روش های تشخیص توکن های کلاهبردای

روش های تشخیص توکن های کلاهبردای
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 224 نفر

دنیای رمزارزها، به دلیل وجود موقعیت‌های سودآور فراوان و کمبود دانش و اطلاعات برخی از کاربران، به حوزه ایده آلی برای کلاهبردان یا به اصطلاح «اسکمر»ها تبدیل شده است. یکی از راه‌های رایج و مورد علاقه کلاهبرداران، فروش توکن تقلبی است. در این مقاله، روش‌های ساده و سریع تشخیص توکن‌های کلاهبرداری را معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها، هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، در دام کلاهبرداران نیفتیم.

توکن تقلبی یعنی چه؟!

توکن تقلبی رمزارزی است که توسط کلاهبرداران ایجاد می‌شود و معمولا نام و نمادی مشابه به یک ارز دیجیتال معتبر دارد. بسیار پیش آمده که با معرفی یک پروژه بلاکچینی معتبر، قبل از راه اندازی توکن پروژه، نسخه‌های جعلی آن به سرعت برای فروش در بازارهای کمتر شناخته شده قرار داده شده‌اند. برای مثال، آخرین موردی که ما با آن مواجه شدیم، پروژه اسکرول بود. با اینکه این پروژه هنوز توکنی را منتشر نکرده است اما برخی از کاربران گزارش کرده‌اند که توکنی به نام Scroll را خریداری کرده‌اند! مشخص است که این توکن برای کلاهبردای با استفاده از نام اسکرول ایجاد شده است. اما چگونه باید متوجه تفاوت‌ها شد؟ چگونه می‌توان توکن‌های تقلبی را شناسایی کرد و روش های تشخیص توکن های کلاهبردای چیست؟

روش های تشخیص توکن های کلاهبردای

روش های تشخیص توکن های کلاهبردای

به شبکه بلاکچین توکن توجه کنید

قبل از ادامه بحث، لازم است که درمورد تفاوت شبکه های بلاکچینی توضیحاتی را اضافه کنیم. برخلاف تصور عموم، ایجاد یک توکن (نه کوین) رمزنگاری شده کار چندان سختی نیست. بنابراین همه افراد می‌توانند حتی با دانشی محدود، یک توکن رمزنگاری شده را ایجاد کرده، آن را به صرافی‌های غیرمتمرکز اضافه کنند و حتی با معاملات جعلی و صوری برای آن تقاضا ایجاد کنند. با این حال، انجام این کار در برخی از شبکه‌ها ساده و کم‌هزینه تر است و در برخی از شبکه‌ها هزینه بیشتری داشته و یا به دانش بالاتری نیاز دارد. برای مثال، ایجاد یک توکن بر روی شبکه‌هایی مانند ترون، شبکه هوشمند بایننس و یا سولانا هزینه زیادی ندارد و کار سختی نیست اما ایجاد توکن بر روی شبکه اتریوم هزینه‌بر است و یا ایجاد توکن بر روی شبکه‌ای مانند فانتوم کار پیچیده‌ای است. بنابراین وقتی با توکنی که مبتنی بر شبکه‌هایی مانند ترون و BSC است مواجه می‌شوید بیشتر دقت کنید؛ چراکه این شبکه‌ها به دلیل ارزان‌تر بودن و سادگی کار با آن‌ها، انتخاب اول کلاهبرداران هستند.

جستجو در گوگل و شبکه های اجتماعی

یکی از ساده‌ترین روش های تشخیص توکن‌های کلاهبرداری، جستجوی نام، نماد و یا آدرس کانترکت (قرارداد هوشمند) توکن در گوگل و یا شبکه‌های اجتماعی است. در بسیاری از موارد، پس از جستجو نام و نماد توکن تقلبی در گوگل و شبکه‌های اجتماعی هشدارهایی درباره کلاهبرداری بودن توکن را مشاهده می‌کنیم. با این حال، همانطور که گفته شد، این توکن‌ها معمولا از نام مشابه پروژه‌های واقعی استفاده می‌کنند. بنابراین بهتر است آدرس کانترکت توکن را جستجو کنیم. پس از جستجوی کانترکت توکن اگر به سایت‌های معتبر و سایت رسمی پروژه برنخوردید، احتمالا آن توکن تقلبی است.

روش های تشخیص توکن های کلاهبردای

برای مثال ما آدرس کانترکت یکی از توکن‌های تقلبی اسکرول را جستجو کردیم و با موارد فوق روبه رو شدیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، نتایج جستجو برای این توکن به سایت‌هایی ناشناس منتهی شده است.

بررسی کد توکن و اسکنرها

در مثال فوق، لینک اول مربوط به اکسپلورر شبکه بایننس است. یک کاربر حرفه‌ای در نگاه اول متوجه کلاهبرداری بودن این توکن می‌شود؛ چراکه اولا اسکرول هنوز توکنی ندارد و دوما این پلتفرم مبتنی بر شبکه اتریوم است، پس توکن آن نیز باید در ابتدا بر روی همین شبکه راه اندازی شود. با این حال، برای بررسی بیشتر وارد اکسپلورر شبکه بایننس می‌شویم.

روش های تشخیص توکن های تقلبی

در مثال فوق، مشاهده می‌کنید که قیمت و ارزش بازار توکن عدد صفر را نشان می‌دهد. همچنین تعداد کل دارندگان این توکن ۱۶۷۶ نفر ذکر شده و کل تعداد تراکنش های آن برابر با ۲۵۳۱ تراکنش است. اگر بر روی تراکنش‌های این توکن دقیق شویم خواهیم دید که آدرس ها تکراری هستند و مقداری از توکن‌ها میان این آدرس‌ها جابجا می‌شود.

روش های تشخیص توکن های تقلبی

برای مثال فوق، چراق قرمز بعدی در قسمت Contract دیده شد. در این قسمت می‌بینیم که کانترکت این توکن دارای هشدار «باگ امنیتی» است.

بررسی صرافی‌های موجود برای خرید و فروش توکن

این روش یکی از ساده‌ترین روش‌های بررسی و تشخیص توکن‌های تقلبی است. اگر توکن در صرافی‌های معتبری معامله نمی‌شود شک نکنید که اسکم است. توکن‌های تقلبی معمولا به صورت مستقیم به فروش می‌رسند و یا نهایتا در صرافی‌های غیرمتمرکز یافت می‌شوند.

جستجوی توکن در سایت های مرجع

منظور ما از سایت‌های مرجع، سایت هایی مانند کوین مارکت کپ و یا کوین گکو است. اگر اطلاعاتی در این سایت‌ها در مورد توکن مدنظر خود یافت نکردید، احتمالا با یک توکن تقلبی طرف هستید. همچنین گاهی ممکن است در این سایت ها با هشدارهایی مواجه شوید که زنگ خطری جدی محسوب می‌شوند.

توکن های کلاهبرداری

جستجوی توکن در سایت‌های ارزیابی رمزارزها

برای بررسی پروژه‌های کریپتویی و رمزارزها، سایت‌های ارزیابی مختلفی در دسترس هستند. این وب سایت ها با بررسی فاکتورهای مختلف، تشخیص تقلبی بودن یا نبودن یک توکن و یا امکان کلاهبرداری بودن هر توکنی را ساده‌تر می‌کنند. یکی از این وب‌سایت‌ها، توکن اسنیفر است. پس از ورود به این سایت با جستجوی کانترکت توکن می‌توانید اطلاعات متعددی را درمورد آن توکن به دست آورید.

کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، توکن تقلبی اسکرول از این سایت امتیاز صفر گرفته و تقریبا در همه فاکتورها دارای هشدار است.

سایت دیگری که به تشخیص پروژه‌های هانی پات کمک می‌کند و اطلاعات مفیدی درمورد هرتوکن را به ما ارائه می‌کند، وب‌سایت هانی پات دیتکتور است. از طریق سایت می‌توان توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم و شبکه هوشمند بایننس را جستجو کرد. پس از ورود و انتخاب شبکه، آدرس کانترکت توکن مدنظر خود را وارد کنید.

کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال

همانطور که مشاهده می‌کنید، توکن مورد بررسی ما در این سایت هم با تعداد زیادی زنگ خطر روبه ور شده است. نقدینگی این توکن در صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ ورژن۲ تنها ۶۱ دلار است! این توکن از سایت هانی پات دیتکتور هم هشدار گرفته است. همچنین می‌توان دید که Sell Tax این توکن برابر با ۹۹.۹ درصد است. این یعنی هرکسی که این توکن را بخرد، صاحب آخر آن خواهد بود!

علاوه بر سایت‌های معرفی شده، وب‌سایت دکس تولز نیز اطلاعات مهمی را درمورد ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به تقلبی بودن و نبودن یک توکن پی برد.

سخن پایانی

دنیای رمزارزها به دلیل سودآوری بالا و عدم آگاهی کافی برخی کاربران، به بستری ایده‌آل برای کلاهبرداری تبدیل شده است. یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری، فروش توکن‌های تقلبی است. در این مقاله به بررسی روش های تشخیص توکن های کلاهبردای برای سرمایه‌گذاری امن‌تر در بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توان احتمال سرمایه‌گذاری در توکن‌های تقلبی و کلاهبرداری را به طور قابل‌توجهی کاهش داد. با آگاهی و دانش کافی، می‌توان از خطرات دنیای رمزارزها دوری کرد و سرمایه‌گذاری امن و موفقی داشت.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx