استفاده از صنعت بلاکچین برای بهبود عملکرد بیمه در ایران

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

استفاده از صنعت بلاکچین برای بهبود عملکرد بیمه در ایران امروز بلاکچین به یکی از فناوری‌های داغ در صنایع مختلف، از جمله در صنعت بیمه و تکنولوژی‌های مرتبط با بیمه تبدیل شده است. اما این که بلاکچین چطور می‌تواند به صنعت بیمه کشور  کمک کند، سوالی است که نیاز به جواب دارد؟ با فرض این‌که […]

استفاده از صنعت بلاکچین برای بهبود عملکرد بیمه در ایران

استفاده از صنعت بلاکچین برای بهبود عملکرد بیمه در ایران

امروز بلاکچین به یکی از فناوری‌های داغ در صنایع مختلف، از جمله در صنعت بیمه و تکنولوژی‌های مرتبط با بیمه تبدیل شده است.

اما این که بلاکچین چطور می‌تواند به صنعت بیمه کشور  کمک کند، سوالی است که نیاز به جواب دارد؟

با فرض این‌که می‌دانیم بلاکچین با اشتراک شبکه‌ای اطلاعات (مرتبط با فرآیند‌های بیمه‌ای) در راستای اعتمادسازی بیشتر مردم قدم برمی‌دارد، آیا این فناوری برای صنعت بیمه قابل پیاده سازی است؟

استفاده از بلاکچین در کاهش هزینه‌های عملیاتی فرآیندهای بیمه‌ای به شدت تاثیر گذار است و با اجام شدن آن‌ها بر اساس یک نظم از پیش تعیین شده، می‌توان در وقت، هزینه، سوخت و … صرفه‌جویی کرد.

هدف اصلی پیدایش فناوری‌ها برای کمک به زندگی است. در صورت اصلاح فرآیندها و بومی سازی فناوری‌هایی مانند بلاکچین و با استفاده از پتانسیل موجود در قراردادهای هوشمند می‌توان بسیاری از فرآیندهای بیمه‌ای را به صورت خودکار انجام داد.

همچنین با ایجاد بستر شفاف و اشتراک داده بین شرکت‌ها، احتمال تقلب و سودجویی را کاهش می‌دهد.

نکته‌ قابل‌توجهی که کشور به آن نیاز دارد، این است که اطلاعات بیمه‌گزاران  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمامی شرکت‌ها سعی در نگهداری این اطلاعات دارند.

اما این محبوس کردن اطلاعات توسط یک شرکت‌ها، زمینه‌ای را به وجود آورده است که فضای تقلب و سواستفاده از این اطلاعات را بسیار بالا برده است.

به‌طوری‌که طی سال‌های گذشته شاهد تقلب‌های بسیار زیادی از گروه‌های مختلف در این شرکت‌ها هستیم. البته در این زمینه اقدامات ضد کلاه‌برداری  انجام شده است، ولی با استفاده از فناوری بلاکچین و ایجاد زنجیره‌ بلوکی از اطلاعات اشتراکی، می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.

اما در سطح کاربردی چطور می‌توان از این فناوری در صنعت بیمه کشور استفاده کرد؟

حالا زمان آن رسیده که بیمه از صنعت بلاکچین استفاده کند، اما برای انجام چنین کاری نیاز به فرهنگ سازی الزامی است.

به‌طور حتم مسائلی از این قبیل احتیاج به بررسی و تدابیر بسیاری دارد. بدیهی است بابت فرهنگ‌سازی این حوزه در بین شرکت‌های این صنعت، باید هزینه‌ای پرداخت شود که این هزینه با پیش‌قدم شدن استارتاپ‌ها و همکاری شرکت‌های بیمه شروع می‌شود.

رشد استارتاپ‌ها، تحولات دیجیتالی در کل دنیا و اتفاقاتی مانند بیماری‌های فراگیر زمینه را برای استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا را محسوس‌تر کرده است و به‌راحتی می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که زمان عملیاتی کردن تفکرات و مباحث نظری رسیده است.

پتانسیل‌های استفاده از بلاکچین در بیمه

صنعت بیمه کشور زمان بیشتری برای تطبیق با تحولات دیجیتال نیاز دارد و ممکن است نیازی که از سمت شرکت‌های بیمه در خصوص استفاده از فناوری بلاکچین اعلام شود به زمان ‌بسیار زیادی احتیاج داشته باشد.

اما جالب است بدانید در حال حاضر استارتاپ‌هایی در این زمینه اقدامات جالبی انجام داده‌اند و شروع به توکنایز کردن فرآیندهای بیمه‌ای کرده‌اند. می‌توان گفت این اقدام لازمه استفاده از فناوری بلاکچین در صنعت بیمه است.

با درک بهتر بلاکچین می‌توان فرآیندهایی مانند صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت را نیز عملی کرد.

در نظر بگیرید در خصوص بیمه کرونا می‌توان فرآیند صدور را با استفاده از توکن انجام داد و برای بیمه‌گزاران قراردادهای هوشمندی را در نظر گرفت که با ابتلا به بیماری و انجام اتوماتیک‌ تست‌های ارزیابی، فرآیندهای کارشناسی خسارت و پرداخت خسارت را به‌راحتی انجام دهند.

در نهایت تمام این اطلاعات روی بلاکچیر زخیره می‌شود تا شرکت‌های بیمه و سایر بازیگران نیز در جریان این اتفاق قرار بگیرند. و در صورت نیاز به آن رجوعغ کنند.

زمان آن رسیده که تمرکز شبکه‌ فروش از ارائه محصولاتی مانند بیمه اجباری شخص ثالث کمتر شود به سمت ارائه محصولات جدید بیمه سوق پیدا کند.

با استفاده کاربردی از بلاکچین و قراردادهای هوشمند، می‌توان به موارد زیر دست یافت:

  • توکنیزه کردن فرآیندهای سنتی بیمه، مانند کارشناسی صدور یا ارزیابی و پرداخت خسارت
  • بستر جدید اشتراک اطلاعات و کاهش تقلبات سازمانی
  • پیدایش محصولات جدید در صنعت بیمه

پتانسیل‌هایی که فناوری بلاکچین به ارمغان آورده است بسیار زیاد است که با توجه به استقبال شرکت‌های بیمه از این فناوری، می‌توان امیدوار بود در سال جدید شاهد استفاده عملیاتی از این فناوری در صنعت بیمه کشور به‌موازات سایر کشور‌ها باشیم.

سلب مسئولیت: نظرات بیان شده در اخبار و تحلیل ها صرفا ترجمه ای از منابع مذکور می باشند و تیم تحریریه ارزینجا هیچ گونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx