آیا متاورس، اینترنت بعدی است؟

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

ایا متاورس به بلاکچین نیاز دارد ؟ راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین در چند سال گذشته شاهد کاربردهای مالی، حقوقی، بازی و اجتماعی بوده‌اند، البته در مقیاس نسبتاً کوچک. با این حال، اینکه آیا لایه زیرساخت بلاک چین برای رشد متاورس ضروری خواهد بود، بی پاسخ باقی مانده است. پاسخ به این سوال بستگی به […]

متاورس

ایا متاورس به بلاکچین نیاز دارد ؟

راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین در چند سال گذشته شاهد کاربردهای مالی، حقوقی، بازی و اجتماعی بوده‌اند، البته در مقیاس نسبتاً کوچک. با این حال، اینکه آیا لایه زیرساخت بلاک چین برای رشد متاورس ضروری خواهد بود، بی پاسخ باقی مانده است.

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که ما متاورس را چگونه تعریف کنیم. برخی از تعاریف متاورس تنها بر عناصر تجربی آن تمرکز دارند. کلمه Metaverse اغلب باعث می‌شود تصور کنیم که یک هدست واقعیت مجازی (VR) بپوشیم و تجربه‌ای فراگیر در دنیای مجازی داشته باشیم.

که البته اشتباه نیست، اما یک تعریف ناقص از متاورس است. انتظار می رود متاورس نسخه آینده نگر از اینترنت باشد. این یک چشم انداز عالی است، اما چرا به اینترنت جدید نیاز داریم؟ پاسخ به آن در پاسخ به یک سوال دیگر نهفته است . آیا برای متاورس به بلاک چین نیاز داریم؟

چرا به اینترنت جدید نیاز داریم؟

اینترنت فعلی ما ناکافی است. انگیزه ها به سمت مجموعه محدودی از ذینفعان سوق داده می شود، سازندگان مورد سوء استفاده قرار می گیرند و کاربران کنترل بسیار کمی بر داده های خود دارند. آیا نسخه جدید اینترنت می تواند آن را تغییر دهد؟

اینترنت از طریق برنامه هایی مانند گوگل، متا (پیش از این فیس بوک)، اینستاگرام و آمازون ساخته و پرورش داده شده است. این برنامه‌ها چندین تکنیک را برای جلب توجه کاربران به کار می‌گیرند تا از ان درآمد کسب می‌کنند. علیرغم ایجاد ارزش قابل کسب درآمد از طریق این برنامه ها، کاربران بخش بسیار کوچکی از ارزشی را که به آنها تعلق می گیرد دریافت می کنند.

حتی زمانی که کاربرانی که ارزش ایجاد کرده‌اند پول بسیار کمی دریافت می‌کنند، برنامه‌هایی که توجه کاربران را به خود جلب کرده‌اند، ثروت چند تریلیون دلاری برای خود و سهامدارانشان ایجاد کرده‌اند. اینترنت باید فراگیرتر باشد تا این تغییر کند.

این به خاطر خود کاربردها نیست، بلکه به این دلیل است که آنها در یک اکوسیستم سرمایه داری پرورش یافته اند. در اینجا، برندگان تمام ارزش و ثروت را می گیرند. تا زمانی که درباره «برندگان» تعریف جامع تری به وجود بیاید، خوب است که این اتفاق با اینترنت جدید بیافتد.

چالش کلیدی دیگر با اینترنت فعلی، بهره برداری از تولیدکنندگان محتوا است. اینترنت ما را غرق محتوا کرده است. با این حال، حتی سازندگان محتوای با کیفیت بالا نیز به ندرت حقوق خود را دریافت می کنند. پلتفرم‌ها و واسطه‌هایی که فضای قفسه‌های وب را به این تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهند، بیشترین درآمد را دارند. این باید تغییر کند؛ اینترنت باید سازگارتر با سازندگان باشد.

جدا از مکانیسم‌های انگیزشی ناهنجار، اینترنت فعلی داده‌های کاربر را نیز بدیهی می‌داند. کاربران اینترنت کنترل بسیار کمی بر داده ها و شبکه خود دارند. چرا زمانی که کاربر از فیس بوک به توییتر نقل مکان می کند، باید برای ایجاد شبکه خود از ابتدا شروع کند؟ این باید تغییر کند و متاورس تغییر است.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx