نجات صنعت ماینینگ کشور در گرو اصلاح تعرفه برق

نجات صنعت ماینینگ کشور در گرو اصلاح تعرفه برق
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2404 نفر

نجات صنعت ماینینگ کشور در گرو اصلاح تعرفه برق

تعرفه‌ برق در نظر گرفته برای ماینرها باعث شده فعالان حوزه‌ ماینینگ و سرمایه ‌گذاران خارجی فعالیت ‌های خود را متوقف کنند. حالا با خبر گشایش در تعرفه های انرژی، امید به نجات این صنعت در کشور همچنان وجود دارد.

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه ‌ای کشور، با استناد به آمارهای اعلام شده از سوی وزارت نیرو اعلام کرد که به اندازه ۳۱۰ مگاوات ماینر ارزهای دیجیتال در کشور داریم. وی گفت:

نکته‌ جالب توجه در این حوزه این است که اکثر قریب به اتفاق بهره‌ برداران از ۳۱۰ مگاوات، فعالانی نبودند که جدیدا درخواست مجوز کرده و به سرمایه ‌گذاری در این حوزه ورود کرده باشند.

نگرانی ماینرها در خصوص تعرفه های جدید

وی با ابراز نگرانی در خصوص تعرفه های جدید گفت:

فعالان این صنعت قبل از مصوبات هیات وزیران اقدام به تهیه دستگاه و نصب زیرساخت و راه اندازی واحد صنعتی کرده بودند و پس از مصوبه هیات وزیران با تعرفه های جدید شوکه شدند! لذا پس از مصوبه هیات وزیران و به تبع اعلام تعرفه های انرژی، استقبالی برای سرمایه گذاری جدید در حوزه رمزارزها نشده و فعالانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند از قبل سرمایه گذاری کرده بودند.

عباس آشتیانی در ادامه با اشاره به این موضوع که ماینرها در ۴ ماه از سال هیچ گونه فعالیتی ندارند، گفت:

هیچ گونه تبعیض و امتیاز ویژه ای برای فعالان در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی و فعالان داخل سرزمین ایران برای این حوزه وجود ندارد و رویکرد وزارتخانه های صنعت و نیرو برای تمام فعالان به صورت یکسان است. و هرگونه صحبت در این مورد نتیجه ای جز انحراف اذهان و فراری دادن سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای کشورمان را در پی ندارد.

تلاش برای اصلاح تعرفه ها

آشتیانی با ابراز امیدواری برای اصلاح تعرفه ها افزود:

موانع و مشکلاتی در حال حاضر برای فعالیت ماینرها چه در مناطق ویژه و آزاد و چه در سایر مناطق به صورت یکسان وجود دارد. با رایزنی های کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی یارانه ای کشور با وزارتخانه های صمت و اقتصاد در حال برطرف کردن این موانع هستیم. و ما امیدواریم شاهد اصلاح تعرفه انرژی و رفع موانع جهش تولید در این حوزه استراتژیک برای کشور باشیم.

عدم سرمایه گذاری در صنعت ماینینگ

وی با طرح این مسئله که با تعرفه های جدید تعیین شده از سوی وزارت نیرو، سرمایه گذاران جدید دیگر علاقه ای به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند، گفت:

تقریبا هیچ استقبال جدیدی بعد از تصویب نرخ انرژی از صنعت استخراج ارزهای دیجیتال نشده است. واقعیت این است که ۳۱۰ مگاوات اعلامی وزارت نیرو پیش از اعلام تعرفه انرژی بوده و گرنه بعد از اعمال این تعرفه ها، سرمایه گذاری جدید در این حوزه صفر شد. به این ترتیب سرمایه گذاران خارجی به جای ماندن در کشور، فرار را بر قرار ترجیح داده اند.

ثبت نام ماینرها در سامانه خود اظهاری

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه ‌ای کشور با بیان آخرین آمارهای ثبت نامی در سامانه‌ خود اظهاری گفت:

طی فرصت یک ماهه اعلامی برای خود اظهاری ماینرها، حدود ۵۱۰۰ نفر ثبت نام کردند. و این آمار نشان می دهد که ۴ برابر تعداد نفرات دارای پرونده (حدود هزار پرونده) تمایل به پرداخت حقوق و عوارض و قانونی کار کردن داشتند.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه قوانین نادرست می ‌توانند باعث تداوم فعالیت ها به صورت غیرقانونی شود، گفت:

بار دیگر کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه ‌ای کشور تاکید می ‌کند که قانون بد می ‌تواند افراد را به سمت فعالیت های زیرزمینی، و قانون خوب افراد را به سمت فعالیت روشن و شفاف سوق بدهد. این در حالی است که فعالان این صنعت از شفافیت و قانون مداری استقبال می ‌کنند.

تعرفه های تبعیض آمیز و غیرکارشناسی

وی در ادامه صحبت های خود به موضوع عدم فعالیت قانونی در این حوزه به دلیل تعرفه‌ های تبعیض آمیز و غیرکارشناسی شده پرداخت و گفت:

از بین ۱۵۰۰ واحد صنفی استخراج حدود ۱۰۳۵ جواز تاسیس صادر شده که ظرفیت جواز این تاسیس ها حدود ۷۰ میلیون تراهاش است. از بین ۱۰۳۵ جواز تاسیس، تعداد پروانه های بهره برداری طبق اعلام وزارت صمت ۲ عدد است که آن ۲ عدد هم غیرفعال هستند. جواز تاسیس به پروانه بهره برداری در صنعت کشور نسبت یک به ۵ است. اما متاسفانه در صنعت استخراج رمزارز این نسبت تقریبا یک به ۵۰۰ است و آن دو موردی که گرفتند هم غیرفعال اند. و این به وضوح نشان می دهد که استقبال از این صنعت به صورت قانونی انجام نمی شود و اشکال آن هم در تعرفه انرژی تبعیض آمیز و غیرکارشناسی اعلامی وزارت نیروست. طبق اعلام وزارت نیرو، ۲۲ واحد قانونی در کشور داریم که حق انشعاب پرداخت کردند، در حالی که برای جواز بهره برداری اقدام نکرده اند. پس وزارت صمت می گوید تعداد دستگاه های روشن باید صفر باشد، در حالی که وزارت نیرو اعلام می کند که ۳۱۰ مگاوات روشن است و این دوباره عدم قانون پذیری وزارت نیرو را نشان می دهد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تعرفه های انرژی اصلاح شوند و با اتخاذ تصمیمی درست جلوی فرصت سوزی بیشتر گرفته شود.

 

همراه ما باشید با معتبرترین اخبار ارز دیجیتال.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx