۸ نکته برای جلوگیری از اشتباهات روانی هنگام سرمایه گذاری در کریپتو

فاد و فومو چیست
  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 596 نفر

فومو (FOMO) و فاد (FUD) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

اگر در بازار کریپتو فعالیت می‌کنید، اصطلاحات فومو (FOMO) و فاد (FUD) را شنیده‌اید، اما هنوز معنی آن‌ها را درک نکرده‌اید، مقاله زیر به شما کمک می‌کند با معنی این دو عبارت، مضرات و نحوه اجتناب از آن‌ها آشنا شوید و از این طریق برای معاملات خود تصمیمات بهتری بگیرید.

فومو (FOMO) چیست؟

FOMO مخفف Fear Of Missing Out به معنی “ترس از دست دادن فرصت” است. فومو نشان دهنده حس ترس از دست دادن سودی است که در صورت نخریدن یک دارایی، صرف نظر از قیمت آن، به سرمایه گذاران بازارهای مالی دست می‌دهد. در بازار کریپتو، احساسات نسبت به منطق، نقش بیشتری در جهت دادن به قیمت‌ها دارد؛ بنابراین فومو (FOMO) عاملی است که به طور قابل توجهی بر فرایند تصمیم گیری معاملات ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

فاد (FUD) چیست؟

FUD مخفف Fear, Uncertainty, Doubt است که به ترس، عدم قطعیت و تردید در مورد آینده یک ارزدیجیتال، شرکت و یا پلتفرم اشاره دارد. اغلب معامله ‌گران کم تجربه تمایل دارند تا رمزارزهایی که خبرهای منفی زیادی در مورد آن‌ها وجود دارد را بدون توجه به قیمت فعلی‌شان بفروشند. این فروش احساسی باعث افزایش شدید فشار فروش می‌شود که باعث می‌شود ارزش آن ارز دیجیتال خیلی سریع‌تر کاهش یابد.

فاد و فومو

فاد و فومو؛ دو بازی روانی برای کنترل بازار

چه کسی باعث فومو (FOMO) و فاد (FUD) می‌شود؟

FOMO و FUD ابزارهای بسیار مضری هستند که توسط سازمان‌ها و افراد با نفوذ در بازار ارزهای دیجیتال برای تأمین منافع خود استفاده می‌شوند. اغلب سازمان‌هایی که فومو (FOMO) یا فاد (FUD) را ایجاد می‌کنند، کنترل یا نفوذ قابل‌ توجهی بر بسیاری از کانال‌های رسانه‌ای مؤثر دارند، که از طریق آن‌ها می‌توانند تا حد زیادی بر تصمیمات معامله‌گران تأثیر بگذارند. فومو (FOMO) عموماً برای بالا بردن قیمت یک ارز دیجیتال و ایجاد نقدینگی و تقاضای لازم برای کسب سود استفاده می‌شود.

فاد (FUD) ابزاری است که برای کاهش قیمت یک ارز دیجیتال استفاده می‌شود تا افراد تأثیرگذار در بازار، قبل از فعال کردن فومو (FOMO) برای کسب سود خود، تا حد امکان در قیمت پایین‌تری به معاملات آن ارز دیجیتال وارد شوند.

نتیجه فاد و فومو چیست؟

اولین و مشهودترین پیامد این دو مفهوم روان‌شناسی بر سرمایه‌گذاران، از دست دادن تدریجی دارایی‌ها و فاصله گرفتن از بازار ارزهای دیجیتال است؛ زیرا افراد مبتلا به این تله‌های روانی دیگر به قضاوت و تصمیمات سرمایه گذاری خود اعتماد ندارند.

۸ نکته برای غلبه بر فومو (FOMO) یا فاد (FUD) در هنگام سرمایه گذاری

غلبه بر فومو (FOMO) یا فاد (FUD)

اگر می‌خواهید که از فومو و فاد و همچنین تصمیمات احساسی در امان بمانید نکات زیر ممکن است مفید باشند:

  1. به‌روز باشید: به‌روزرسانی دانش خود در زمینه ترید و سرمایه گذاری به شما کمک می‌کند تا با تجزیه و تحلیل و ارزیابی خود سازگارتر باشید.
  2. اهداف خود را مشخص کنید: همیشه قبل از خرید یک ارز دیجیتال یا سهام، یک برنامه معاملاتی داشته باشید. قبل از معامله، باید حد ضرر، نقطه ورود، حد سود، مقدار سرمایه تخصیص داده شده و سایر پارامترهای ضروری را مشخص کنید.
  3. صبور باشید: هنگام ترید کردن بهتر است که صبور و به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید. عجله نداشته باشید و برای خرید یک ارز بی تابی نکنید. به یاد داشته باشید که موقعیت‌های معاملاتی سودآور همیشه وجود دارند.
  4. رسانه‌های اجتماعی را خیلی جدی نگیرید: معاملات خود را صرفا بر اساس اخبار و بحث‌های موجود در رسانه های اجتماعی انجام ندهید و در عین حال مشاهده دقیق بازار را تمرین کنید.
  5. دنباله رو دیگران نباشید: فقط به این دلیل که دیگران کاری را انجام می‌دهند تصمیم نگیرید. فقط به این دلیل که افراد زیادی روی ارزی سرمایه گذاری می‌کنند به این معنی نیست که آن ارز برای شما نیز مناسب است.
  6. مشورت با کارشناسان: قبل از اتخاذ تصمیمات مهم از متخصصان یا کارشناسان در این زمینه مشاوره بگیرید. بینش آنها می‌تواند دیدگاه‌های ارزشمندی را به شما ارائه دهد.
  7. منضبط بمانید: به برنامه خود پایبند باشید و از تصمیم گیری بر اساس نوسانات یا احساسات کوتاه مدت اجتناب کنید. نظم و انضباط، کلید طلایی برای اجتناب از FUD و FOMO است.
  8. عملکرد خود را ارزیابی کنید: به طور منظم تصمیمات خود و نتایج آنها را بررسی کنید. این به شما کمک می کند تا از تجربیات خود بیاموزید و در طول زمان فرایند و الگوی تصمیم گیری خود را اصلاح کنید.

دو روش عملی برای پرهیز از مشکلات روانشناختی در معاملات

FUD FOMO

به اصول و استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید و به نمودارهای قیمتی نگاه کنید و بر اساس آن‌ها ترید خود را انجام دهید. اگر نمودار یک ارز خوب به نظر می‌رسد و از نظر تحلیل بنیادی مناسب است، به استراتژی خود پایبند باشید و احساسات را از آن خارج کنید.

به اخبار و نشانه‌های منفی زودتر توجه کنید و مطابق با آن واکنش نشان دهید. اگر فکر می‌کنید قیمت یک ارز به طور غیرمنطقی کاهش می‌یابد، استاپ‌های خود را تنظیم کنید و آماده باشید تا در زمان کاهش قیمت، دوباره خرید کنید.

البته، این توصیه‌ها بسیار کلی هستند و در هر موقعیتی صدق نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تصمیم شما بستگی به استراتژی معاملاتی شما دارد و اینکه آیا شما در بلند مدت ترید می‌کنید و یا کوتاه مدت. بنابراین نکات فوق تنها می‌تواند به میزان قابل توجهی آسیب ناشی از FOMO یا FUD را کاهش دهد اما نمی‌تواند به طور کامل آن را متوقف کند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx