تقاطع طلایی و تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال چیست؟

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

تقاطع طلایی چیست؟ به اصطلاح “تقاطع طلایی” زمانی اتفاق می‌افتد که یک MA (میانگین متحرک) کوتاه‌مدت و یک MA اصلی و بلندمدت را به سمت بالا عبور کنند. تقاطع طلایی حاکی از افزایش قیمت و چرخش صعودی در بازار است. MA کوتاه مدت بسیار سریعتر از MA بلندمدت به سمت بالا حرکت می کند تا […]

میانگین متحرک

تقاطع طلایی چیست؟

به اصطلاح “تقاطع طلایی” زمانی اتفاق می‌افتد که یک MA (میانگین متحرک) کوتاه‌مدت و یک MA اصلی و بلندمدت را به سمت بالا عبور کنند. تقاطع طلایی حاکی از افزایش قیمت و چرخش صعودی در بازار است.

MA کوتاه مدت بسیار سریعتر از MA بلندمدت به سمت بالا حرکت می کند تا زمانی که شرایط بازار آنها را مجبور به عبور کند. از نظر میانگین‌های متحرک ساده، تلاقی‌های طلایی زمانی رخ می‌دهند که SMA 50 روزه از SMA 200 روزه عبور کند که نشان‌دهنده یک روند صعودی قطعی است.

میانگین متحرک
نمونه از تقاطع طلایی

تشکیل تقاطع طلایی معمولاً دارای سه مرحله است. هنگامی که فروش تمام می شود، معمولاً پایان یک روند نزولی و در نتیجه آغاز یک تقاطع طلایی است. مرحله بعدی زمانی است که MA کوتاه مدت از MA بلند مدت عبور می کند. این به سرعت توسط آخرین مرحله دنبال می‌شود که با ادامه روند صعودی مشخص می‌شود که معمولاً منجر به قیمت‌های بالاتر می‌شود.

هیچ دو تقاطع طلایی یکسان نیستند، اما این سه مرحله معمولاً رویدادهای متمایزی هستند که وقوع یک تقاطع طلایی را نشان می دهند. بیایید هر مرحله را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

در مرحله اول، خریداران در حال کنترل روند نزولی هستند. ضعف کوتاه مدت در میانگین متحرک 50 روزه، نشانه آغاز یک تقاطع طلایی است. این به این دلیل است که قدرت حاصله معمولاً از زمانی که فروشندگان کوتاه مدت در حال کم شدن هستند، از خریداران شروع می شود که کنترل را به دست بگیرند.

یک تقاطع در نمودار رخ می دهد و خریداران در تلاش برای به دست آوردن کنترل، قیمت ها را بالاتر می برند. تکانه حاصله به تدریج MA 50 روزه را از 200-MA عبور می دهد، در این نقطه دو دوره متقابل می شوند. زمانی که MA 50 روزه از MA 200 روزه فراتر می رود، معامله گران معمولاً برای تعیین اینکه آیا یک روند صعودی رخ می دهد یا فقط یک هشدار نادرست است، در حالت آماده باش قرار می گیرند.

مرحله آخر زمانی اتفاق می افتد که MA 50 روزه به بالا رفتن ادامه می دهد و حرکت آن را نشان می دهد. این نیز معمولاً منجر به خرید بیش از حد می شود، البته فقط در فواصل زمانی کوتاه.

تقاطع مرگ چیست؟

در مقایسه با تقاطع طلایی، تقاطع مرگ شامل یک متقاطع میانگین متحرک منفی است. این یک رکود قطعی بازار است و معمولاً زمانی رخ می دهد که MA کوتاه مدت روند نزولی داشته باشد و از MA بلندمدت عبور کند.

به عبارت ساده، دقیقا برعکس تقاطع طلایی است. تقاطع مرگ معمولاً به عنوان یک سیگنال نزولی خوانده می شود. MA 50 روزه معمولاً از زیر MA 200 روزه عبور می کند که نشان دهنده یک روند نزولی است.

میانگین متحرک
نمونه از تقاطع مرگ

سه مرحله علامت تقاطع مرگ است. اولین مورد در طول یک روند صعودی زمانی رخ می دهد که MA کوتاه مدت هنوز بالاتر از MA بلند مدت است. فاز دوم با یک معکوس مشخص می شود، که طی آن MA کوتاه مدت از زیر MA بلندمدت عبور می کند. این با شروع یک روند نزولی دنبال می شود زیرا MA کوتاه مدت به حرکت رو به پایین ادامه می دهد و زیر MA بلند مدت باقی می ماند.

 

مانند تقاطع های طلایی، هیچ دو تقاطع مرگ یکسان نیستند، اما شاخص های خاصی نشان دهنده وقوع آنها هستند. در اینجا به هر مرحله از تقاطع مرگ با جزئیات نگاه می کنیم. مرحله اول تلاقی مرگ معمولاً با یک دارایی در یک روند صعودی مشخص می شود. به دنبال آن یک MA 50 روزه تضعیف می شود، اولین نشانه ای که ممکن است نزولی در افق باشد. از آنجایی که قیمت ها پس از رسیدن به اوج شروع به کاهش می کنند، MA کوتاه مدت از MA بلندمدت فاصله می گیرد.

مرحله دوم، عبور MA 50 روزه را به زیر MA 200 روزه می بیند. این یک نکته کلیدی است، زیرا نشان می دهد که دارایی ممکن است وارد روند نزولی شود. با ادامه کاهش قیمت ها، واگرایی بین دو MA بارزتر می شود. تقاطع مرگ در این مرحله با وضوح بیشتری شروع به شکل گیری می کند.

مرحله نهایی با ادامه روند نزولی MA 50 روزه مشخص می شود و زیر MA 200 روزه باقی می ماند. این نشان می دهد که یک روند نزولی واقعا در جریان است. تلاقی مرگ معمولاً منجر به فشار فروش بیشتر می شود زیرا معامله گران موقعیت های خود را با پیش بینی کاهش بیشتر قیمت نقد می کنند.

با این حال، اگر روند نزولی ادامه پیدا نکند، می تواند به معنای یک حرکت کوتاه مدت و بازگشت سریع قیمت ها باشد، در این صورت، تلاقی مرگ به عنوان یک سیگنال نادرست در نظر گرفته می شود.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx