صفر تا صد: اتریوم، آغاز یک تغییر

اتریوم چیست
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 8615 نفر

اتریوم، آغاز یک تغییر

درآمدی بر اتریوم

اتریوم (Ethereum) پلتفرمی عمومی و متن باز، مبتنی بر بلاک‌چین می‌باشد که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این پلتفرم رمز ارز بومی خود را به نام اتر (Ether) ارائه می‌دهد که به عنوان اولین آلت کوین نیز شناخته می‌شود. ایده اتریوم توسط ویتالیک بوترین ارائه شد. او در مجله بیت‌ کوین فعالیت می‌کرد. و معتقد بود بیت کوین دچار کمی و کاستی های مختلفی است که باید برطرف شود.

اتر رمز ارز پایه این پلتفرم است. و برای استفاده از شبکه اتریوم و انجام تراکنش در آن باید از توکن اتر استفاده شود. همانطور که دلار به واحدهای کوچک‌تر سنت و بیتکوین به واحدهای کوچکتر ساتوشی و میلی بیت تقسیم می‌شوند، اتر هم به مقادیر کوچکتر سابو (Szabo) تقسیم می‌شود. هر اتر معادل یک میلیون سابو می‌باشد.

هدف رسمی این پلتفرم حذف واسطه‌ها و غیرمتمرکز سازی پول است، که خیلی هم دور از ذهن نیست. چرا که هر شخص فعال در در این شبکه غیرمتمرکز به عنوان بخشی از سیستم در حال فعالیت است. در نتیجه مواردی مانند فیلترینگ، محتوای اجباری و … در آن وجود ندارد.

تفاوت های بیت کوین و اتریوم

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، اتریوم با هدف حل مشکلات بیتکوین ساخته شد; این مشکلات عبارتند از:

هدف اصلی: بیت کوین با هدف غیرمتمرکز سازی پول و انتقال آن ساخته شد. اما هدف اتریوم ساخت دنیایی غیرمتمرکز است.

مدت زمان بلاک: همانطور که می‌دانید هر بلاک شبکه بیت کوین ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد. اما هر بلاک اتریوم تنها ۱۴ ثانیه است.

سرعت تراکنش: در شبکه بیت‌کوین در هر ثانیه حدود ۷ تراکنش و در اتریوم هر ثانیه حدود ۱۶ تراکنش ثبت می‌شوند.

فرآیند افزایش سختی شبکه: در بیت‌کوین سختی شبکه هر چهارسال یک بار و در اتریوم هر سال سختی شبکه بیش‌تر می‌شود.

کارمزد شبکه: در بیتکوین کارمزد شبکه و تراکنش‌ها بر اساس اندازه و زمان تراکنش‌ها محاسبه می‌شود. اما در اتریوم بر اساس پیچیدگی محاسباتی، پهنای باند استفاده شده و فضای ذخیره‌سازی محاسبه می‌شود.

شیوه اثبات: بیت کوین از الکوریتم PoW یا اثبات کار استفاده می‌کند، اتریوم هم ابتدا از همین الگوریتم استفاده می‌کرد اما با فعال سازی نسخه دوم اتریوم این الگوریتم به PoS یا اثبات سهام تغییر کرد.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر از بیت‌کوین و مطالعه بررسی آن می‌توانید به مقاله بیت کوین ارزینجا مراجعه فرمایید.

چگونه اتریوم غیرمتمرکزتر از بیت کوین است؟

همانطور که گفتیم هر کامپیوتر فعال بخشی از اتریوم است. این امر با استفاده ماشین مجازی اتریوم یا به انحصار EVM میسر می‌شود.

EVM چیست؟ زبان برنامه نویسی اتریوم و قراردادهای آن سالیدیتی (Solidity) است، محیط مجازی EVM درون هر نود اتریوم جاسازی شده و هر کدام از نودها وظیفه اجرای کد قراردادها را دارند. کدهای زبان سالیدیتی به زبان‌ EVM تبدیل می‌شوند، و سپس هریک از قرارداد ها توسط EVM تایید و انجام می‌شود.هربار اجرای کد در EVM نیازمند پرداخت هزینه تراکنش است که به عنوان GAS شناخته می‌شود. در ابتدا این کارمزد بصورت توکن اتر از کاربران کسر می‌شد اما حالا مقداری از این کارمزدها مقداری توکن اتر سوزانده و از چرخه حذف می‌شود. به این صورت با شلوغی هرچه بیش‌تر شبکه، اترهای بیشتری سوزانده می‌شود در نتیجه خاصیت ضدتورمی این رمز موثرتر است.

علاوه بر این اتریوم با فعال سازی برزورسانی نسخه ۲، پلتفرم خود را از بلاک چین به بیکن چین تغییر می‌دهد.

برای مطالعه آموزش و معرفی جامع بلاک چین به مقاله ارزینجا بلاک چین مراجعه کنید.

بیکن چین به جای بلاک چین

یکی از مشکلاتی که اتریوم با آن دست و پنجه نرم می‌کند مشکل مقیاس پذیری شبکه است. با گسترش شبکه اتریوم و افزایش کاربران این شبکه و محدودیت ۱۶ تراکنش در هر ثانیه، انجام تراکنش در زمان شلوغی شبکه سخت تر است در نتیجه زمان و کارمزد بیش‌تری هم مورد نیاز است.

حال اتریوم برای حل این مشکل از بلاک چین به بیکن چین منتقل خواهد شد. بیکن چین در واقع مجموعه‌ای متشکل از چندین بلاکچین موازی با محوریت یک بلاکچین مرکزی است. به زبان ساده و با وجود شبکه و بلوک‌های بیشتر شلوغی شبکه در زنجیره های متفاوت پخش خواهد شد و مشکل مقیاس پذیری تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

قابلیت‌های پلتفرم اتریوم

سیستم مالی غیرمتمرکز

این سیستم که با عنوان DeFi شناخته می‌شود یک سیستم مالی باز، و دنیایی ساخته شده برای عصر اینترنت است. جمله قبل تعریف اتریوم از این سیستم می‌باشد. این پلتفرم همچنین بیان می‌کند که این سیستم مبهم، تقریبا غیرقابل کنترل و متکی بر زیرساخت‌ها و پروسه‌هایی بسیار پیچیده است. برای دسترسی به این سیستم تنها نیاز به یک اینترنت است و هیچ کامپیوتری توانایی بلوکه کردن این سیستم و تراکنش های داخل آن را ندارد.

  • تفاوت های این سیستم با سیستم های مالی سنتی عبارتند از:
  • احتیاج به هیچ واسطه‌ای برای انجام تراکنش‌ها، نگهداری دارایی و انتقال پول نیست.
  • هیچ محدودیتی در میزان انتقال وجه نیست.
  • زمان بسیار کمتری برای انجام تراکنش های بزرگ نیاز است.
  • نیازی به احراز هویت برای انجام تراکنش نیست.
  • انجام تراکنش ها محدود به زمان نیست.
  • در هر لحظه دلخواه از شبانه روز می‌توان به انجام تراکنش های مالی پرداخت.
  • این سیستم شفاف است و مبدا، مقصد و مسیر را کنترل می‌کنند.
  • شما می‌تونید بدون سختی و بدون افت ارزش پول خود وام بگیرید.

قراردادهای هوشمند

به زبان ساده قراردادهای هوشمند پروتکلی برای اجرای قراردادی بین طرفین بدون واسطه و بدون دخالت نفر سوم است. به کمک این قراردادهای هوشمند شما می‌توانید معاملات خود را با امنیت بالا؛ بصورت غیرمتمرکز و بدون درگیری انجام دهید.

وام مجانی و کم کارمزد، رایگان برای همه، بدون هیچ محدودیتی

حتما برای شما سوال شده که چگونه با کارمزد کم، بدون ضامن و بدون سختی وام بگیریم؟

پروژه‌هایی در DeFi فعال هستند به عنوان استخرهای نقدینگی، افرادی که سرمایه خود را بصورت رمزارز برای مدت های طولانی در این استخرها ذخیره کرده‌اند و می‌توانند در ازای دریافت بخشی از کارمزدها و قفل شدن سرمایه خود تا زمان دلخواه، سرمایه خود را به دیگران قرض بدهند.

حال برای مثال شما احتیاج به مقداری وجه نقد دارید و تمایلی به فروختن رمزارزهای خود به دلیل رشد قیمتی مستمر آن ندارید. شما با مراجعه به این پروتکل‌ها رمزارزهای خود را به عنوان ضمانت در اختیار پروتکل قرار می دهید.

فرض کنید که شما ۱۰۰۰ دلار رمزارز X را به قیمت واحد ۱ دلار به عنوان ضمانت در اختیار پروتکل قرار داده‌اید و ۱۰۰۰ دلار وجه نقد (فیات) دریافت کرده‌اید. حال امروز زمان بازپرداخت است و ارزش رمزازرهای شما به واحدی ۱.۵ دلار رسیده است. شما ۱۰۰۰ دلار را به علاوه کارمزدها و سود آن بازپرداخت می‌کنید و رمزارزهای خود را به ارزش ۱۵۰۰ دلار پس میگیرید.

در نتیجه ارزش پول شما ثابت مانده و یا حتی سود کرده‌اید، از طرفی هم در زمان مشخص به وجه نقد مورد نیاز دسترسی داشته‌اید.

NFT یا توکن های غیرمثلی

توکن های غیرمثلی با سرعت زیادی در حال فراگیری هستند. اولین و مهم ترین قابلیت این توکن وجود امکان انحصار آن‌ها است. به همین دلیل هنرمندان دیجیتالی، سرمایه ‌گذاران حرفه‌ای و سرمایه گذارارن آثار هنری به این بازار رو آورده‌اند.

پروژه‌های نوآورانه مانند توکن های مناسبتی و هواداری، توکن هنرهای دیجیتال یا پروژه بسیار موفق Decentraland از نمونه‌های بارز توکن‌های NFT هستند.

هم چنین بازار اینترنت NFT هم به دلیل زیر نسبت به اینترنت متداول به شدت در حال رونق هستش:

در اینترنت یک کپی از یک فایل کاملا مشابه اصل هستش و باعث کاهش ارزش اطلاعات اولیه می‌شود، اما هیچ وقت دو توکن NFT یکسان نیستند، نهایتا بتوانند به یکدیگر شباهت‌های بصری داشته باشند. در راستای همین امر ارزش آثار دیجیتالی حفظ خواهد شد.

DAO یا سازمان غیرمتمرکز خودگردان

این سازمان‌ها راهی مناسب برای همکاری با افراد غریبه با افکاری مشابه است. این تعریف خود اتریوم از این سازمان‌ها می‌باشد. این سازمان‌های عضویت پذیر بدون هدایت کننده مرکزی هستند و هر عضو بخشی از مدیریت این سازمان‌ها است.

دلیل اصلی شکوفایی این سازمان‌ها عدم نیاز به اعتماد طرفین است. در نتیجه راه‌اندازی سازمان های بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های کلان کار آسان‌تری نسبت به سازمان‌های فیزیکی می‌باشد. هر شخص می‌تواند در کنترل سازمان نقش داشته ‌باشد و کسی بر دیگران ریاست نمی‌کند. تمامی فعالیت‌ها شفاف و قابل مشاهده و کنترل هستند.

در حال حاضر بیش‌ترین فعالیت این شاخه به عنوان سازمان‌های سرمایه‌گذاری ، برنامه نویسی و خیریه می‌باشد.

این سازمان‌ها می‌توانند عضوگیری را توسط مواردی مانند توکن‌های خاص، حجم دارایی و … کنترل کنند.

انجام تراکنش در شبکه اتریوم

تراکنش تمامی توکن‌های مبتنی بر این پلتفرم در شبکه‌ای موسوم به ERC20 با محوریت کنترل مرکزی EVM انجام می‌شود و توکن اتر به عنوان سوخت این شبکه استفاده می‌شود.

گاهی اوقات به دلیل شلوغی بیش از حد و در کنار آن افزایش شدید حجم معاملات، انجام معاملات می‌تواند زمانبر باشد و باعث نگرانی فعالان شبکه شود.

برای جلوگیری از این مشکل و با توجه به خاصیت بلاک چین می‌توان تراکنش‌ها در این شبکه پیگیری کرد. برای این کار تنها به یکی از اطلاعات این تراکنش احتیاج می‌باشد. اطلاعاتی مانند آدرس کیف پول مبدا یا مقصد، TXID، شماره بلوک یا …

با استفاده از وبسایت EtherScan.io می‌توان این تراکنش‌ها را پیگیری کرد و از اسناد و بایگانی تاریخچه معاملات استفاده کرد.

استخراج اتریوم

اتریوم در ابتدا از مکانیزم اجماع اثبات کار مشابه بیت کوین برای حفظ امنیت و غیرمتمرکزسازی شبکه خود استفاده می‌کرد، اما به دلایل مختلفی مانند دلایل زیست محیطی و سرعت پایین تراکنش‌ها نسبت به رقبای جدید به مکانیزم اثبات سهام ارتقا پیدا کرد. یا انجام این ارتقا قابلیت ماین و استخراج از اتریوم حذف شد و برای کسب درآمد و اهدای پاداش هربلوک شبکه باید با نگهداری و استیک هر سهم به یک تاییدکننده و نود تبدیل شد.

برای فعالیت به عنوان نود در شبکه اتریوم و استیک کردن آن شما احتیاج دارید تا از والت رسمی اتریوم یعنی والت MIST استفاده کنید.

آینده اتریوم

همانطور که می‌دانید بیت کوین ارزش خود را از عرضه محدود به دست می‌آورد، ولی حالا که اتریوم بصورت نامحدود عرضه می‌شود چگونه ارزشمند است؟این سوالی است که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید.

همانطور که گفتیم بر خلاف بیت کوین تعداد توکن‌های اتر نامحدود است. اما این توکن ارزش خود را از شبکه اتریوم بدست می‌آورد. از آنجایی که شبکه اتریوم بزرگترین شبکه بلاکچین است و برنامه‌ها زیادی مبتنی بر آن در حال فعالیت هستند; استفاده از توکن اتر بسیار زیاد و تقاضا برای آن بیش‌تر از عرضه است. به همین دلیل اتریوم رتبه دوم بازار را از نظر حجم معاملات از آن خود کرده و قیمت آن روز به روز در حال افزایش است.

کلام آخر

اتریوم در حال حاضر به عنوان دومین رمزارز بازار شناخته و معامله می‌شود و با توجه به سرعت رشد و توسعه آن دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک به مقام اول بازار رمزارزها برسد. این پلتفرم در هرساعت در حال توسعه است. و خیلی از افراد از آن به عنوان آینده بازارهای مالی یاد می‌کنند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx