چگونه وال های بیت کوین را رصد کنیم؟

وال های بیت کوین
  • زمان مطالعه: 11دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 116 نفر

وال های بیت کوین چه کسانی هستند؟

وال‌ یا نهنگ‌های بیت کوین افراد یا سازمان‌هایی هستند که با داشتن مقدار قابل توجهی بیت کوین (BTC) می‌توانند از طریق استراتژی‌های معاملاتی خود بر بازار تأثیر بگذارند.

این اصطلاح به صورت عامیانه برای افرادی به کار می‌رود که سهم قابل توجهی از بیت‌کوین را نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان (معروف به ماهی‌های کوچک) بازار در اختیار دارند. صاحب این کیف‌پول‌ها یا مجموعه کیف‌پول‌های تحت کنترل یک نهاد، می‌تواند یک فرد یا گروهی باشد که برای انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان، منابع مالی را جمع‌آوری کرده‌‌اند. آن‌ها دارایی عظیم بیت کوین خود را از طریق استخراج، سرمایه‌گذاری‌های اولیه و روش‌های دیگر به دست آورده‌اند. وال‌ها با داشتن ذخایر قابل توجه بیت‌کوین و با خرید و فروش‌های سنگین، قدرت دستکاری بازار را دارند که منجر به ایجاد نوسانات قیمتی می‌شود. فراوانی وال‌ها و نوسانات شدید قیمت، اغلب در بازار ارزهای دیجیتال با هم مرتبط شناخته می‌شوند.

چه میزان دارایی بیت‌کوین یک فرد را در دسته وال‌ها قرار می‌دهد؟

تعریف مشخصی برای حداقل میزان دارایی بیت‌کوین جهت عضویت در باشگاه وال‌ها وجود ندارد، اما داشتن مقدار قابل توجهی بیت‌کوین برای ورود به این دسته الزامی است. با این حال، یک معیار پذیرفته‌شده برای عضویت در این گروه، داشتن حداقل ۱۰۰۰ بیت‌کوین است. شرکت‌های تحلیل ارز دیجیتال مانند گلس‌نود (Glassnode) هنگام شناسایی نهنگ‌های بیت کوین اغلب به این مقدار به عنوان معیار استناد می‌کنند.

تا مارس ۲۰۲۴، توزیع «مالکیت بیت‌کوین» به شدت متمرکز است. تنها سه آدرس بیت‌کوین، با در اختیار داشتن مجموعاً ۵۷۷,۵۰۲ بیت‌کوین، مقدار بین ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱ میلیون بیت‌کوین را نگهداری می‌کنند. ۱۰۸ مالک بعدی، با داشتن بیت‌کوین‌هایی در بازه‌ی ۱۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ واحد، در مجموع ۲,۴۳۷,۷۶۵ بیت‌کوین را در اختیار دارند. با جمع این ارقام، ۱۱۱ ثروتمندترین آدرس بیت‌کوین، تقریباً ۱۵.۳۴ درصد از کل موجودی بیت‌کوین را به خود اختصاص داده‌اند.

چرا نهنگ‌های بیت‌کوین بر بازار تأثیر می‌گذارند؟

وال های بیت کوین به دلیل دارایی‌های عظیم خود، بازیگران کلیدی در بازار این ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. آن‌ها قدرت بالایی در برهم زدن عرضه و تقاضای بیت‌کوین دارند و می‌توانند با معاملات خود، نوسانات قیمتی قابل توجهی ایجاد کنند. نگهداری حجم زیادی از بیت‌کوین توسط نهنگ‌ها، باعث کمبود آن در بازار می‌شود. این کمبود، تقاضا را بالا می‌برد و در نتیجه، ارزش بیت‌کوین افزایش می‌یابد. هر تراکنش بزرگ نهنگ‌ها می‌تواند نوسانات قیمتی قابل توجهی ایجاد کند و بر تصمیمات سایر معامله‌گران نیز تأثیر بگذارد.

بسیاری از کیف پول‌های نهنگ‌ها در معرض دید عموم قرار دارند و جامعه‌ی معاملاتی آنها را به طور مداوم رصد می‌کنند. در نتیجه، تصمیمات معاملاتی یا اقدامات پیش‌بینی‌شده‌ی نهنگ‌ها می‌تواند منجر به تغییرات شدید قیمت شود؛ چرا که سایر معامله‌گران نیز به تبعیت از آن‌ها عمل می‌کنند. برخی از نهنگ‌های بیت‌کوین برای به حداقل رساندن تأثیر معاملات خود بر قیمت بیت کوین، به سراغ معاملات فرا بورسی (OTC) می‌روند. با این حال، برخی دیگر نیز با انجام معاملات بزرگ خرید یا فروش در صرافی‌ها، سعی در دستکاری بازار دارند.

استراتژی‌های معاملاتی وال‌های بیت‌کوین چیست؟

وال های بیت کوین برخلاف سرمایه‌گذاران عادی، دیدگاه بلندمدت‌تری به بازار ارزهای دیجیتال دارند و اغلب از تاکتیک‌های سرمایه‌گذاری پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند.

دستکاری بازار (Market manipulation):

بازیگران بزرگ بیت‌کوین گاهی اوقات درگیر طرح‌های «پامپ و دامپ» (pump-and-dump) می‌شوند. در این روش، آن‌ها با خرید حجم زیادی از بیت‌کوین در یک زمان خاص، قیمت آن را به صورت مصنوعی بالا می‌برند. سپس با فروش دارایی خود در اوج قیمتی، سود خود را به جیب می‌زنند و سایر سرمایه‌گذاران را با ضررهایشان رها می‌کنند. علاوه بر این ممکن است که وال‌ها برای افزایش علاقه و بالا بردن قیمت، در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی را منتشر کنند تا سرمایه‌گذاران کوچک‌تر را به ورود به بازار ترغیب کنند. در نهایت، با فروش بیت‌کوین‌های خود، باعث کاهش قیمت و ضرر برای سرمایه‌گذاران خرد می‌شوند.

انباشت (Accumulation)

وال‌ها می‌توانند با خریدهای حساب‌شده در زمان پایین آمدن قیمت‌ها یا در دوره‌های رکود بازار، به تدریج بیت‌کوین جمع‌آوری کنند. آن‌ها با استفاده از فرصت خرید حجم زیادی از بیت‌کوین با قیمت‌های مناسب، به مرور زمان دارایی‌های خود را افزایش می‌دهند.

نگهداری بلندمدت (Long-term holding)

نگهداری بیت‌کوین برای مدت طولانی، به وال‌ها این امکان را می‌دهد تا خود را در برابر تورم حفظ کنند یا از افزایش احتمالی بلندمدت ارزش بیت‌کوین سود ببرند.

تنوع‌سازی (Diversification)

برخی از وال‌ها علاوه بر بیت‌کوین، با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال دیگر، سبد دارایی‌های ارز دیجیتال خود را متنوع می‌کنند تا ریسک را کاهش دهند و به طور بالقوه از بخش‌های مختلف بازار ارز دیجیتال سود ببرند.

شکار روندهای کوتاه‌مدت و بلندمدت (Short and long hunting)

شکار روند نزولی (Short hunting)

زمانی که وال های بیت کوین پیش‌بینی ریزش قیمت را می‌کنند، ممکن است با فروش حجم زیادی از دارایی‌های خود، سرمایه‌گذاران کوچک‌تر را بترسانند و باعث کاهش بیشتر قیمت شوند.

شکار روند صعودی (Long hunting)

برعکس، آن‌ها می‌توانند با خرید استراتژیک بیت‌کوین در طول زمان، حرکت مثبتی در بازار ایجاد کنند و سرمایه‌گذاران کوچک‌تر را به ورود به بازار تشویق کنند. این روند در نهایت منجر به افزایش قیمت می‌شود.

شکار حد ضرر (Stop-loss hunting)

شکار حد ضرر شامل دستکاری عمدی قیمت بیت‌کوین برای فعال شدن سفارش‌های حد ضرر سایر معامله‌گران است. این کار به وال‌ها اجازه می‌دهد قبل از جهش مجدد بازار، بیت‌کوین را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

چگونه یک وال بیت‌کوین را شناسایی کنیم؟

وال‌ها اغلب با استفاده از روش‌های نوآورانه برای پنهان کردن هویت و مقدار دارایی خود، وجوه را به صورت مخفیانه جابه‌جا می‌کنند. با این حال، شفافیت بلاک‌چین و وجود پلتفرم‌هایی مانند Whale Alert، امکان شناسایی این وال‌ها را فراهم می‌کند. اما شناسایی آن‌ها نیازمند کاوش عمیق در بلاک‌چین و نظارت مداوم است که به آن «تحلیل زنجیره‌ای»، «تحلیل درون شبکه‌ای» یا «on-chain analysis» گفته می‌شود.

در ادامه به برخی راه‌های شناسایی وال‌های بیت‌کوین اشاره می‌کنیم:

ردیابی حرکات وال های بیت کوین: یافتن معاملات بزرگ

برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند و اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند حرکات دارندگان بزرگ بیت‌کوین را به دقت زیر نظر بگیرند. به این فرآیند «ردیابی نهنگ (whale watching)» گفته می‌شود.

معاملات بزرگی که توسط وال‌ها انجام می‌شود، اغلب باعث کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت می‌شود. هنگامی که مقدار زیادی از ارز دیجیتال جابجا می‌شود، معمولاً به دلیل انتقال دارایی این «وال‌ها» بین کیف پول‌ها یا صرافی‌ها است. دفتر کل عمومی بیت‌کوین که به «بلاک‌چین» معروف است، به ردیابی تمام تراکنش‌های نهنگ‌ها و شناسایی جابجایی حجم بالای بیت‌کوین کمک می‌کند.

دریابی نهنگ های بیت کوین با سایت BlockChair

راه‌های متعددی برای ردیابی نهنگ‌ها وجود دارد. یکی از وبسایت‌هایی که در این زمینه به ما کمک می‌کند Blockchair است. این وب‌سایت یک ابزار برای ردیابی داده‌ها در ۴۱ بلاکچین از جمله بلاکچین بیت کوین است. برای ردیابی نهنگ های بیت کوین ابتدا از این لینک وارد وب‌سایت بلاک‌چیر شوید و بیت کوین را انتخاب کنید. در صفحه مرتبط با بیت کوین، مطابق تصویر زیر روی گزینه Transactions کلیک کنید.

با کلیک بر روی این گزینه وارد صفحه مربوط به تراکنش‌های بیت کوین می‌شوید.

در این صفحه مطابق تصویر فوق از ستون سمت چپ تیک BTC در قسمت Input را روشن کنید. سپس روی گزینه فیلتر کلیک کنید. تیک گزینه Between را روشن کنید و مطابق تصویر اعداد ۱۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ را در جاهای خالی وارد کنید. با این فیلتر، بلاک‌چیر تراکنش‌هایی را به ما نشان می‌دهد که حجمی میان هزار تا ده هزار بیت کوین دارند. از این داده‌ها می‌توان داده‌های مفیدی از فعالیت نهنگ‌ها را به دست آورد.

تحلیل سیگنال‌ها و الگوهای معاملاتی

شناسایی فعالیت‌های معاملاتی وال‌های بیت‌کوین با تحلیل الگوهای معاملاتی، به خصوص الگوهای غیرمعمول، آغاز می‌شود.

یکی از الگوهای قابل توجه، «فریب قیمت (Spoofing)» است. در این روش، معامله‌گران سفارش‌های خرید یا فروش کلانی ثبت می‌کنند، اما پیش از اجرای آن‌ها، سفارش را لغو می‌کنند. این تاکتیک باعث ایجاد نوسانات مصنوعی در بازار می‌شود و می‌تواند سایر معامله‌گران را گمراه کرده و به طور بالقوه قیمت‌ها را دستکاری کند.

الگوی غیرمعمول دیگری که تشخیص آن دشوارتر است، «واش تریدینگ (Wash Trading)» است. در این روش، سرمایه‌گذار همزمان اقدام به خرید و فروش یک دارایی می‌کند و به صورت مصنوعی حجم معاملات را بالا می‌برد. این در حالی است که ممکن است به نظر روندی صعودی (Bullish) تلقی شود، اما اغلب نشان‌دهنده‌ی دستکاری مصنوعی به جای تقاضای واقعی بازار است. شناسایی واش تریدینگ نیازمند تحلیل حجم معاملات نامتناسب با نوسانات اندک قیمت است.

رصد کردن فعالیت وال‌های بیت‌کوین

وال‌های بیت‌کوین با سرمایه‌گذاران عادی تفاوت‌هایی دارند. آن‌ها دید بلندمدتی به بازار ارزهای دیجیتال دارند و از استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی راه‌های شناسایی فعالیت وال‌ها اشاره می‌کنیم:

رصد شبکه‌های اجتماعی

برخی از وال‌های بیت‌کوین در شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس (توییتر سابق) به طور فعال به اشتراک‌گذاری نظرات خود در مورد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازند. رصد این پلتفرم‌ها می‌تواند سرنخ‌های ارزشمندی در مورد فعالیت وال‌ها به شما بدهد.

با این حال، به جز آن دسته از وال‌هایی که با صدای بلند در شبکه‌های اجتماعی در مورد دارایی‌های خود صحبت می‌کنند، بسیاری از وال‌ها به صورت ناشناس فعالیت کرده یا دارایی‌های خود را بین چندین کیف پول تقسیم می‌کنند تا توجهی را به دارایی‌هایشان جلب نکنند.

بررسی نوسانات غیرمنتظره بازار

اگر نوسانات غیرمنتظره‌ای در بازار بدون اخبار یا رویدادهای واضح برای توضیح آن‌ها رخ دهد، این می‌تواند نشانه‌ی حضور یک وال باشد. وال‌ها معمولا با خرید یا فروش حجم زیادی از ارزهای دیجیتال، تغییرات ناگهانی در بازار ارزهای دیجیتال را ایجاد می‌کنند.

مالکیت متمرکز

اگر با یک کیف پول یا آدرسی با دارایی قابل توجه بیت‌کوین مواجه شدید، ممکن است با یک وال روبرو باشید. وال های بیت کوین اغلب برای تسهیل مدیریت دارایی‌های خود، آن‌ها را در تعداد کمی کیف پول پخش می‌کنند.

آیا سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال باید از حرکات وال‌های بیت‌کوین تبعیت کنند؟

برای سرمایه‌گذاران، زیر نظر داشتن فعالیت‌های وال‌های برجسته‌ی بیت‌کوین می‌تواند یک استراتژی هوشمندانه باشد. این کار می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد احساسات کلی بازار ارائه دهد و به سرمایه‌گذاران در تشخیص روندها کمک کند. درک رفتار وال‌ها می‌تواند به شناسایی سطوح احتمالی حمایت و مقاومت در بازار کمک کند. با این حال، اعتماد کامل به اقدامات وال‌های بیت‌کوین کاملاً اشتباه است زیرا آن‌ها می‌توانند برای منافع شخصی، بازار را دستکاری کنند. معاملات بزرگ وال‌ها می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را تحت‌تأثیر قرار دهد و تصمیمات احساسی آن‌ها را بر اساس تحلیل‌های غیر منطقی سوق دهد که در نهایت منجر به بالا و پایین رفتن قیمت‌ها می‌شود.

مورد مهم دیگر، فاصله اطلاعاتی بین وال‌ها و معامله‌گران خرده‌فروش است که می‌تواند منجر به مزیت‌های ناعادلانه برای وال‌ها شود. در حالی که «رصد وال‌ها» می‌تواند روندهایی مانند انباشت بیت‌کوین یا توزیع دارایی‌ها را آشکار کند، سرمایه‌گذاران باید برای جلوگیری از قربانی شدن طرح‌های «پامپ و دامپ»، تحقیقات کاملی انجام دهند. همچنین، آن‌ها باید برای تصمیم‌گیری آگاهانه، محتاطانه عمل کنند. به طور خلاصه، رصد فعالیت وال های بیت کوین می‌تواند مفید باشد، اما نباید تنها مبنای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx