روش‌های کلاهبرداری ارزدیجیتال

دنیای رمزارزها و کریپتوکارنسی به لطف ماهیت غیرمتمرکز بودن و امکان فعالیت ناشناس کاربرانش بسیار جذاب است. اما همین دو قابلیت هم یک نکته منفی دارند و آن هم پاک شدن رد سارقین دنیای کریپتوکارنسی است. پس در این قسمت با همراه باشید تا انواع روش‌های کلاهبرداری ارزدیجیتالی را توضیح دهیم تا در دام کلاهبرداران نیافتیم.

اول از همه کلاهبرداری های کریپتویی در کشورهایی که اقتصاد ضعیف تری دارند و جا برای رشد مردم نیست بیش تر رخ می‌دهد. دلیلش هم تمایل بیش تر مردم به کسب درامدهای ساده تر است. بصورت کلی کلاهبرداری در دنیای کریپتوکارنسی ها به 6 دسته اصلی تقسیم می‌شود:

پانزی یا هرمی، استخراج ابری، بدافزارهای نرم افزاری، هانی پات، فیشینگ و توکن‌های بی ارزش

کلاهبرداری های پانزی:

در کلاهبرداری‌های پانزی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود که با دریافت زیر مجموعه و دعوت دیگران به پلتفرم درآمد و سود خودتان را بیشتر کنید. این پروژه ها معمولا سودهای عجیب و غریبی را به کاربرانشان پیشنهاد می‌دهند مثل روزی 3 درصد، ماهانه 200 درصد و ... که روش کسب این سودها را هم اکثرا سرمایه گذاری سازمانی در بازارهای مالی معرفی می کنند.

بزرگترین کلاهبرداری پانزی در ارزهای دیجیتال بیت کانکت بود که مبلغی نزدیک به 2 میلیارد دلار داشت.

استخراج ابری و انلاین:

احتمالا تا امروز با این نوع از کلاهبرداری‌ها آشنا شده‌اید. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاینی که استخراج بیت کوین را با توان بسیار کم به لطف الگوریتم پیچیده‌شان انجام می‌دهند و یا شما را با اکانت‌های ویژه به استخرهای ماین بیت کوین متصل می‌کنند. این دو روش نیاز به خرید اشتراک و یا تهیه دستگاهی مخصوص دارند. در هرحال، همه این روش‌ها تله‌ای برای خالی کردن جیب شما هستند.

ولت و صرافی‌های جعلی:

همیشه هنگام استفاده از یک ولت و یا صرافی از اعتبارش اطمینان حاصل کنید. حجم معاملات یک صرافی هرچه‌قدر بیش تر باشد آن صرافی معتبرتر است ولی دقت کنید که فقط حجم معاملات یک یا دو روز را در نظر نگیرید و دوره طولانی تر مثل یک هفته و حتی یک ماه را بررسی کنید. در هنگام دانلود ولت‌ها مطمئن شوید که نسخه اصلی را نصب کرده‌اید. تعداد نصب آن برنامه و اسم سازنده آن می تواند نشانه خوبی برای تشخصی ولت اصلی از جعلی باشد.

در صرافی‌های غیرمتمرکز هم شما برای انجام معامله باید ولتتان را به صرافی متصل کنید و دسترسی های مشخصی را به آن‌ها بدهید، در قسمت صرافی‌های غیرمتمرکز ما صرافی‌های معتبر و روش پیدا کردن آن‌ها را به شما آموزش دادیم. اگر آن قسمت را ندیده‌اید یکبار دیگه به عقببرگردید و از آن استفاده کنید.

هانی پات:

در طرح هانی پات،‌ سارق سعی می کند تا با گذاشتن یک طعمه بزرگ دیگران را برای ورود به سیستم جذب کند. وقتی که دیگران سعی می کنند که وارد شبکه شوند سارق چیزی که مدنظرش هست را دریافت می کند، که معمولا کارمزد شبکه، کلمات امنیتی ولت و یا واریز مقدار مشخصی از سرمایه است. بعد از دریافت، معمولا بهانه‌های جدیدی ظاهر می‌شود و کاربر هیچ وقت به چیزی که می‌خواهد نمی‌رسد.

بزرگترین نمونه‌اش پیامک‌هایی است که یک مدت برای همه ارسال شد، در این پیام نوشته بود که چند صد هزار دلار در کیف شما آماده برداشت است. برای برداشت مبلغ مثلا 300 دلار را واریز کنید. شما بعد از واریز وجه انگار در یک استخر از عسل افتاده‌اید و سرمایه شما به هیچ وجه بر نمی‌گردد.

فیشینگ:

در صفحات فیشینگ، صفحه‌ای مشابه صفحه اصلی ورود به حساب کاربریتان ساخته می‌شود، برای مثال صرافی بایننس. آدرس این صفحه شبیه ترین حالت به آدرس اصلی انتخاب می‌شود و از طریق روش‌های تبلیغاتی کاربران به آن سایت کشیده می‌شوند. بعد از وارد کردن اطلاعات جهت ورود حساب کاربری، شما با ارور مواجه می‌شوید. طوری که حواستان برای چندین دقیقه پرت شود.

در همین حین سارق اطلاعاتی که شما وارد کردید را دریافت می کند و در سایت اصلی اقدام به خالی کردن حساب شما می کند.

برای جلوگیری از فیشینگ، همیشه از آدرسی که وارد آن شده‌اید اطمینان لازم را حاصل کنید ودر صورت امکان تایید دو مرحله ای ورود به حساب کاربری را فعال کنید.

توکن‌های بی ارزش:

روش توکن های بی ارزش خیلی پیش پا افتادخ است و کمتر استفاده می‌شود. در این روش معمولا سارق سعی می‌کند چیزی را با یک توکن جعلی که کنترل قیمت آن دست خودش است از شما بخرد. نوع دیگه این کلاهبرداری پامپ و دامپ توکن‌هاست که نمونه اش در تلگرام خیلی زیاد است.

در این روش توکن بی ارزشی را از طریق قراردادش داخل صرافی‌های غیرمتمرکز لیست می کنند و اطلاع می‌دهند که قرار است سر ساعت مشخصی قیمت ارز رشد چند هزار درصدی داشته باشد، پس همه سر ساعت مشخصی خریدشان را انجام بدهند.

بعد از خرید، کسی که سیگنال را داده از همه زودتر توکن‌هایش را می‌فروشد و هرچی پول هست را برای خودش بر می‌دارد و کسانی هم که توکن را خریده بودند دارایی‌شان صفر می‌شود. چون با فروش ناگهانی قیمت ارز همانقدر که زیاد شده بود ریزش می‌کند و تقریبا به صفر می‌رسد.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر