ارزدیجیتال XPR چیست؟ | معرفی و بررسی رمزارز پروتون (XPR)

پروتون
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 883 نفر

مقدمه

پروتون یکی از شبکه‌های لایه اول و مقیاس‌پذیر است که با هدف ساخت سیستم پرداختی کارآمد فعالیت می‌کند. برنامه‌های این پلتفرم و توکن آن، نویدبخش آینده‌ای روشن برای آن است و ما در این پست قصد بررسی تمام و کمال آن را داریم.

معرفی پروتون

بلاک‌چین پروتون، یک بلاکچین لایه اول مبتنی بر قراردادهای هوشمند است و طوری طراحی شده است که توسط ارائه‌دهنده و مشتری بیش‌ترین کاربرد را داشته باشد. الگوریتم اجماع این بلاک‌چین نوعی بخصوص  از DPOS یا الگوریتم اثبات سهام واگذاری شده است. به لطف این مکانیزم بلاکچین پروتون می‌تواند با سرعتی بسیار زیاد و بدون هزینه تا ۴۰۰۰ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند تا به سیستم پرداختی کارآمد تبدیل شود. پروتون ادعا می‌کند که رقیبی سرسخت برای سیستم‌های پرداختی متداول مانند Visa، Swift ‌ و MasterCard به شمار می‌رود.

XPR رمزارز پروتون

دیدگاه و اهداف

سیاستی که پروتون برای تبدیل شدن به یک سیستم پرداختی پرطرف‌دار در پیش گرفته است بسیار هوشمندانه است. پروتون قصد دارد تا به‌جای تسخیر جایگاه سیستم‌های متداول، ‌ آن‌ها را در بخشی از اکوسیستم خود جای دهد و با استفاده از بلاکچین آن‌ها را هم به سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) متصل کند. در همین راستا سیستم‌های مالی متداول می‌توانند تحت عنوان یک ارائه دهنده خدمات در بستر پروتون فعالیت کنند.

پروتون توسط زبان برنامه نویسی C++‌ توسعه یافته است. زبانی که با بیش از ۶ میلیون توسعه دهنده در دنیا در لیست ۵ زبان برتر قرار می‌گیرد. دلیلش هم بسیار ساده است، با این کار هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند زیرشاخه‌ای از این اکوسیستم را استفاده کند و سیستم پرداختی جدیدی بسازد.

بلاکچین پروتون

یکی دیگر از مزایای مکانیسم dPOS که در بلاکچین پروتون مورد استفاده قرار گرفته است، احتمال بسیار ناچیز بروز مشکل یا حمله است. امنیت این مکانیسم متکی به نودهای اعتبارسنج و وثیقه‌گذاران آن‌هاست و در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل هر دو مجازات مالی سنگینی را تجربه خواهند کرد.

از آنجایی که در تمامی تراکنش‌های بانکی باید از فرایند‌های مخرب نظیر پول‌شویی جلوگیری شود، پروتون از یک سیستم هویتی غیرمتمرکز  یا DeID استفاده می‌کند.

XPR رمزارز پروتون

زمان ضرب بلوک در بلاک‌چین پروتون دقیقاً برابر با ۰.۵ ثانیه است و بلوک‌ها به‌صورت یک دسته ۱۲۶ عددی (۶  بلوک توسط هر یک از ۲۱ منتشر کننده بلوک) منتشر می‌شوند. در راستای افزایش امنیت شبکه، بعد از هر ۱۲۶ بلوک، تمام منتشر کنندگان بلوک تغییر خواهند کرد.

توکن پروتون

توکن بومی پروتون با نماد XPR ‌در بازارهای مختلف معامله می‌شود. این توکن تورمی دارای سقف عرضه نامحدود و نرخ تورم ۴ درصدی است. نرخ تورم می‌تواند با کسب اکثریت آرای انجمن یا کنسرسیوم پروتون تغییر کند.

در مرحله اول پروتون حدود ۱۰ میلیارد از توکن خود را آزاد سازی کرد. ۱۵۱ میلیون توکن به‌صورت ایردراپ در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۰ بین اعضای مشارکت کننده توزیع شد.

۱۰۰ میلیون توکن هم به سرمایه‌گذارانی که در مراحل جذب سرمایه شرکت کرده بودند تعلق گرفت. ۱.۱ میلیارد توکن به تیم توسعه داده شد که طی یک بازه ۱۲ماهه و به‌صورت تدریجی آزاد شدند. در نهایت ۸.۶۵ میلیارد توکن ‌هم برای توسعه شبکه در نظر گرفته شد.

ارزدیجیتال پروتون XPR

تیم توسعه پروتون، جهت مقابله با تورم در اکوسیستم روش‌های مختلف و متعددی را در پیش گرفته است. برای مثال ۳ مکانیزم توکن سوزی مختلف در شبکه فعال هستند. اما با توجه به نرخ ضرب بلوک و آزاد سازی توکن‌ها به نظر نمی‌‌رسد که تأثیری بر تورم ارز XPR ‌داشته باشد.

می‌توانید تمام توکن‌های سوخته شده به همراه جزئیات را در آدرس زیر مشاهده کنید:

توکن XPR‌ نه تنها توکن حاکمیتی شبکه است و از آن برای نظرسنجی و تصمیم‌گیری در شبکه استفاده می‌شود، بلکه برای خرید منابع پردازشی در شبکه استفاده می‌شود. ضمنا برای تبدیل شدن به یک Delegator‌ یا وثیقه‌گذار سازنده‌های بلوک می‌بایست توکن XPR را تهیه و استیک کنید.

برای خرید رمزارز XPR‌ در سریع‌ترین حالت و بهترین قیمت می‌توانید از صرافی ارزینجا استفاده کنید. برای این کار ابتدا با استفاده از این لینک وارد  صفحه اصلی شوید. ثبت نام کنید و اطلاعات خود را تکمیل کنید. در صورتی که تمایل به سرمایه‌گذاری و نگهداری این توکن دارید می‌توانید این توکن را در کیف داخلی ارزینجا نگهداری کنید تا کارمزدی برای انتقال و تراکنش از دارایی‌هایتان کسر نشود؛ اما اگر قصد استفاده از این توکن را دارید می‌بایست هویت خود را احراز کنید و بعد از خرید ارز XPR آن به ولت خود منتقل کنید.

برای خرید توکن هم می‌بایست ابتدا وارد حساب کاربری خود (که به اندازه مد نظر اعتبار دارد) شوید، سپس در صفحه اصلی یا در صفحه کیف من XPR ‌را جستجو کرده و روی گزینه خرید کلیک کنید  و معامله خود را تکمیل کنید.

برای مشاهده دیگر آموزش‌های استفاده از صرافی ارزینجا از این لینک استفاده کنید.

استیک XPR

توکن XPR را می‌توان به دو صورت در اکوسیتسم پروتون استیک کرد:

Short Staking: استیکرها بعد از ۲۴ ساعت می‌توانند پاداش خود را برای مشارکت در اکوسیستم دریافت کنند. نرخ بهره پرداختی به شورت استیکرها در زمان سپرده‌گذاری (و به صورت APR) اعلام می‌شود.

Long Stakers: این روش به توسعه  و پیشرفت شبکه کمک شایانی می‌کنند. لانگ استیکینگ در دو بازه ۹۰ روزه و سالانه انجام می‌شود و به مراتب سود پرداختی بیش‌تری دارد.

پروتون سواپ

پروتون سواپ یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر دو بلاک‌چین اتریوم و پروتون است که از الگوریتم AMM برای ساخت نقدینگی و انجام معاملات استفاده می‌کند. در این صرافی می‌توانید توکن‌های ERC-20 شبکه اتریوم و توکن xTokens شبکه پروتون را معامله کنید یا دارایی‌هایتان را بین این دو بلاک‌چین جابه‌جا کنید.

لازم به ذکر است در کنار پروتون سواپ بازار NFT‌ پروتون است که به کارمزدهای بسیار پایین و چند سنتی شهرت دارد. به لطف این مارکت، کارمزد ضرب این توکن‌ها از چند ده دلار به چند سنت کاهش یافته است. علاوه بر این ۱۰ درصد از همین کارمزد چند سنتی هم طی یکی از پروتکل‌های توکن سوزی از گردش حذف می‌شوند.برای معامله در این بازار می‌بایست از استیبل کوین USDC مبتنی بر بلاکچین پروتون با نماد XUSDC‌ استفاده کنید. برای دریافت این توکن می‌توانید ارز USDC‌ شبکه اتریوم را در صرافی پروتون سواپ به XUSDC بریج کنید. برای خرید ارز USDC با بهترین قیمت و انتقال آن با کمترین کارمزد از این لینک استفاده کنید.

صرافی پروتون سواپ در کنار قابلیت‌های گفته شده از امکانات دیگری مثل تأمین نقدینگی، فارمینگ، معامله OTC و وام‌دهی هم پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که فرایند وام‌دهی هم مانند دیگر انواع تراکنش‌ها در بلاک‌چین پروتون هیچ کارمزدی ندارد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx