تاثیرات وحشتناک جنگ روسیه بر وضعیت اقتصادی جهان

تاثیرات وحشتناک جنگ روسیه بر وضعیت اقتصادی جهان
  • زمان مطالعه: 6دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1005 نفر

تاثیرات وحشتناک جنگ روسیه بر وضعیت اقتصادی جهان

نفت برنت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید، زیرا حمله روسیه به شهرهای سرتاسر اوکراین ترس از اختلال در صادرات انرژی مهم منطقه را برانگیخته است.

پس از اینکه ولادیمیر پوتین دستور جنگ را صادر کرد، قیمت‌های بازار آتی در لندن تا ۵.۴ درصد افزایش یافت. وزارت کشور اوکراین به پایتخت این کشور درباره حملات موشکی هشدار داد و وزیر امور خارجه این کشور، دیمیترو کولبا، اقدامات پوتین را “تهاجم تمام عیار” خواند.

روسیه یک تامین کننده کلیدی انرژی برای مشتریان جهانی است و اروپا برای حدود یک چهارم نفت و یک سوم گاز خود به این کشور متکی است.

این جنگ اوضاع بازاری را که از قبل تحت استرس بود، بدتر کرد. زیرا عرضه نفت در سراسر جهان نتوانسته بود بعد از دوران همه گیری کرونا خود را ریکاوری کند. ائتلاف اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی در تلاش است تا تولید خود را به سرعت افزایش دهد و برخی از بزرگترین بازیگران بازار را بر آن داشت تا نسبت به سخت شدن روزافزون شرایط بازار نگران شوند.

وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در ING Groep NV گفت: “مشکلات بیشتر قیمت ها را به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه رساند.” بازار نفت اکنون منتظر خواهد ماند تا ببیند کشورهای غربی چگونه به اقدامات اخیر روسیه واکنش نشان خواهند داد. در نتیجه، احتمالاً شاهد نوسانات بیشتر در بازار و همچنین نیاز به قیمت گذاری با ریسک بالاتری خواهیم بود.

بانک JPMorgan  این هفته پیش از مشکلات اخیر اعلام کرد که احتمالاً قیمت نفت در سه ماهه دوم به دلیل ادامه تشدید تنش ها بر سر اوکراین، به طور میانگین به ۱۱۰ دلار خواهد رسید. به گفته این بانک، بازار نفت خام احتمالاً در سه ماهه آینده شاهد افزایش قیمت‌های پایدار خواهد بود، و در پایان سال به میانگین ۹۰ دلار کاهش می‌یابد.

دولت بایدن در حال بررسی بهره برداری مجدد از عرضه اضطراری نفت خود با هماهنگی با متحدان برای مقابله با افزایش قیمت ها به دلیل اقدامات روسیه علیه اوکراین است. کاخ سفید پیشتر تحریم هایی را علیه برخی بانک ها، بدهی های دولتی و نخبگان روسیه اعلام کرد.

قرارداد آوریل نفت برنت در ساعت ۱۲:۳۹ بعد از ظهر  به وقت سنگاپور  ۱۰۱.۵۱ دلار در هر بشکه بود. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۹۶.۱۱ دلار در هر بشکه رسید.

جهش تورمی

در حالی که بازار از مازاد به کمبود تبدیل شد، بازگشت سه رقمی نفت خام یک بهبود شگرف را نشان می‌دهد و نشان دهنده سرعت بازگشت اقتصاد جهانی به حالت عادی از دوران همه گیری کووید-۱۹ است.

جیووانی سریو، رئیس تحلیل بازار جهانی در گروه ویتول، بزرگترین تاجر مستقل نفت در جهان، گفت: «از آنجایی که تقاضا در حال افزایش به سطح قبل از دوران کووید است، عرضه واقعاً با مشکل اساسی مواجه شده است.

روسیه علاوه بر نفت و گاز، تولیدکننده عمده آلومینیوم و گندم است که اوکراین نیز در آن مشارکت دارد. افزایش قیمت کالاهای مختلف به افزایش تورم به بالاترین سطح در دهه‌های اخیر کمک می‌کند. و میلیون‌ها نفر را با بحران هزینه‌های زندگی تهدید می‌کند. و بانک‌های مرکزی را مجبور می‌کند تا مرحله‌ای از انقباض پولی را در نظر بگیرند که ممکن است این بازگشت را خفه کند.

توریل بوسونی، رئیس بخش بازار و صنعت آژانس بین‌المللی انرژی، در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: «قیمت نفت همچنان در حال افزایش است و در حال نزدیک شده به سطوحی است که برای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان نگران کننده است». “بازار نفت به طرز باورنکردنی در دوران سختی قرار دارد.”

در حالی که این یک نگرانی مهم برای همه کشورهای مصرف کننده است، موجب نگرانی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز شده است، که تلاش های او برای مهار افزایش هزینه های سوخت قبل از انتخابات میان دوره ای امسال با استقرار ذخایر اضطراری با موفقیت چندانی مواجه نشده است.

بایدن در تماس اخیر با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، متعهد شده است که «مثل شیطان کار کند» تا هزینه سوخت را تحت کنترل داشته باشد.

فشار اوپک پلاس

ائتلاف اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه در قلب بحران عرضه قرار دارد. علاوه بر ریاض و همسایگان خلیج فارس، سرمایه‌گذاری کم و ناآرامی‌ها مانع از احیای تولید متوقف شده در طول همه‌گیری کرونا شده است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، این گروه تنها توانسته ۷۰ درصد از افزایش برنامه ریزی شده ماه گذشته خود را ارائه کند.

نواقص آن‌ها نگرانی‌های بیشتری را به ارمغان می‌آورد: به طور مثال تلاش آن‌ها برای جبران ظرفیت خالی با هرگونه اختلالی دچار مشکل می‌شود. این اختلالات می‌تواند شامل تلفات عمیق‌تر در لیبی، حملات بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین در ابوظبی باشد.

توربیورن تورنکویست، مدیر اجرایی شرکت بازرگانی کالا Gunvor Group Ltd گفت: «من لزوماً فکر نمی‌کنم که اوپک بتواند چیزی را کنترل کند. ما به شرایطی برگشتیم که فقط می‌توانیم نظاره گر این موضوع باشیم که کدام یک از منابع در حال کمیاب شدن است.

محدودیت های عرضه فراتر از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و شرکای آن رفته است. به طور کلی، سرمایه گذاری در منابع جدید در سراسر جهان در نتیجه رکود کووید و انحراف سرمایه از سوخت های فسیلی به سمت انرژی های تجدید پذیر کاهش یافته است. در ایالات متحده، فعالیت کاوشگران نفتی به دلیل افزایش هزینه‌ها به شدت کاهش یافته است.

این اتفاق تنها به بازار نفت ختم نمی‌شود و در سراسر طیف کامل مشتقات انرژی و بازارهای کالا این موضوع گسترش یافته است. بر اساس محاسبات بلومبرگ، مواد خام بیشتری نسبت به هر زمان دیگری در دو دهه گذشته، برای تحویل سریع نیاز به تضمین دارند و این همان شرایطی است که به عنوان عقب ماندگی شناخته می شود.

جف کوری، رئیس بخش تحقیقات کالا در گروه گلدمن ساکس، گفت: “ما با کمیابی همه چیز مواجه هستیم و برایم مهم نیست که نفت، گاز، زغال سنگ، مس، آلومینیوم یا هر چیز دیگری را نام ببرید.”. من ۳۰ سال است که در این بازار حضور دارم و هرگز چنین شرایطی را تا کنون ندیده بودم.

این یک معضل عمیق برای قدرت های غربی ایجاد می کند. تحمیل هزینه مالی بر روسیه برای اقداماتش در اوکراین، به عنوان مثال با اعمال تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز، می‌تواند به همان اندازه دردسرهای زیادی را برای اقتصاد کشورهای غربی ایجاد کند.

سلب مسئولیت: نظرات بیان شده در اخبار و تحلیل ها صرفا ترجمه ای از منابع مذکور می باشند و تیم تحریریه ارزینجا هیچ گونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx