استارلینک چیست و چگونه کار میکند

استارلینک
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 809 نفر

استارلینک چیست؟

استارلینک یک اینترنت ماهواره ایی است که توسط شرکت SpaceX اداره میشود. این شرکت از سال ۲۰۱۹ شروع به راه اندازی ماهواره های خود کرد و تا کنون بیش از ۳۰۰۰ ماهواره کوچک به فضا ارسال کرده است.

هرچقدر تعداد ماهواره‌ها بیشتر شود، سرعت و کیفیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک افزایش می‌یابد، البته از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که این اتفاق روی کار اخترشناسان تاثیر منفی داشته باشد و حتی تعداد زباله‌های فضایی را افزایش دهد.

این شرکت که تحت مدیریت ثروتمندترین فرد دنیا یعنی ایلان ماسک قرار دارد، با استفاده از استارلینک می‌خواهد اینترنت را در اختیار تمام مردم جهان به ویژه در مناطق دور افتاده و صعب‌العبور قرار دهد.

SpaceX توضیح داد که آنها قبلاً دو نسل از فناوری استارلینک را آزمایش کرده اند ، و دومین نسخه از آن ارزان تر از نسخه اول بود. نسل سوم ، با پیوندهای لیزری بین ماهواره ای، در چند ماه آینده در دسترس قرار میگیرد و بسیار ارزان تر از نسخه های قبلی می باشد.

استارلینک در چه کشورهایی فعال است؟

خدمات پهنای باند از سپتامبر ۲۰۲۲ تنها در ۴۰ کشور قابل ارائه است. SpaceX همچنین اختیارات تجاری و ملاحظات اقتصادی متفاوتی دارد، بصورتیکه می‌تواند تعیین کند که سرویس استارلینک در کدام کشورها و با چه سرعتی ارائه شود. به عنوان مثال، SpaceX به طور رسمی در ژوئن ۲۰۲۰ مجوزی برای کانادا را درخواست کرد، مرجع نظارتی کانادا آن را در نوامبر ۲۰۲۰ تأیید کرد و SpaceX خدمات خود را دو ماه بعد یعنی در ژانویه ۲۰۲۱ ارائه کرد. تا سپتامبر ۲۰۲۲، سرویس اینترنتی استارلینک در۴۲ کشور در دسترس است که ایران نیز اخیرا به ان اضافه شده است.

هزینه اینترنت استارلینک چقدر میباشد؟

به صورت کلی سه نوع اینترنت برای کاربرد های متفاوت طراحی شده است.

اینترنت استارلینک با هزینه اولیه ۵۹۹ دلار برای کیت که شامل دیش و گیرنده میشود، برای اینترنت خانگی( استریمینگ، گیمینگ و…)  طراحی شده و هزینه اشتراک آن ۱۱۰ دلار در ماه است و تا سرعت ۲۵۰ مگ بر ثانیه پشتیبانی میکند.

استارلینک تجاری نیز هزینه اولیه ۲۵۰۰ دلار برای کیت و حداقل سرعت ان ۱۵۰ مگابایت در ثانیه است که هزینه اشتراک ماهی ۵۰۰ دلار دارد.

استارلینک RV نیز برای افرادی که دائما در جاده و مسافرت هستند طراحی شده بطوری که کاربران آن میتوانند با یک اپلیکیشن از هر مکانی که آنتن دهی بهتری دارد به اینترنت متصل شوند.

اینترنت استارلینک

ایا استارلینک در ایران فعال است؟

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس روز جمعه در پاسخ به توییت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایالات متحده برای پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات اقدام کرده است، گفت سرویس اینترنت ماهواره ای این شرکت را برای ایرانیان فعال خواهد کرد و همینطور در خواست لغو تحریم های مربوطه را داشت که با درخوست وی موافقت شد.

برای استفاده اینترنت استارلینک باید پایگاه های زمینی ان فعال باشد که هماطور که در سایت Spacex  مشخص است این دسترسی هنوز درایران ممکن نیست .

استارلینک

مورد بعدی نیز دریافت مجوز از طرف دولت میباشد که در تاریخ ۲۴ سپتامبر دولت ایران وب سایت اسپیس ایکس را به دنبال پاسخ ایلان ماسک مبنی بر فعال کردن استارلینک برای ایرانیان مسدود کرده است. علاوه بر این همانطور که گفته شد استفاده ار اینترنت استارلینک نیازمند تجهیزات بخصوصی است که فعلا در ایران در دسترس نیست. بنابراین متغیر های داخلی و هم خارجی برای دسترسی به این اینترنت فعلا وجود ندارد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx