مشکلات صرافی‌های غیرمتمرکز

در قسمت قبلی درمورد صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز صحبت کردیم. در این قسمت میخواهیم ببینیم مشکلات صرافی‌های غیرمتمرکز چیست که هنوز استفاده از آن‌ها منطقی نیست و اینکه بهترین صرافی غیرمتمرکز برای شما کدام است؟

اولین مشکل صرافی‌های غیرمتمرکز امکان لیست کردن توکن‌های کلاهبرداری را دارد. توکن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز از طریق آدرس قراردادشان اضافه می‌شوند و هر توکنی را می‌توان در این صرافی‌ها معامله کرد چون تنها شرط لیست شدن وجود نقدینگی کافی است، پس خیلی باید مواظب باشید که در دام توکن‌های کلاهبرداری نیافتید.

دومین مشکلش صرافی‌های غیرمتمرکز لغزش یا Slippage است که البته هنگام ثبت معامله می‌توانید مقدارش را کنترل کنید، اما لغزش وقتی که میزان نقدینگی یکی از توکن‌های جفت ارز کم شود می‌تواند توکن‌ را با قیمت‌های عجیب و غیرمنطقی برایتان معامله کند. چون قیمت‌ها بصورت نسبی هستند و با کمبود یک طرف از جفت ارزها قیمت توکن مقابل خیلی زیاد می‌شود. این مشکلی است که شما هیچ وقت با معامله در صرافی‌های متمرکز به آن برخورد نخواهید کرد.

سومین مشکل DEXها، غیرقابل پیگیری بودن معاملات است؛ که خیلی هم بد نیست و امنیت را بالاتر می‌برد اما اگه اشتباهی در معاملاتتان رخ دهد با گرفتن یک تماس با صرافی‌های متمرکز می‌توانید مشکلتان را پیگری و حل کنید اما در صرافی‌های غیرمتمرکز این‌گونه نیست و هیچ وقت اون اشتباه جبران نمی‌شود. در ضمن اگر صرافی‌ هک شود و توکن‌هایی که شما برای تامین نقدینگی به آن سپرده‌اید ممکن ایت دیگر برنگردد اما در صرافی‌های متمرکز، صرافی سرمایه شما را تضمین می کند.

آخرین مشکل هم این است که در صرافی‌های متمرکز شما هنگام برداشت هر ارزی، می‌توانید شبکه مدنظرتان را برای انتقال انتخاب کنید اما این قابلیت در DEXها وجود ندارد. برای انتقال یک ارز از یک شبکه به شبکه دیگر هم یا باید از صرافی‌های متمرکز استفاده کنید و یا از پل‌های میان بلاکچینی، که هنوز خیلی امن نیستند.

بهترین صرافی‌ غیرمتمرکز؟

اگر توکن‌هایی که می‌خواهید معامله کنید بر بستر شبکه اتریوم یا بایننس اسمارت چین باشند قطعا پنکیک سواپ برای شما بهترین صرافی است. چون امکانات کاملی دارد و از دو شبکه اصلی اتریوم و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند. اما یادتان باشد که کاربران ایرانی را تحریم کرده و فیلتر است.

اگرمی‌خواهید از لایه دوم اتریوم استفاده کنید تا کارمزد کمتری پرداخت کنید، یونی سواپ یک گزینه مناسب است و اگر از شبکه‌های دیگری مثل فانتوم، آوالانچ یا ... استفاده می‌کنید در سایت کوین مارکت کپ، در قسمت Exchangeها و درنهایتDexها می‌توانید ببینید که کدام صرافی در شبکه مدنظرتان TVL یا مجموع دارایی قفل شده بیشتری دارد و از همان استفاده کنید.

TVL یا مجموع دارایی قفل شده به طور خلاصه ارزش مجموع تمام استخر‌های نقدینگی و سرمایه‌ای که در آن DEX قفل شده است را نشان می‌دهد و به نحوی نشان دهنده اعتبار صرافی است.

ممنونیم که تا انتهای این قسمت همراه ما بودید، فراموش نکنید که هرسوالی داشتید می توانید در کامنت‌ها، تلگرام و اینستاگرام از ما بپرسید.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر