ارتقای دیفای (DeFi) توسط احزاب سیاسی

ارتقای دیفای (DeFi) توسط احزاب سیاسی
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 5036 نفر

ارتقای دیفای (DeFi) توسط احزاب سیاسی

دیفای (DeFi) به زودی شاهد احزاب سیاسی در دنیای بلاک چین خواهد بود. با موفقیت یرن فایننس (Yearn Finance) به محبوبیت پروتکل های متا-دیفای (Meta-DeFi) هر روز افزوده می شود. این پروژه اساسا یک صندوق محافظت از مزرعه است که امکان شرکت مردم در استراتژی های پیچیده برای ماین کردن توکن های حکمرانی، توکن های گیت چین (Gatechain Token) و سایر پروتکل ها را فراهم می سازد. تمرکز یرن صرفا در تجارت و خرید و فروش توکن هایش بوده است. اما اخیرا تمرکز یرن روی قدرتی که توسط چنین توکن هایی به ارمغان می آید معطوف شده است.

پاورپول (PowerPool) یک پروژه پروتکل متا-حکمرانی (Meta-Governance) است که قصد جمع کردن توکن های حکمرانی را زیر یک سقف دارد. این پروژه توسط یک تیم توسعه دهنده ناشناس طراحی شده است که هرروز در دنیای تجارت به محبوبیت آن افزوده می شود. به علاوه، صرافی OKEx اعلام کرده است که قصد قرار دادن توکن سی وی پی پاورپول (PowerPool’s CVP token) به همراه چند توکن جدید مثل سوشی (Sushi)، وای اف وی (YFV) را در لیست خود دارد.

صرافی های چین نیز توکن های یاد شده را به همراهی با OKEx در لیست خود جای خواهند داد. مدیرعامل صرافی OKEx، Jay Hao، اعلام کرد که این تصمیم ناشی از تعهد آنها به پیشبرد توسعه فضای دیفای بوده است که شامل حمایت از پروتکل های بالقوه دیفای می شود. اما او تاکید کرد که این صرافی از سرمایه گذاران این پروژه نیست.

چگونگی کارکرد پاورپول

این پروتکل مانند سایر پروتکل های قرض دهنده مثل کامپوند (Compound) و ای ای وی ایی (Aave) کار می کند. آن دسته از کاربرانی که به توکن های حکمرانی خود مانند COMP، LEND، YFI و یا MKR علاقه ای ندارند، می توانند آنها را به سایر افراد مانند سهام داران عمده قرض بدهند. برای انجام این کار، آنها باید سود پرداخت کنند که می تواند به عنوان تبادل رای برای پول تلقی شود، هرچند که Leeroy که یکی از توسعه دهندگان این پروژه است، چنین عقیده ای ندارد. وی افزود:

به اعتقاد من افراد می توانند توکن های خود را برای کسب سود یا حتی دریافت وام وارد استخر کرده و زمانی که جز دارندگان توکن های سی وی پی می شوند، می توانند رای های خود را برای تاثیرگذاری در انتخابات ها مبادله کنند.

دلیل توسعه و ایجاد پاورپول

آز آنجایی که این پروژه شباهت زیادی به پلتفرم هایی مانند ای ای وی ایی و کامپوند دارد، این سوال مطرح می شود که چرا چنین پروژه ای اصلا باید توسعه یابد. Leeroy دلیل توسعه این پروژه را اساسا رقابت می داند. وی معتقد است که:

با ایجاد پاورپول، آنها می توانند به عنوان یک پلتفرم مستقل و بی طرف عمل کنند که باعث رقابتی تر شدن بازار خواهد شد.

هدف از اعطای اختیارات توکن های حکمرانی

طبق گفته Leeroy هدف نهایی از اعطای اختیارات چنین توکن هایی فراتر از قرض دادن توکن هاست. هدف نهایی از توسعه پاورپول، ایجاد لایه متا-حمکرانی در Web 3.0 است که در آن سه دسته اکثریت، اقلیت و سیاست مداران پروتکل می توانند با CVP در حکمرانی شرکت کنند و به طور مثال در توسعه صنعت، ایجاد استانداردهای خاص تاثیرگذار باشند.

چگونگی مقابله با حکمرانی ثروتمندان در بلاک چین

حکمرانی در بلاک چین موضوعی پیچیده است و بنظر می رسد که توکن داران اصلی، مانند توکن داران در پروتکل های کامپوند و یرن فایننس، گیرنده تصمیمات هستند.

Leeroy معتقد است که:

در پاورپول، افراد تنها با داشتن پول نمی توانند رای بدهند. شما باید برای تاثیرگذاری در رای گیری پاورپول، اقدام به خریداری تعداد زیادی سی وی پی کنید. هم اکنون دیفای یک اکوسیستم بسیار سنگین است که در آن کاربران به طور متوسط ده ها هزار دلار برای پروتکل ها هزینه می کنند.

پاورپول می تواند در شنیده شدن صدای اقلیت ها به طور موثری عمل کنند و از ایجاد فاصله ثروتمندان و افراد قدرتمند بین سایرین جلوگیری به عمل آورد.هرچند که بعید بنظر می رسد که دیفای بتواند بی میلی افراد نسبت به حکمرانی مستقیم را تغییر دهد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx