تحلیلگران دیفای (DeFi) را از دلایل رشد و قوت اتریوم می دانند. اما دیفای دقیقا چیست؟

اگر نمی دانید دیفای (DeFi)  چیست به زبان ساده با آن آشنا شوید
  • زمان مطالعه: 4دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 3323 نفر

تحلیلگران دیفای (DeFi) را از دلایل رشد و قوت اتریوم می دانند. اما دیفای دقیقا چیست؟

دیفای (DeFi) مخفف عبارت انگلیسی decentralized finance به معنای امور مالی غیر متمرکز است. به صورت کلی دیفای به دارایی های دیجیتال، قراردادهای هوشمند مالی، پروتکل ها و اپلیکیشن های غیر متمرکزی اطلاق می شود که بر بستر اتریوم ساخته شده اند.

هدف دیفای حذف بانک یا شخص ثالث برای امور مالی است. این سیستم مالی که روی بلاکچین ساخته شده است به کاربران اجازه می دهد تا با داشتن دسترسی به اینترنت از خدمات مختلفی استفاده کنند. مثلا نقل و انتقال مالی داشته باشند، وام بگیرند، تجارت کنند و هر امکانی که یک بانک به افراد می دهد را انجام دهند.

کمی ساده تر!

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، باید اول نگاهی به تاریخچه ی پول بکنیم. (در بخش ابتدای بخش تازه وارد هستم بلاگ می توانید این بخش را مطالعه کنید.) خواهید فهمید که همواره افراد به یک شخص ثالثی اعتماد می کنند تا از این اعتماد سودی ببرند.

افراد به دولت ها اعتماد می کنند تا با چاپ یک شبه پول ارزش دارایی های آنان را کم نکند. افراد به بانک ها اعتماد می کنند که پول آن ها را امن نگه دارند تا دزدیده نشود. اما چقدر این مراکز مورد اعتماد، امین بوده اند؟

اگر دقت کنید افراد همواره به یک شخص در قدرت اعتماد می کنند. و معمولا دلیلی برای این کار ندارند. اما دنیای کریپتوکارنسی قصد دارد تا این اعتماد را که معمولا منجر به ضرر می شود، از بین ببرد.

یک شعار در این باره وجود دارد.

“اعتماد نکن،صحت و سقمش را بررسی و تایید کن.”

دیفای با این هدف به وجود آمده است. به وجود آمده تا هر کس بتواند با یک دسترسی به اینترنت، خودش برای خودش بانکداری کند. مجبور نباشد به بانک ها اعتماد کند.دیفای میخواهد خرید، فروش، بیمه، وام و دیگر امور بانکی را برای همه فراهم و ممکن سازد. 

نقش اتریوم 

اکثر نرم افزار های دیفای از بلاک چین اتریوم استفاده می کنند. در واقع بستر اتریوم، یک بستر مناسب به جای اعتماد به حاکمیت کشور هاست.

معروف ترین نرم افزار های دیفای کدامند؟

می توانید با کلیک بر  روی “مشاهده لیست نرم افزار های دیفای” معروف ترین نرم افزار های دیفای را ببینید. جالب توجه است که بدانید محبوب ترین استفاده از این نرم افزارها در حوزه وام گرفتن است.

بسیاری از افراد می توانند بدون اینکه نیاز به اعتماد به یکدیگر داشته باشند، از طریق دیفای اقدام به دادن و گرفتن وام کنند.

البته سوالی که ممکن است برای بسیاری ایجاد شود این است که با توجه به عدم ثبات قیمت ارزهای دیجیتال، آیا چنین وام هایی خطرناک نیست؟ در پاسخ به این مشکل، پاسخ دیفای استیبل کوین هایی مثل DAI است.

دای یک توکن است که قیمت آن معادل ۱ دلار آمریکا در نظر گرفته می شود و توسط اتریوم پشتیبانی می گردد.

اهمیت دیفای چیست؟

از آن جایی که برای دسترسی به دیفای همه ی آن چیز که نیاز دارید یک گوشی هوشمند است، دیفای این امکان را فراهم می کند تا همه بتوانند در یک فضای امن فعالیت اقتصادی کنند.

مخترع دیفای کیست؟

نمی توان گفت که دیفای یک مخترع مشخص دارد. اما می توان دیفای راه ادامه ی راه ویتالیک بوترین دانست. چرا که دیفای در قالب قرارداد های هوشمند بر روی شبکه اتریوم فعالیت می کند. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله ی اتریوم به زبان ساده را مطالعه کنید.

نرم افزارهای دیفای چگونه ساخته می شوند؟

این نرم افزار ها توسط قرارداد های هوشمند بر روی بلاکچین ساخته می شوند.

چه کسانی می توانند از دیفای (DeFi) استفاده کنند؟

هر کسی با یک گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت می تواند این کار را کند.

 

با ما همراه باشید.

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx