معرفی و آموزش کیف پول های ارزدیجیتال

تا اینجای کار فهمیدیم که به هرجایی که بتوان رمزارزها رو در آن نگهداری کرد ولت یا کیف پول می‌گوییم و همه این کیف پول‌ها واسط بین کاربرای دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین هستند. هم چنین یاد گرفتیم که شیوه کارشان چگونه است. حالا با همراه باشید تا ببینیم کیف پول‌ها چند مدل هستند و چگونه برای هر ارزی کیف پول مناسب پیدا کنیم.

کیف پول‌ها بجز ذخیره سازی دارایی کاربران یک کاربرد مهم دیگر هم دارند که انجام نقل و انتقالات است. یعنی شما برای انجام هرنوعی از تراکنش باید از یک کیف پول این کار رو انجام بدهید.

بعد از ساخت هرکیف پولی دو کلید داره Public Key یا کلید عمومی و Private Key یا کلید خصوصی.

اگر هر ولت را یک خانه در نظر بگیریم کلید عمومی معادل آدرس دقیقش است و کلید خصوصی معادل کلید ورود به آن خانه.

حالا از آن‌جایی که یکی از بزرگترین مزیت‌های بلاکچین شفافیت عمل است، تصور کنید که تمام دیوارهای آن خانه از شیشه ساخته شده‌اند. یعنی هرکسی که آدرس یا کلید عمومی شما را داشته باشه می‌تواند داخل ولتتان را ببیند. این کار با استفاده از کاوشگرهای بلاکچینی انجام می‌شود که بعدا با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم چطوری از آن‌ها استفاده کنیم.

اما کلید خصوصی؛ در اکثر ولت‌ها شما به لطف یک الگوریتم پیچیده کلید خصوصیتان رو بشکل ترکیبی منحصر بفرد از کلماتی مشخص می‌بینید، مثلا در تراست ولت این ترکیب متشکل از 12 کلمه است. این ترکیب را به همان دلیلی که کلید خانه‌تان رو به کسی نمی‌دهید، نباید با کسی به اشتراک بگذارید.

کیف پول‌های ارزدیجیتال چندین مدل مختلف دارند که ما هرکدام را برایتان توضیح می‌دهیم:

کیف پول‌های کاغذی:

کیف پول کاغذی همان کیف پول دیجیتال است با این تفاوت که شما کلید خصوصی و عمومی ولتتان رو روی تکه‌ای کاغذ پرینت میگیرید. با وارد کردن همان کلید خصوصی در اپلیکیشنی مانند تراست ولت میتوانید آنلاین اطلاعاتش را مشاهده کنید. این کیف پول‌ها امنیت زیادی ندارند و با گم شدن آن کاغذ، آن ولت هم در دنیای بزرگ بلاکچین گم می‌شود.

کیف پول نرم افزاری:

کیف پول هایی که توسط نرم افزارهای مختلف آنلاین ساخته می‌شوند و معمولا از همه شبکه‌ها پشتیبانی می‌کنند کیف پول نرم افزاری یا گرم هستند. این کیف پول‌ها امنیتی بالایی دارند به شرط این که کیف پولتان را به هرسایتی متصل نکنید.

بهترین کیف پول نرم افزاری از دیدگاه ما، متامسک است که برای همه سیتسم‌ها هم ارائه شده است. در کیف پول متامسک می‌توانید کنترل کاملی به ولتتان داشته باشید و حتی شبکه‌های تستی را هم به ولتتان اضافه کنید. در قسمت‌های بعدی آموزش ساخت کیف پول و تضمین امنیت آن را آموزش می‌دهیم.

کیف پول‌های سخت افزاری:

این کیف پول‌ها در انواع مختلفی مثل فلشی، کابلی، بلوتوثی و ... وجود دارند؛ امنیتشان بخاطر قطع شدن دسترسیشان از اینترنت به شدت زیاد است و به همین دلیل قطع ارتباطشان به آن‌ها کیف پول سرد هم گفته می‌شود. تنها نکته منفی این ولت‌ها این است که نسبت به ولت های نرم افزاری از شبکه‌های کمتری پشتیبانی می‌کنند. این کیف‌ها توسط شرکت‌های مختلفی ساخته می‌شوند و ما بررسی و مقایسه بهترین کیف‌پول‌های سخت افزاری را در وبلاگ ارزینجا برای شما آماده کرده ایم.

نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید:

هر آدرس کیف پول مختص به شبکه مخصوص به خودش است. برای مثال اگر شما آدرسی از یک ولت را شبکه اتریوم را دارید نمی توانید ارزی از شبکه ترون را به آن واریز کنید. دقت کنید که با انجام این کار ارز ما در شبکه گم می‌شود و راه برگشتی هم نیست.

آدرس بعضی از شبکه‌ها مثل بایننس اسمارت چین و اتریوم مشابه به هم دیگر هستند. در واقع یک آدرس برای دو شبکه مختلف استفاده می‌شود. هنگام انجام معاملات حتما به این نکته دقت کنید تا ارزها رو به شبکه اشتباه ارسال نکنید.

سعی کنید تا حد ممکن از کیف پول‌های نرم افزاری خارج شوید. اگر اتفاقی برای دستگاهتون بیافتد، به کسی قرض بدهید، آن را بفروشید و اطلاعات رو پاک نکرده باشید و اتفاقاتی امثال این، دارایی‌هایتان به شدت در خطر هستند.

بعضی از کیف پول‌ها مثل سیف پل مستقیما قابلیت ترید دارند، قبل از واریز ارز به این کیف پول‌ها مطمئن شوید که به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهند. اگر به ایرانیان خدمات ندهند و شما ارزتان را به آن واریز کنید باید با سرمایه خود خداحافظی کنید.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر