی از میان جمعیت نودها انتخاب میشن و عوامل میزان هش و اندازه سپرده تاثیر خودشون رو میذارن. از اونجایی که اندازه هر سپرده مشخص و عمومی مراحل بعدی قابل پیش بینی‌اند.

در روش سن توکن‌ها، گره‌ها بر اساس مدت زمانی که سپرده شون رو گذاشتن انتخاب میشن. در سن توکن‌ها،‌ هم شمار روزها تاثیرگذاره و هم مقدار توکن‌ها. هر وقت هم که یک نود یک بلوک رو ضرب کنه سن نوکن‌هاش صفر میشه و به آخر لیست میره. و مدت بیشتری رو نسبت به بقیه باید منتظر بمونه.با این سیستم دیگه همه بلوک‌ها به یک نود نمیرسه.

هر شبکه ای که از PoS استفاده میکنه، قوانین و روش های مخصوص به خودش رو داره. چون هر شبکه معتقده که روشش برای کاربراش بهترینه هنگامی که یک نود برای ضرب بلوک انتخاب میشه، باید تراکنش‌های تو بلوک رو بررسی و اعتبار سنجی کنه،‌ بعدش امضا کنه تا به بلاکچین اضافه شه. به عنوان پاداش همکاری، کارمزد تراکنش‌های اون بلوک رو هم دریافت می کنه.وقتی که یک نود بخواد فعالیتش رو در شبکه متوقف کنه،‌ سپرده و پاداش هایی که دریافت کرده بعد از زمان مشخص و تایید فعالیتش در شبکه بهش پرداخت میشه. این تایید بررسی میکنه که هیچ بلوک اشتباهی توسط این نود به شبکه اضافه نشده باشه.

امنیت اثبات سهام

سپرده هر نود تضمینیه که اون نود تراکنش‌های تقلبی و اشتباه ثبت نمیکنه. اگر شبکه اشتباهی رو از یک نود دریافت کنه، اون نود بخش از سپرده خودش رو به عنوان جریمه از دست میده. هم چنین به انتهای صف ضاربان بلوک میره.بنابراین تا وقتی که سپرده از پاداش بیشتر باشه،‌ نود جایی برای اشتباه کردن نداره. چون درآمدش به نسبت جریمه اش به مراتب کمتره.

برای اینکه بشه شبکه رو از خارج کنترل کرد تا تراکنش‌های اشتباه تایید بشن، یک نود باید 51 درصد از کنترل شبکه رو بدست بیاره که بهش حمله 51 درصدی میگن. و خب بسته به ارزش توکن اون بلاکچین، حمله 51 درصدی تقریبا ناممکنه. فکر کنید برای مثال 51 درصد از توکن‌های اتریوم را باید بدست بیارین. که غیر ممکنه

اما نتیجه گیریبزرگترین مزایای PoS بهره‌وری انرژی و ایمنیه. هم چنین کاربران بیش تری تمایل دارن که نود شبکه باشن چون آسون و بصرفه است. البته شبکه دائما پیشرفت میکنه و غیرمتمرکزتر میشه. چون دیگه خبری از استخرهای استخراج نیست. اینجوری توکن‌های خیلی کمتری به عنوان پاداش شبکه تمدید میشه و باعث میشه ثبات ارز اون شبکه بیشتر شه و عرضه کاهش پیدا کنه.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر