توکنومیک و ایردراپ

کلمه توکنومیک که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم از ترکیب دو کلمه Token و Economic ساخته شده است. معادل فارسی آن اقتصاد توکنی است و به اطلاعاتی که روی اقتصاد و ارزش توکن یک پروژه تاثیر می‌گذارد اشاره دارد. مواردی مثل Circulating Supply ،Initial Offering و ...

اگر یادتان باشد در زمان معرفی وایت پیپر و رودمپ گفتیم که هردو اولین گام بررسی یک پروژه برای سرمایه‌گذاری هستند، حالا باید بگوییم که دومین گام بررسی پروژه‌ها، توکنومیک پروژه است.

برای تحلیل توکنومیک یک پروژه مثل هر نوع دیگری از تحلیل روش یا متد خاصی وجود ندارد، اما کلیت مواردی که باید به آن‌ها توجه کرد ثابت است که ما همینجا به مهم ترین‌ موارد می‌پردازیم:

Max Supply: بیانگر نهایت و سقف عرضه یک توکن است. برای مثال بیت کوین 21 MaxSupply میلیون واحدی دارد. یکی از انواع توکن‌های ضد تورمی همین توکن‌هایی هستند که MaxSupplyمشخصی دارند. وجود این شاخص الزامی نیست و بعضی از ارزها مثل اتریوم محدودیتی در سقف عرضه ندارند.

Total Supply: این شاخص بیانگر تعداد عرضه شده و ماین شده یک توکن است.

Circulating Supply: این شاخص بیانگر تعداد توکن‌هایی است که در حال گردش هستند. فرقش هم با Total Supply این است که در بعضی از توکن‌ها مثل تتر، مقداری از توکن فریز می‌شود و رسما از چرخه خارج می‌شود.

Supply : پاداش بلوک، ماین، استخراج یا هر نوع دیگری از عرضه، باعث تغییر قیمت یک ارز می‌شود. عرضه اولیه هم در شروع به کار یک پلتفرم می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد که در این قسمت بیشتر به آن می‌پردازیم.

Token Burning : یا توکن سوزی یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت و دومین عاملی است که می‌تواند باعث ضد تورمی بودن یک توکن شود. با سوختن توکن‌ها به هر نحوی، عرضه و Circulating Supply کم می‌شود و هنگامی که با توکن سوزی میزان عرضه از تقاضا کمتر شود آن رمزارز در برابر تورم مقاوم می‌شود.

Token Allocation : این که یک توکن به چه صورتی تقسیم می‌شود، عامل بسیار مهمی در آینده یک توکن است. در اکثر اوقات تیم سازنده بخشی از توکن‌هارا به عنوان دستمزد برای خودشان نگه میدارند. هرچه شیوه توزیع یک توکن غیرمتمرکزتر باشد و تعداد زیادی توکن در یک ولت نباشد امنیت و ثبات قیمت آن توکن بیشتر است.

Demand : میزان و مسیرهای تقاضا برای یک توکن تاثیر بسیار زیادی بر قیمت آن توکن دارد. مثل کاربرد ، کارمزد شبکه و ...اما عرضه اولیه ...

عرضه اولیه توکن‌ها به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود مثل ایردراپ، ICO، IEO، IDO،IGO ‌ و ...

دو مورد اول یعنی ICO و ایردراپ به مراتب مهم‌تر از بقیه موارد هستند که به بررسی آن خواهیم پرداخت و مابقی موارد را می توانید در وبلاگ ارزینجا مطالعه فرمایید.

ICO بیشتر به معنای عرضه اولیه متمرکز توکن است که روش‌های مختلفی دارد. اما در اصلی ترین مورد آن پلتفرم‌ها با همکاری با صرافی‌های مختلف مثل بایننس توکن خودشان رو تحت شرایط خاصی به کاربران می‌فروشند یا هدیه می‌دهند که معامله‌ی دوسر برد برای هر دو طرف صرافی و پلتفرم هستند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله Launchpad و launchpool بایننس در وبلاگ ارزینجا مراجعه کنید.

ایردراپ‌ها هم به دو منظور قدردانی از حمایت و تبلیغات انجام می‌شوند که کاربر با انجام و عبور از مراحل خاصی مثل ثبت تراکنش در تست نت یا معامله ارز در صرافی‌های غیرمتمرکز یا هر روش دیگری مقداری توکن رو به کاربرها هدیه میدهند. این ایردراپ‌ها که معمولا مبلغ چشم گیری هم دارند باعث وایرال شدن نام یک پلتفرم می‌شوند بخصوص بعد از انجام ایردراپ.

مرسی که همراه ما بودید، در قسمت‌های پیشرفته‌تر دوره حتما توضیح خواهیم داد که چگونه در ایردراپ‌ها شرکت کنید تا بتوانید کلی سرمایه از هیچ بسازید.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر