صفر تا صد: مونرو ، شبکه ای امن یا غیرقانونی؟

مونرو
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1411 نفر

صفر تا صد: شبکه ای امن یا غیرقانونی؟

گریپتوگرافرها و مدافعان حریم شخصی همیشه به دنبال راهی امن برای ثبت تراکنش‌های آنلاین بصورت ناشناس بوده‌اند.در ابتدا، بسیاری بیت کوین را به عنوان ارزی واقعی  با هدف حفظ حریم خصوصی تصور می کردند. هیچ نامی به کیف پول ها چسبانده نشده بود و پول می توانست آزادانه و به راحتی در سراسر مرزها بدون دخالت آژانس های نظارتی ارسال شود. همانطور که بلاک چین محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. مردم متوجه شده اند که ماهیت عمومی بلاک چین به این معنی است که افراد می توانند به طور کاملاً مؤثری پرداخت های آنلاین را نظارت و ردیابی کنند. این یکی از انگیزه های اصلی ایجاد مونرو، ارز دیجیتالی متمرکز بر حریم خصوصی بود. قبل از اینکه بخواهیم به فناوری مونرو بپردازیم. باید بفهمیم که چرا بیت کوین ممکن است آنطور که بسیاری فکر می‌کنند خصوصی نباشد.

 

معایب بیت کوین

اگرچه فناوری پشت بیت کوین واقعا انقلابی است. اما بیش از ۱۰ سال قدمت دارد. همانطور که اخیرا دیده ایم، توسعه دهندگان زیادی وجود دارند که سعی در بهبود پروتکل بیت کوین از نظر مقیاس پذیری، زمان تراکنش و غیره دارند.

هرچند که بیت کوین در کل ناشناس است. اما ماهیت بلاک چین به گونه‌ای است که مردم به راحتی می توانند فعالیت تراکنش ها را در آن کیف پول مشاهده کنند. هر زمان که پول بین این کیف پول ها جریان داشته باشد، آنها به کاوش‌گر شبکه (Blockchain Explorer) وارد می شوند.

آدرس بیت کوین شما، که مجموعه ای از رشته ها و ارقام تصادفی است و نمی تواند مستقیما به شما ربط داده شود. با این حال، زنجیره تراکنش‌ها که کیف پول شما را به یک حساب در صرافی متصل می کند، می تواند به راحتی شما را آشکار کند. شرکت هایی مانند Chainalysis وجود دارند که می‌توانند شما را ردیابی کنند.

برخی از مردم فکر می کنند که این یک فرایند کارآمد است، زیرا امکان پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال را فراهم می کند و فعالیت امثال جنایتکاران را در این فناوری‌ها محدود می‌کند. با این حال، بسیاری از کاربران  ارزهای دیجیتال علاقه‌ای به آشکار شدن تراکنش‌ها و آدرس کیف پول‌هایشان نخواهند داشت.

 

بیت کوین و مونرو

بیت کوین یا مونرو؟

مونرو (XMR) همچنین یک ارز دیجیتال است که از فناوری بلاک چین برای تسهیل تراکنش ها استفاده می کند. برخلاف بیت‌کوین، مونرو از مفاهیم گرافیکی رمزنگاری پیشرفته مانند «امضای حلقوی» استفاده می‌کند تا تراکنش و میزان پولی که در آدرس کیف پول عمومی خود دارید پنهان کند. مونرو همچنین قادر است مقدار پولی که برای شما ارسال می شود را پنهان کند. اگرچه این ممکن است همه طرفداران حفظ حریم خصوصی را راضی کند، اما تعدادی از مزایای قابل توجه دیگر مونرو نسبت به بیت کوین وجود دارد.

 

استخراج مقاوم در برابر ASIC:

زمانی که بیت کوین در روزهای اولیه شروع به استخراج کرد، مردم می‌توانستند آن را در رایانه‌های خانگی خود با استفاده از CPU استخراج کنند. زیرا دشواری محاسبات به اندازه امروز بالا نبود. امروزه مدارهای مجتمع ویژه برنامه (ASIC – Application Specific Integrated Circuits) بسیار گران قیمتی وجود دارد که برای استخراج بیت کوین استفاده می شود. و معمولاً در دست مزارع استخراج در مقیاس بزرگ قرار دارند. به این ترتیب، ماهیت استخراج غیرمتمرکز نسبتاً متمرکز شده است. الگوریتم کریپتونوت که برای استخراج مونرو استفاده می‌شود در برابر این برنامه‌ها مقاوم است و همیشه غیرمتمرکز باقی می‌ماند.

اندازه بلوک تطبیقی:

برای کسانی که بحث های جاری در جامعه بیت کوین را دنبال می کنند، افزایش محدودیت اندازه بلوک یکی از داغ ترین موضوعات بوده است. محدودیت در اندازه بلوک های بیت کوین باعث ازدحام قابل توجهی در شبکه می شود. مونرو به گونه ای کدگذاری شده بود که در صورت افزایش حجم تراکنش، اندازه بلوک به طور خودکار تنظیم می شود.

پروتکل I2P:

هنگام انجام تراکنش با مونرو، تمام تراکنش ها از طریق پروژه اینترنت نامرئی I2P هدایت می شوند. این پروتکل تضمین می کند که هیچ کس نمی‌تواند فعالیت اینترنتی شما را زیر نظر داشته باشد و آنچه را که انجام می دهید نظارت کند. این امر بدان معناست که مردم حتی نمی توانند وضعیت فعالیت یا آنلاین بودن شما در شبکه را ردیابی کنند.

 

تراکنش مونرو چگونه کار می کند

اگرچه مونرو یک مفهوم نسبتاً ساده به نظر می رسد، یک طراحی و مهندسی واقعا قوی پشت تراکنش‌های مونرو جریان دارد. این مهندسی شامل برخی از پیشرفته ترین مفاهیم رمزنگاری مدرن و علوم کامپیوتر است.

ارسال مونرو

مانند بیت کوین، کاربر مونرو یک آدرس عمومی خواهد داشت که مجموعه ای از رشته ها و اعداد است. با این حال، برخلاف بیت کوین، هیچ وجهی وجود نخواهد داشت که مستقیماً با این آدرس مرتبط باشد.

وقتی مقداری مونرو را برای شخص دیگری ارسال می کنید، یک آدرس عمومی موقت ایجاد می شود. این آدرس نیز فقط برای انجام دقیق این معامله ایجاد شده است و کاملاً جدید است. بنابراین، بلاک چین عمومی هیچ سابقه ای از آن تراکنش ندارد.

هنگامی که وجهی را ارسال می کنید، منبع این دارایی به عنوان آدرس عمومی شما شناخته نمی شود. بنابراین، هیچ کس نمی تواند بگوید که شما توکن مونرو را برای شخص دیگری در شبکه فرستاده اید.

پیدا کردن مونرو

گیرنده باید بتواند وجوه خود را از کیف پول مخفیانه دریافت کند. برای اینکه گیرنده این وجوه را دریافت کند، باید بلاک چین مونرو را اسکن کند تا تراکنش خود را پیدا کند. برای انجام این کار از چیزی به نام “کلید نمای مخفی” استفاده می کنند. این کلید هر تراکنش را بررسی می کند تا ببیند کدام یک از آنها برای گیرنده اعمال می شود.

این کلید مخفی را فقط گیرنده می شناسد. یعنی هیچ کس دیگری قادر به بررسی بلاک چین و شناسایی هرگونه پرداخت غیرمرتبط با آنها نیست. شما همچنین می توانید این کلید مخفی را به شخص دیگری بدهید و او همچنین می تواند بلاک چین را اسکن کند تا ببیند آیا وجوهی برای آنها ارسال شده است یا خیر.

 

اختلاط معاملات

هیچ یک از افرادی که بلاک چین مونرو را مشاهده می کنند، نمی توانند یک تراکنش را به آدرس عمومی شما ربط دهند. با این حال، فرستنده اصلی هنوز هم می تواند ببیند گیرنده در حال ثبت تراکنش‌های دیگر است. برای جلوگیری از این امر، مونرو از “امضای حلقوی” استفاده می کند.

این قابلیت، ترکیب تراکنش‌ها را ممکن می‌سازد. هنگام استفاده از این امضاهای حلقوی، هیچ کس نمی‌تواند بگوید چه کسی واقعاً وجوه را ارسال می کند. حتی شخصی که در ابتدا وجوه را برای گیرنده ارسال کرده است.

بدیهی است که با توجه به ماهیت ازدحام; هر چه تعداد افراد بیشتری به شبکه اضافه شوند، تراکنش‌ها مبهم‌تر می شود. تعداد افرادی که در یک ترکیب تراکنش گنجانده شده اند به عنوان “سطح مخلوط” نامیده می شود. شما می توانید اندازه سطح مخلوط را افزایش دهید. اما این کار هزینه استفاده از منابع محاسباتی شبکه افزایش می دهد.

همچنین ممکن است بپرسید که اگر تمام تراکنش‌ها پوشانده شده باشند و کسی نتواند بگوید چه کسی مونرو را در سراسر شبکه ارسال می‌کند. ماینرها چگونه مطمئن می‌شوند که هر مونرو دوبار خرج نمی‌شود؟ این با استفاده از “تصاویر کلیدی” امکان پذیر است.

تصاویر کلیدی یک کلید رمزنگاری است. که از یک خروجی به دست می‌آید و بخشی از امضای حلقوی در بلاک چین است. تنها یک تصویر کلیدی برای هر خروجی در بلاک چین وجود دارد. به دلیل ویژگی های رمزنگاری، نمی توان گفت کدام خروجی کدام تصویر کلیدی را تولید کرده است. تمام تصاویر کلیدی استفاده شده در بلاک چین نگهداری می شوند تا استخراج کنندگان بتوانند تایید کنند که هیچ تراکنشی دو بار خرج نشده است.

فناوری امضای حلقه نیز به منظور پنهان کردن میزان دقیق ارسال پول مورد استفاده قرار می گیرد. تراکنش‌های محرمانه حلقوی (RingCT) یک افزودنی نسبتاً جدید به پروتکل مونرو است. که از یک تابع رمزنگاری استفاده می‌کند که مقدار تراکنش را از بلاک چین پنهان می‌کند، اما نه از فرستنده و گیرنده.

 

تیم سازنده مونرو

در سال ۲۰۱۲ رمزارزی با نام بایت کوین توسط تیمی هفت نفره معرفی شد. این ارز اولین پلتفرمی بود که از فناوری کریپتو نوت استفاده می‌کرد. در سال ۲۰۱۴ این تیمی ارزی با نام بیت مونرو معرفی کردند. که در نهایت نام مونرو را برای انتخاب برگزیدند. مونرو در زبان اسپرنتو به معنای سکه است.

پنج نفر از این تیم هیچ وقت هویت خود را فاش نکردند ولی دونفر باقی مانده ریکاردو اسپاگنی و دیوید لیتاپای هستند. این تیم در روزهای ابتدایی بیان کرد که هدف مونرو حفظ حریم خصوصی و امنیت است.

توکن مونرو که با نماد XMR شناخته می‌شود. با محدودیت عرضه ۱۸.۴ میلیون واحدی رو‌به‌رو اس. انتظار می‌رود این ارز تا مه ۲۰۲۲ تماما استخراج شود. ثبت هر بلوکدر بلاکچین مونرو به ۲ دقیقه زمان احتیاج دارد و پاداش هر بلاک بر اساس شلوغی شبکه تعیین می‌شود.

 

کوین هایو

استخراج مونرو

مونرو هم ماننند بیت کوین از مکانیزم اجماع گواه اثبات کار استفاده می‌کند ولی به شیوه‌ای متفاوت. نرم افزار استخراج مونرو، کوین هایو، مبتنی بر جاوا اسکریپت است. و به همین وسیله امکان ماین این رمزارز را از طریق ترافیک وب فراهم می‌کند. زمانی که کوین هایو در یک وب سایت فعال است. از قدرت پردازش رایانه هر بازدیدکننده ، برای ماین کردن مونرواستفاده می‌کند. این فرآیند به نوعی غیرقانونی است و به همین دلیل جلوی فعالیت آن بزودی گرفته می‌شود.

 

جمع بندی

مونرو یکی از رمزارزهای قدیمی بازار با ایده منحصر به فرد است. هرچند که ارزهای زیادی در راستای Secret Coins و Privacy Network فعال هستند ولی هیچ یک از آن‌ها به موفقیت مونرو دست نیافتند.

 

شما می‌توانید برای خرید و یا فروش مونرو و دیگر رمزارزها با قیمتی منصفانه و کاملا امن به وبسایت صرافی ارزینجا مراجعه فرمایید.

برای مشاهده مطالب آموزشی بیش‌تر به اینستاگرام ارزینجا مراحه فرمایید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx