رویارویی مصر و موج رمزارز ها

Egypt vs crypto
  • زمان مطالعه: 11دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 5177 نفر

سونامی کریپتو

همه گیری موج کریپتو اجتناب ناپذیر است. مکالمات درباره رمزارز ها در همه جای اینترنت، از توییتر گرفته تا ردیت و اینستاگرام وجود دارد. سوپراستارها مانند; لبرون جیمز، اکنون در تبلیغات شرکت های کریپتویی نقش آفرینی می کنند. در خاورمیانه، قطر قرار است میزبان جام جهانی۲۰۲۲  فوتبال باشد; درحالی که صرافی محبوب Crypto.com هم به عنوان حامی رسمی جام حضور دارد.

تقریباً غیرممکن است که تمام صحبت‌های مربوط به کریپتو را دور بزنیم، زیرا حجم معاملات بازار شکوفای آن از ۲ تریلیون دلار هم فراتر رفته است. بنابراین، کریپتو دقیقاً چیست و چرا در کشورهایی مانند مصر اینقدر بزرگ و بحث برانگیز شده است؟

به طور خلاصه، کریپتو یک اصطلاح فراگیر برای بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.

crypto diagram

تصویر بالا نشان می دهد که چگونه تراکنش های مالی سنتی از طریق موسسات و بانک ها ثبت می شوند، در حالی که تصویر پایین نشان می دهد که چگونه هیچ واسطه ای از طریق ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در عوض، شبکه بلاکچین به صورت ناشناس تراکنش را ثبت می کند

سزار فراکاسی، استاد امور مالی در دانشگاه تگزاس توضیح می‌دهد که:

بیتکوین، اتریوم، دوج کوین… همه اینها ارزهای دیجیتال هستند. و بلاکچین ستون فقرات ارزهای دیجیتال است. [بلاکچین] یک دفتر کل غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ‌کس مالک آن نیست یا تصمیم نمی‌گیرد که در آن چه اتفاقی بیفتد.

در یک اقتصاد متمرکز، که در حال حاضر در همه کشورها حاکم است; هر تراکنش انجام شده از طریق دفتر یک مرجع متمرکز ; معمولاً بانک ها و دولت ثبت و انجام می شود. بلاکچین ها و ارزهای دیجیتال این گونه واسطه ها را حذف می کنند. به عنوان مثال، بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال به گونه‌ای ساخته شد که تراکنش‌ها به هیچ مرجع متمرکزی نیاز نداشت.

از دیدگاه دولت مصر; که عمدتاً در یک سیستم متمرکز عمل می کند; موج رمزنگاری یک خطر مبهم برای اقتصاد و امنیت آن باقی می ماند.

مسئله جرائم کیرپتویی

با وجود جرم انگاری، تجارت کریپتو همچنان در مصر وجود دارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ توسط Triple A ;یک شرکت مشاوره کریپتو انجام شد; تخمین زد که ۱.۷ میلیون مصری دارای نوعی رمزارز هستند. در حالی که این آمار در کل جمعیت مصر یک عدد ناچیز است، روند افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال را نشان می دهد.

احمد مصطفی، فارغ التحصیل علوم کامپیوتر از یک دانشگاه آمریکایی ساکن در قاهره، می گوید:

ایده یک ارز غیرمتمرکز و سرمایه گذاری در آن کمی شبیه سرمایه گذاری در آینده است.

از آنجایی که ارزهای دیجیتال در مصر ممنوع هستند، احمد از یک حساب مشترک با یک دوست قابل اعتماد در خارج از کشور برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال استفاده می کند.

احمد به خبر گذاری Egyptian Streets می گوید:

من می دانم که بازار سهام کمی پایدارتر است و همچنین راه های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد. اما برای من; کسی که سرمایه زیادی ندارد; بهترین راه این بود که در چیزی سرمایه گذاری کنم که در چند سال گذشته رشد زیادی داشته است; به طوری که بتوان از مقدار کمتری سرمایه سود مناسبی گرفت.

احمد خاطرنشان می کند که کسانی که امکان داشتن یک حساب خارج از کشور را ندارند اغلب از انتقال فرد به فرد (P2P) استفاده می کنند. احمد توضیح می‌دهد:

 برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در کریپتو هستند، تا زمانی که در مصر هستند ; P2P روش خوبی است.

با این وجود، مصر می تواند از موج جهانی کریپتو درس بگیرد و از فرصت برای یک دوره دیجیتال در اقتصاد خود استفاده کند.

کریپتو! خوب یا بد؟

مصر به وضوح موضع خود در مورد ارزهای دیجیتال را ابراز کرده است. بانک مرکزی مصر (CBE) در بیانیه‌ای اعلام کرد که مصر با ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت ناپایدار و ناشناس بودن آنها معامله نمی‌کند. از منظر امنیتی، وزارت امور خارجه از ارزهای مجازی و رمزگذاری شده به عنوان یک تهدید امنیتی برای مصر یاد می کند. در این گفته ها رگه هایی از حقیقت نیز دیده می شود. رشد جهانی کرپتو به جنایات، از کلاهبرداری گرفته تا تامین مالی تروریسم و ​​پولشویی دامن زده است.

همچنین در سطح جهانی، فرآیند ایجاد ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین به شدت برای محیط زیست مضر است. مثلا در مورد بیتکوین، برای تایید تراکنش رایانه‌ها باید مسائل پیچیده ریاضی را حل کنند که به عنوان “اثبات کار” شناخته می شود. به عبارت دیگر، اغلب به چندین رایانه برای شکستن کد به طور همزمان نیاز است. این مکانیسم اثبات کار به شدت انرژی بر است. مطالعه ای که توسط بی بی سی انجام شد نشان داد که در سال ۲۰۲۱، بیت کوین به اندازه هلند انرژی مصرف می کرد.

در مقایسه; روش‌های تراکنش سنتی، مانند ویزا، به انرژی بسیار کمتری متکی هستند. ویزا در مقایسه با چهار تراکنش بیت کوین قادر به انجام ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه است. با این حال، محدودیت‌های مصر تنها می‌تواند موج کریپتو را تا حدودی محدود کند. از آنجایی که ارز فیات این کشور با کاهش ارزش روبه‌رو می‌شود; انتظار می‌رود که تعداد کاربران کریپتو مصر همچنان در حال افزایش باشد; زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال ارزهای با سود بالاتر هستند.

بنابراین، اگر نمی توانید آنها را شکست دهید، به آنها بپیوندید؟

در سال ۲۰۱۸، CBE اعلام کرد که در حال مطالعه بر روی پتانسیل تولید رمزارز تحت کنترل دولت است. یک رمزارز مصری که هم کنترل متمرکز دولت را ارائه می‌کند و هم نقش پول نقد را بازی می‌کند.

معرفی فیات دیجیتال لزوماً تشنگی فعلی برای کریپتو را برطرف نمی کند; زیرا انگیزه در کریپتو بخاطر الارزش بالای آن است. با این حال، یک ارز دیجیتال مصری نگرانی های این کشور را درمورد تجارت مجرمانه ناشناس و نوسانات اقتصادی برطرف می کند.

و شاید نگرانی CBE در مورد نوسانات درست بوده است. در ۹ ماه مه، بازار جهانی رمزارز ها سقوط شدیدی را تجربه کرد که هنوز از آن بازنگشته است ; این سقوط پس از سقوط کوین‌های Terra و Luna، دو شکل محبوب ارزهای دیجیتال، آغاز شد. اثر موجی آن سقوط منجر به از دست دادن میلیاردها دلار و نگرانی‌هایی در مقیاس بزرگ در مورد انفجار احتمالی حباب بازار شده است.

همانطور که مطرح می شود، رمز ارزها در مرحله فعلی جایگزین مناسبی برای ارزهای فیات، فیزیکی یا دیجیتالی نیستند. مصر به عنوان یک روش پرداخت غیرقانونی و غیرمتمرکز، اعتماد به ارزش آن را دشوار می بیند. عصر کریپتوکارنسی یک دستاورد فنی قابل توجه است که به طور قطع اقتصاد جهانی را تغییر می دهد، اما برای تبدیل شدن به یک روش پرداخت پذیرفته شده در مصر، باید به نگرانی های امنیتی که نه تنها در مصر، بلکه در سطح جهانی با آن مواجه است، رسیدگی شود.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارز ها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

 

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx