صفر تا صد: بیت کوین، اولین رمزارز

بیت کوین
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1402 نفر

بیت کوین، اولین رمزارز

بیت کوین چیست و کجا کاربرد دارد؟ اولین سوال در بدو ورود به دنیای ارزهای دیجیتال.

بیت کوین اولین رمزارز دنیاست که در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی ناشناس که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو فعالیت می‌کرد مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین ساخته شد. مزیت‌های این نسل جدید از رمزارزها به طور خلاصه فعالیت ناشناس و عدم وجود واسطه بین طرفین معامله بود.

شما نمی توانید از بیت کوین به صورت فیزیکی استفاده کنید. علاوه بر این کل پلتفرم بیت کوین غیرمتمرکز است. غیر متمرکز بودن به زبان ساده به این معناست توسط هیچ بانک، سازمان یا شخصی کنترل نمی‌شود.

برای خرید و فروش بیت کوین راه‌های مختلفی وجود دارد:

روش اول انتقال مستقیم بین دو شخص یا P2P و روش دوم استفاده از صرافی‌ها است. در این روش شما با ثبت نام در یک صرافی می‌توانید در ازای ارزهای فیات مقداری بیت کوین خریداری کنید. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر امکان معامله P2P به اکثر صرافی‌ها اضافه شده است.

بیت کوین در کیف پول‌های مخصوص ارز دیجیتال که در انواع نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارند، ذخیره سازی می‌شود. تفاوت این کیف پول‌ها با حساب‌های بانکی در شیوه تضمین امنیت آن‌ها است.امنیت حساب های متداول بانکی توسط بانک ارائه دهنده خدمات تضمین می‌شود اما امنیت حساب‌های ارزهای دیجیتالی توسط خواص بلاکچین تضمین می‌شود.

تعداد بیت کوین های موجود نهایتا ۲۱ میلیون واحد اعلام شده است. ولی به دلیل قوانین ریاضی هیچ وقت تعداد واقعی بیت کوین‌ها به این تعداد نخواهد رسید. جالب است بدانید سال ۲۰۱۱ یک فرد ناشناس توانست با استفاده از یک حفره امنیتی در شبکه بیت کوین ۱۸۴ میلیارد واحد بیت کوین بسازد و وارد شبکه کند، البته این حفره امنیتی به سرعت توسط ساتوشی پوشش داده شد و بیت کوین‌هایی که خارج از شبکه عرضه شده بودند حذف شدند.

mine

ماینینگ پرطرفدار

ماینینگ یکی از فرصت‌های درآمدزایی بعد از ظهور بیت کوین است، دلایل پرطرفدار بودن آن را می‌توان درآمد بالا و دلاری و برگشت سرمایه بسیار سریع نسبت به حجم سرمایه دانست. این کار امروزه به دلایل زیست محیطی در بسیاری از کشورها ممنوع بوده و پیشنهاد می‌شود قبل از شروع به استخراج یا ماین بیت کوین حتما از قوانین کشور کامل مطلع شوید.

اما سوال اصلی، ماین بیت کوین چیست؟ در هر شبکه بلاکچین رایانه‌ها برای تایید تراکنش به عنوان قسمتی از شبکه فعالیت می‌کنند و در ازای تایید تراکنش‌ها مبلغی را به عنوان کارمزد تراکنش‌ دریافت می‌کنند. اگر همیشه یک سیستم مشخص کارمزدها را دریافت کند علاوه براینکه باعث اعتراض دیگران از شبکه بیت کوین می‌شود اصلا خلاف قوانین بلاکچین و شبکه‌های غیرمتمرکز است. راه حل چیست؟ تایید تراکنش‌ها فرآیندی است که به صورت معادله‌ای طولانی مطرح می‌شود. هر رایانه که بتواند سریع‌تر جواب معادله را وارد بلاکچین کند کارمزد شبکه را دریافت می‌کند. به همین دلیل قدرت پردازشی رایانه‌ها مسئله بسیار مهمی در زمینه ماینینگ محسوب می شود.

استخرهای ماین: این استخرها برای افزایش درآمد ماین راه اندازی شدند. شیوه کار به این صورت است که هر رایانه با هر مقدار از قدرت پردازشی وارد شبکه می‌شود و استخری از قدرت پردازشی توسط مجموعه رایانه‌های دیگر با قدرت پردازشی فوق‌العاده زیاد راه اندازی می‌‌کنند، در نتیجه این امر استخر درآمد بسیاری زیادی را کسب می‌کند و هر رایانه با توجه به سهمی از قدرت پردازشی که به این استخر اضافه کرده است درصدی از این درآمد را دریافت می‌کند.

فرآیند ماینینگ علاوه براینکه باعث درآمدزایی می‌شود امنیت شبکه بلاکچین بیت‌کوین را تضمین می‌کند. کل فرآیند ماینینگ قسمتی از پروتکلی به نام مکانیزم اجماع اثبات کار یا Proof of Work است. طی فرآیند ماینینگ و بسته شدن هر بلوک از بلاک چین تعدادی بیت‌کوین به شبکه اضافه می‌شود.

پروتکل هَوینگ یا نصف شدن

از آنجایی که قدرت پردازشی رایانه‌ها هر روز در حال افزایش است. و به دلیل خاصیت ضدتورمی بیت کوین قیمت آن همواره افزایش می‌یابد و تعداد متقاضیان ماینینگ در حال افزایش است سختی شبکه دوبرابر می‌شودیا بهتر است بگوییم پاداش اهدایی شبکه و کارمزد آن نصف می‌شود. این روند در هر ۲۱۰ هزار بلوک یا ۴ سال یک بار اتفاق می‌افتد. این پروسه تا زمان ماین شدن همه بیت کوین‌ها یا حدودا سال ۲۱۴۰ ادامه دارد. و پس از آن مبلغ کارمزد شبکه و سختی آن به دلیل عدم وجود بیت کوین برای عرضه و خاصیت ضد تورمی متوقف خواهد شد. پاداش هر بلوک در سال ۲۰۲۰ بعد از سومین مرحله هوینگ ۶.۲۵ بیت کوین است.

txid

هش چیست؟                                                            

هش جواب معادله‌ی حل شده توسط ماینرها برای تراکنش‌ها و بلوک‌ها است. و از سوی دیگر آدرس هر تراکنش می‌باشد که به صورت ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰c2c4d562265f272bd55d64f1a7c22ffeb66e15e826ca30 نوشته می‌شود. که تابعی از آدرس بلوک فعلی، بلوک قبلی و اطلاعات دیگری از تراکنش یا بلوک است.

برای مثال با استفاده از جستجوی آدرس فوق در blockchain.com می توان به اطلاعات زیر دست یافت:

تعداد تایید های این بلوک: ۲۲۱۰۲۷     زمان بسته شدن بلوک: ۱۴/۰۸/۲۰۱۷ ۱۹:۵۰    شماره بلوک:۴۸۰۵۰۴

پاداش بلوک (تعداد بیت کوین های ماین شده به ازای بلوک):۱۲.۵ بیت کوین                  کارمزد بلوک:۲.۳۳ بیت کوین

علاوه بر اطلاعات فوق می‌توان جزئیات کامل تراکنش‌های انجام شده در این بلوک را مطالعه و بررسی کرد

میزان سختی شبکه طی سال‌های ‌اخیر

سختی شبکه بیت کوین

مشکل بیت‌کوین چیست؟

یکی از مشکلات شبکه بیت‌کوین در حال حاضر کندی آن نسبت به سیستم‌های غیرمتمرکز است. در حال حاضر بیت‌کوین می‌تواند حدود ۸ تراکنش را در ثانیه ثبت کند اما سیستم‌های مالی متمرکز مانند ویزا می‌توانند تا بیش از ۲۴ هزار تراکنش در ثانیه را ثبت کنند که نسبت به بیت‌کوین واقعا رقم بالایی است.

می‌توان بیت‌کوین را نابود کرد؟

از آن‌جایی که شبکه بیت‌کوین غیرمتمرکز است می‌توان گفت نابودی کامل آن با توجه به حجم کنونی شبکه غیرممکن است. زیرا همانطور که پیش‌تر گفته شد در بلاکچین هر رایانه بعنوان قسمتی از شبکه فعالیت می‌کند

کلام آخر

بیت‌کوین بیش از ۱۰ سال است که در حال گسترش است. و درحال تضمین آینده بازارهای مالی و تبدیل شدن به شیوه‌ای جدید از سیستم‌های مالی و سرمایه گذاری می‌باشد.

به‌طور خلاصه هیچ نوعی از سرمایه گذاری طی ۸ سال ۶۵۳۰۰ درصد رشد نداشته است. و همیشه جای رشد بیش‌تر خواهد داشت. به همین دلیل لقب طلای دیجیتال برازنده بیت‌کوین است.

 

برای خرید و یا فروش بیت کوین و دیگر رمزارزها به وبسایت صرافی ارزینجا مراجعه فرمایید

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx