استفاده از بلاکچین برای ایمنی در برابر کرونا

بلاکچین و کرونا
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 543 نفر

مشارکت ۶۰ نهاد بزرگ برای ایجاد گواهی های غیرمتمرکز ایمنی کرونا

شاید برای شما جالب باشد که بتوان به کمک بلاکچین، گسترش ویروس کرونا را کاهش داد.

COVID-19 Credentials Initiative (CCI) در حال کار بر روی یک گواهی دیجیتال; برای کمک به توقف گسترش ویروس کرونا بدون به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران است.

محققانی که ابزارهای هویت خودمختار مبتنی بر بلاک چین (SSI) را می سازند; در حال همکاری بر روی یک «گذرنامه مصونیت» برای کمک به توقف گسترش COVID-19; بدون به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران هستند. اثبات بعضی از سطوح ایمنی به افراد کمک می کند تا به زندگی روزمره خود بازگردند.

COVID-19 Credentials Initiative  (CCI)  روی یک گواهی دیجیتال کار می کند; که از استاندارد تأیید اعتبار کنسرسیوم جهانی وب (W3C) که اخیراً تأیید شده است، استفاده خواهد کرد. این گواهی به افراد امکان می‌دهد ثابت کنند (و از دیگران مدرک بخواهند); که از کرونا ویروس جدید بهبود یافته‌اند، آزمایش آنتی‌بادی‌شان مثبت بوده یا واکسن دریافت کرده‌اند.

همکاری ۶۰ نهاد بزرگ برای پیشگیری از کرونا با روش غیرمتمرکز

بیش از ۶۰ سازمان در فضای SSI شرکت خواهند کرد; مانند Evernym، Streetcred، esatus، TNO، دانشگاه جورج تاون و… این شرکت همچنین در سطح جهانی فعالیت دارد; از جمله Consulcesi در ایتالیا، DIDx  در آفریقای جنوبی،TrustNet  در پاکستان و Northern Block در کانادا.

این گواهی‌های دیجیتال توسط موسسات مراقبت‌های بهداشتی صادر می‌شوند; اما توسط کاربر کنترل می‌شوند و به صورت همتا به همتا به اشتراک گذاشته می‌شوند. سخنگوی Evernym اعلام کرد; یک تصور غلط رایج این است که خودمختاری به معنای خود تأیید شده است، که نیاز به دولت ها و سایر مقامات را از بین می برد؛ در حالی که اعتماد به صادر کننده اعتبارنامه بسیار مهم است.

دنیای فناوری با گواهی دیجیتال موافق است. بیل گیتس، رئیس سابق مایکروسافت که ماه گذشته در خلال یک پرسش و پاسخ بر روی رسانه اجتماعی ردیت; نیازبه گواهینامه‌های آزمایشی دیجیتالی را تایید کرد; فلسفه این گواهی های دیجیتال را تحسین کرد و اعلام کرد که; در نهایت ما گواهی‌های دیجیتالی خواهیم داشت تا نشان دهیم چه کسانی بهبود یافته‌اند; یا اخیراً آزمایش شده‌اند یا چه زمانی واکسینه شده ایم.

فرد محوری

راه‌حل‌های زیادی برای ویروس کرونا وجود دارد که ادعا می‌کنند از بلاک چین برای محافظت از حریم خصوصی کاربران استفاده می‌کنند. این اقدامات توسط اقدامات نظارتی اعمال شده در مکان هایی مانند; چین، از جمله مواردی مانند دوربین های تشخیص چهره حرارتی، ایست های بازرسی دما و ردیابی مکان، انجام شده است. در حالی که این اقدامات ممکن است در کاهش سرعت گسترش کووید-۱۹ موثر باشد; که تاکنون حداقل ۱۱۵۰۰۰ نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است; هر چند که ترس های موجهی از افزایش نظارت های این چنینی وجود دارد.

به عنوان مثال، در بریتانیا، قطب فناوری خدمات بهداشت ملی، NHSX; با شرکت‌های کلان داده و هوش مصنوعی مانند; Palantir و Faculty کار می‌کند. اگرچه وکلای این شرکت‌ها گفته‌اند که داده‌های بیماران ناشناس خواهد بود، گزارش گاردین روز یکشنبه به نقل از یک مقام دولتی ناشناس ابراز نگرانی کرد که داده‌های بهداشتی محرمانه با توجه کافی به حریم خصوصی، اخلاقیات یا حفاظت از داده‌ها پردازش نشده است.

SSI  یک مسیر جایگزین با حفظ حریم خصوصی افراد ارائه خواهد داد

جیمی اسمیت، مدیر تعامل استراتژیک Evernym گفت: «فناوری که ما ایجاد کرده‌ایم انسان محور است. این واقعاً نقطه مقابل راه حل های متمرکز بر نظارت است که ما در مکان هایی مانند چین دیده ایم. که این راه حل های بسیار دولت محور بوده و پیامدهای ناخوشایندی برای حفظ حریم خصوصی مداوم دارند.

به گفته اسمیت، رویکرد مناسب باید یک اکوسیستم شفاف باشد که در آن راه‌حل‌های متعددی وجود داشته و با یک چارچوب مشترک در بسیاری از مناطق اجرا شود.

با این حال، این ممکن است به اختلافات مالکیت معنوی (IP) نیز منجر شود، احتمالی که CCI می‌گوید در حال تلاش برای رفع آن است.

سخنگوی Evernym طی یک بیانیه اعلام کرد;  در حال حاضر در حال گفتگو با بنیاد هویت غیرمتمرکز (DIF) در مورد پتانسیل ایجاد یک گروه کاری DIF برای ارائه هرگونه حمایت لازم از حقوق مالکیت معنوی برای طرح های CCI مبتنی بر جامعه است.

لایه نازک بلاک چین

Evernym  سازنده SSI از پروتکل بلاکچین Hyperledger Indy مبتنی بر لینوکس استفاده می کند، اما خود پروژه CCI با مکانیزم ledger-agnostic کار می کند. SSI یک مثلث اعتماد بین صادرکننده اعتبار، دارنده گواهی و تایید کننده آن گواهی ایجاد خواهد کرد. (نسخه دیجیتالی یک سند ملموس مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، شناسنامه، عنوان خودرو، بلیط هواپیما و غیره)

این سیستمی است که دارنده را در مرکز امور قرار می دهد; که دارنده گواهی را از رفت و آمد اغلب خسته کننده بین صادرکننده و تأیید کننده و کاغذ بازی های اداری، بی نیاز خواهد کرد. همچنین به دارنده گواهی این قدرت را می‌دهد تا خودش تصمیم بگیرد چه چیزی را و با چه کسی به اشتراک بگذارد.

در اصل، این یک معماری DLT غیرمتمرکز است، اما یک معماری نوین که اطلاعات زیادی را روی بلاکچین اجرا نمی کند.

این یک استفاده بسیار سبک و کوچک از بلاکچین است که فقط برای ایجاد یک زیرساخت رمزنگاری شده است. همه اعتبارنامه ها خارج از زنجیره، همتا به همتا مبادله می شوند. دراموند رید، مدیر ارشد Evernym  گفت: نقش بلاک چین بسیار مهم است، ولی بسیار سطحی و سبک در پروژه استفاده شده است.

پتانسیل های این پروژه

راه دیگر برای درک نحوه عملکرد این لایه بلاک چین، نگاه کردن به نحوه طراحی خود اینترنت است که به کاربران امکان می دهد معاملات تجارت الکترونیک را انجام دهند، به عنوان مثال، با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی.

در این مورد، بلاک چین به جای تکیه بر یک سرویس متمرکز، به عنوان یک فهرست غیرمتمرکز کلیدهای عمومی عمل می کند که به دادن کنترل عملیات ها به کاربر کمک می کند.

با نگاهی فراتر از نیاز فوری به اعتبارنامه تست های  کووید، نیک ریس معاون Evernym گفت که مفهوم “اعتماد از راه دور” باید نیاز به سایر برنامه های SSI را برجسته کند.

او گفت: «در آموزش عالی، ده‌ها هزار دانشجو تلاش می‌کنند تا از راه دور کار کنند و با دانشگاه‌ها و سیستم‌هایی که کاملاً ناکافی هستند، تعامل داشته باشند. فناوری‌ای که ما می‌سازیم نسبت به هزینه‌هایی که در حال حاضر برای زیرساخت‌ها دارند، مقیاس‌پذیرتر، مقرون به صرفه تر و ارزان هستند.»

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx