وایت پیپر (white paper) چیست و به چه دردی می خورد؟

وایت پیپر (white paper) چیست و به چه دردی می خورد؟
  • زمان مطالعه: 3دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 3230 نفر

وایت پیپر (white paper) چیست و به چه دردی می خورد؟

وایت پیپر (white paper) مقاله ای است که توسط تیم تولید کننده ی یک محصول یا تکنولوژی جهت معرفی آن محصول منتشر می شود. استفاده از وایت پیپر مخصوصا در ICO ها بسیار مهم است. چرا که امکان سوددهی یا کلاهبرداری بودن یک ارز دیجیتال را تا حدی مشخص می کند.

 

وایت پیپر به چه سوالاتی پاسخ می دهد؟

وایت پیپر خوب باید به چند سوال پاسخ بدهد. در غیر این صورت نمی توان به آن محصول ( در اینجا ارز دیجیتال) اعتماد کرد.

 

اهداف و مخاطب

مهم ترین نکته ای که از وایت پیپر فهم می شود هدف آن محصول است. اگر محصول جدیدی ارائه شود و به دنبال حل مشکل جدیدی نباشد و به نوعی نمونه های دیگری از آن وجود داشته باشد، امکان موفقیتش کم است. پس برای سرمایه گذاری مناسب نیست!

ضمنا وایت پیپر خوب، مقاله ای است که جامعه ی هدفش را بشناسد و به دغدغه های آن ها پاسخ مناسب بدهد. مثلا اگر محصول برای بهبود شرایط آموزش کودکان است، باید به شکلی نوشته شده باشد تا در بر دارنده ی دغدغه های پدر و مادر کودک باشد. اگر غیر از این باشد، آن وایت پیپر ضعیف است.

همین موضوع را به ارزهای دیجیتال تعمیم دهیم. وقتی یک توکن جدید عرضه می شود، با مطالعه ی وایت پیپر باید تصمیم بگیریم که در آن سرمایه گذاری کنیم یا خیر. اگر این توکن هدف مشخص و جدیدی را دنبال نکند و ضمنا به دغدغه های ما پاسخ ندهد، چرا باید موفق شود؟ و چرا ما باید به آن اعتماد کنیم؟

 

تیم توسعه

مورد بعدی که باید در وایت پیپر به آن پرداخته شود تیم توسعه ی آن است. وقتی یک توکن برای بار اول ارائه می شود (ICO) قصد دارد با جذب سرمایه پیشرفت کند. تصور کنید افرادی که پشت یک محصول/توکن هستند افراد موفقی نباشند. یا حتی بدتر، افراد بد نامی در این حوزه باشند. چرا باید پول خود را به چنین اشخاصی بسپاریم؟

آیا تفاوتی بین موسس شرکت BMW و یک خودروسازی غیر موفق که فقط خودروی بی کیفیت مونتاژ می کند نیست؟

در ارزهای دیجیتال هم همین موضوع صادق است. اگر تیم توسعه افراد موفقی باشند، امکان پیشرفت آن نیز خیلی بیشتر است. پس برای سرمایه گذاری مناسب تر است.

 

نقشه ی راه مشخص

علاوه بر بیان هدف، شناخت مخاطب و افراد موفق، یک فاکتور دیگر نیز مهم است. در وایت پیپر باید نقشه ی راه برای ۱۲ تا ۱۸ ماه آتی بیان شود. شما باید بدانید که پول های خود را به دست چه شرکتی با چه هدفی و برای طی چه مسیری می سپارید.

شاید از نگاه شما روش تیم توسعه روش غلطی باشد و نخواهید به آن ها اعتماد کنید.

 

هشدار

در این روزها که هر روز توکن جدیدی معرفی می شود، باید وایت پیپر آن به دقت مطالعه شود. چرا که در فهم اسکم بودن یا نبودن یک پروژه در کنار دیگر راه های تشخیص کلاهبرداری بودن پروژه بسیار مهم است. اگر یک توکن وایت پیپر نداشته باشد و یا وایت پیپر آن دقیق نباشد، اصلا برای سرمایه گذاری مناسب نیست.

ضمنا، فراموش نکنید که باید اطلاعات آن وایت پیپر را نیز مورد تحقیق قرار دهید. چرا که ممکن است در آن “دروغ” نوشته شده باشد.

 

جمع بندی

قبل از سرمایه گذاری حتما باید وایت پیپر توکن را مطالعه کنید. هدف توکن، نحوه ی پاسخ به دغدغه ی شما، تیم توسعه و نقشه راه مهم هستند. این فاکتور ها می تواند منجر به موفقیت یا شکست شود.

 

با ما همراه باشید

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx