۵ اثر کلیدی ادغام بر بلاکچین اتریوم

مرج اتریوم
  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 456 نفر

۵ اثر کلیدی ادغام بر بلاکچین اتریوم

اکنون یک ماه از زمان ادغام می گذرد و اتریوم را از یک سیستم مبتنی بر ماینینگ به سیستمی متمرکز بر اثبات سهام تغییر داده است. راه اندازی نسبتاً روان انجام شد و هنوز هیچ باگ مهمی ظاهر نشده است. اما ادغام چندین تأثیر قابل توجه بر روی بلاکچین اتریوم داشت که می توان آنها را مشاهده کرد که دو مورد از آنها می تواند در دراز مدت برای شبکه دشوار باشد.

بیایید نگاهی به برخی از راه هایی که ادغام بر اتریوم تأثیر گذاشته است بیندازیم.

ادغام اتریوم مصرف انرژی بالای خود را کاهش داد

هدف اصلی ادغام تغییر مکانیسم اجماع اثبات کار فعلی اتریوم به اثبات سهام بود. با انجام این کار، ارتقاء شبکه را بسیار کارآمدتر در مصرف انرژی کرد. طبق گفته  دیجی کونومیست، پس از  مرج اتریوم، مصرف انرژی سالانه اتریوم از ۸۰  تراوات ساعت به ۰.۰۱ تراوات ساعت (TWh) در سال کاهش یافت. با استفاده از اثبات سهام، یک تراکنش واحد اتریوم را می‌توان تقریباً به انتشار کربن تا ۲۲ تراکنش VISA  تبدیل کرد، که در مقایسه با طراحی قبلی آن، ردپای کربن به میزان قابل‌توجهی کمتر است.

شایان ذکر است که تراکنش ها مستقیماً با مصرف انرژی مرتبط نیستند و این شامل تراکنش های انجام شده در شبکه های لایه ۲ نمی شود.

تولید اتریوم جدید کاهش یافته است

پس از انتقال، مقدار اتریوم جدید ایجاد شده نزدیک به ۹۰٪ کاهش یافته است. این نتیجه از پاداش های اعتبارسنجی است که به طور قابل توجهی کمتر از پاداش های ماینینگ صادر شده در سیستم قدیمی است. عرضه اتریوم های جدید از زمان ادغام تقریباً ۶۵۰۰ اتریوم بوده است. در غیر این صورت، طبق برآورد سایت ultrasound.money، عرضه به میزان ۴۰۰ هزار اتریوم باید افزایش می یافت. هر دو رقم مقدار اتریوم سوزانده شده در طول فرآیند کارمزد تراکنش را در نظر می گیرند. در حال حاضر، عرضه اتریوم همچنان تورمی است و نرخ رشد عرضه آن ۰.۰۶ درصد است. اگر فعالیت در شبکه افزایش یابد و اتریوم بیشتری در طول فرآیند کارمزد تراکنش سوزانده شود، ممکن است کاهش تورم ایجاد شود. جایی که اتریوم بیشتر از تولید روزانه از بین می رود.

تعداد اعتبار سنجی اتریوم افزایش یافت

پس از  فرآیند ادغام، اعتبارسنجی‌های اثبات سهام اکنون زنجیره بلوکی را اجرا می‌کنند و مسئول پردازش تراکنش‌ها هستند.  یک روز پس از ادغام، در ۱۶ سپتامبر، نرخ مشارکت اعتبارسنجی اتریوم، معیاری برای مشاهده تمام اعتبارسنجی‌هایی که انتظار می‌رفت بلاک‌ها را تأیید کنند، ۳ درصد کاهش یافت. این یک ضربه موقت در انتقال بود زیرا نرخ مشارکت در عرض چند روز به حالت بهینه خود بازگشت. نرخ مشارکت در حال حاضر ۹۹.۵ درصد است، به این معنی که تقریباً تمام اعتبارسنجی های آنلاین در حال پردازش بلوک های جدید هستند.

بر اساس داده‌های beaconcha.in، تعداد اعتبار‌دهنده‌های گره اتریوم از تقریباً ۴۲۰۰۰۰ در ماه پس از ادغام  به بیش از ۴۳۵۰۰۰ افزایش یافته است. این اعتباردهنده ها در مجموع حدود ۱۳.۲ میلیون اتریوم را استیک کرده اند.

چند ارائه‌دهنده مخاطره‌آمیز بازار را درگیر کرده‌اند

یک نقطه ضعف ادغام این است که منجر به این شده است که تعداد انگشت شماری از ارائه دهندگان استیک اکثر اعتباردهنده های اتریوم را کنترل می کنند. تنها چهار ارائه‌دهنده – لیدو و صرافی‌های  کوین بیس، بایننس و کراکن بیش از ۵۵ درصد از گره‌های اعتبارسنجی اتریوم را تشکیل می‌دهند. لیدو با سایرین متفاوت است زیرا یک پروتکل استیکینگ لیکوئید است که فرآیند اعتبار سنجی را به اعتباردهنده های دیگر منتقل می کند اما همچنان یک نقطه بالقوه متمرکز باقی می ماند.

انتظار می‌رود که مشکل تمرکز حداقل تا حدی پس از ارتقای بعدی اتریوم به نام شانگهای حل شود، که به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های خود را از این ارائه‌دهندگان رها کنند و به طور بالقوه رقابت بیشتری را ایجاد کنند.

آپدیت شانگهای اتریوم قرار است در سال آینده برگزار شود. MEV Boost در بحبوحه نگرانی‌های سانسور شاهد افزایش پذیرش بود پس از  ادغام، اعتبار سنجی اتریوم به طور فزاینده ای از MEV Boost استفاده می کند، نرم افزاری که بازار را برای حداکثر ارزش قابل استخراج (MEV) فعال می کند. این نرم‌افزار به سازندگان بلاک اجازه می‌دهد تا آنچه را که «رله» نامیده می‌شود اجرا کنند که به اعتبارسنجی‌های اتریوم می‌گوید کدام تراکنش‌ها را باید در تولید بلوک اولویت‌بندی کنند و پاداش‌های MEV را دریافت کنند. MEV Boost برای اعتبارسنج‌کنندگان کمی بی‌معنا است، زیرا باعث می‌شود آنها پاداش‌های بیشتری دریافت کنند، اما این سرویس عواقب ناخواسته‌ای را به همراه داشته است.

در حالی که چندین شرکت وجود دارند که رله های خود را برای MEV Boost اجرا می کنند، پرکاربردترین رله توسط Flashbots ارائه می شود. رله آن تراکنش‌ها را سانسور می‌کند و از پردازش هر چیزی که به پروتکل اختلاط تورنادو کش برای پیروی از تحریم‌های اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) علیه میکسر غیرمتمرکز کریپتو منطبق باشد، خودداری می‌کند.

در حال حاضر، ۴۷ درصد از بلوک های اتریوم با استفاده از Flashbots ساخته می شوند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx