شکایت ایلان ماسک از OpenAI شکایتی از سوی بشریت است؛ ماجرا چیست؟

ایلان ماسک
  • زمان مطالعه: 3دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 306 نفر

ایلان ماسک، مغز متفکر پشت شرکت‌های اسپیس‌اکس، تسلا و X، اکنون درگیر یک دعوای حقوقی با اوپن ای آی (OpenAI) و مدیرعامل آن، سام آلتمن، شده است. او ادعا می‌کند که اوپن ای آی توافقنامه غیرانتفاعی خود را نقض کرده است.

ماسک در دادخواستی که به تازگی در دادگاه عالی کالیفرنیا برای منطقه سانفرانسیسکو ثبت کرده است، استدلال می‌کند که همکاری OpenAI با مایکروسافت، این شرکت را از ماموریت اصلی خود یعنی پیشبرد هوش مصنوعی عمومی (AGI) متن‌باز به نفع بشریت منحرف می‌کند. اقدام حقوقی ماسک شامل شکایت‌هایی نظیر نقض قرارداد، نقض وظیفه وفاداری و شیوه‌های تجاری ناعادلانه می‌شود. او از اوپن ای آی می‌خواهد که به ریشه‌های “باز بودن” خود بازگردد و به دنبال یک دستور قضایی برای توقف تجاری‌سازی فناوری AGI است.

این دادخواست به راه‌اندازی ChatGPT-4 در مارس ۲۰۲۳ به عنوان انحرافی قابل توجه از اصول بنیادین اوپن ای آی اشاره می‌کند. با وجود اینکه GPT-4 به عنوان یک پیشرفت بزرگ در هوش مصنوعی مورد تحسین قرار گرفته است، اما برخلاف مدل‌های قبلی اوپن ای آی، یک مدل اختصاصی است. ماسک استدلال می‌کند که این تغییر به سمت فناوری اختصاصی، منافع مالی مایکروسافت را تامین می‌کند و با چشم‌انداز غیرانتفاعی اولیه OpenAI در تضاد است.

اوپن ای آی که در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی غیرانتفاعی تأسیس شد، پس از تأسیس بخش تجاری در سال ۲۰۲۰ به یک نهاد تجاری تبدیل شد. منتقدان، از جمله ماسک که یکی از بنیانگذاران اوپن ای آی است، ادعا می‌کنند که این شرکت اکنون سود را بر تأثیر مثبت اجتماعی اولویت می‌دهد. گزارش‌های مالی ذکر شده توسط فایننشال تایمز نشان می‌دهد که درآمد سالانه اوپن ای آی با پیشرفت سرسام‌آور ChatGPT از مرز ۲ میلیارد دلار گذشته است و این شرکت را به عنوان یکی از شرکت‌های فناوری با سریع‌ترین رشد تثبیت کرده است.

ایلان ماسک

ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران اوپن ای آی است

ایلان ماسک مدت‌هاست که هوش مصنوعی را به عنوان یک تهدید قریب‌الوقوع برای بشریت تلقی می‌کند و از نظارت سختگیرانه دولت و شیوه‌های تحقیقاتی مسئولانه طرفداری می‌کند. اعتقاد اصلی او ضرورت دستیابی به دانش جامع برای مقابله مؤثر با چالش‌های ناشی از هوش مصنوعی است. ماسک همچنین از تخصص فنی هیئت مدیره فعلی اوپن ای آی انتقاد می‌کند و ادعا می‌کند که آنها مهارت لازم برای توسعه مسئولانه AGI را ندارند. او به عنوان مدرکی برای دستور کار سودمحور که با منافع مایکروسافت همسو است، به اتفاقات نوامبر ۲۰۲۳ اشاره می‌کند که طی آن آلتمن از سمت خود برکنار شد و سپس دوباره به آن بازگشت. ماسک که تا سال ۲۰۱۸ عضو اصلی هیئت مدیره OpenAI بوده است، بر اختلاف نظر بین هیئت مدیره و آلتمن، به ویژه در مورد توسعه ChatGPT-4 و تکرارهای بعدی AGI تأکید می‌کند و نگرانی‌های خود را در مورد پیامدهای آنها برای امنیت عمومی ابراز می‌دارد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx