هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ : ۵ تفاوت کلیدی آن با هاوینگ های قبلی

هاوینگ
  • زمان مطالعه: ۷دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 193 نفر

از هاوینگ ۲۰۲۰ تا به امروز، شاهد رشدی ۴۰۰ درصدی در تعداد کاربران ارزهای دیجیتال بوده‌ایم، که البته این آمار تاثیر فعالیت صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در ایالات متحده را نیز شامل نمی‌شود.

بالاخره و بعد از مدت‌ها انتظار و بحث و گفت‌وگو، چهارمین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ نیز به وقوع پیوست و این بار برخلاف دفعات قبل، شاهد حضور پررنگ سرمایه گذاران نهادی بودیم که نقشی کلیدی در بازار ارز دیجیتال ایفا کرده‌اند.

هاوینگ های بیت کوین در طول تاریخ، همواره با یک اتفاق مشابه همراه بوده‌اند: افزایش قابل‌توجه قیمت بیت کوین ($ ۷۰,۹۶۱.۰۱) که اغلب مدتی پس از هاوینگ رخ می‌دهد.

با وجود اینکه هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا هاوینگ چهارم نیز از این قاعده پیروی خواهد کرد یا نه، اما در مورد این هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ شاهد تفاوت‌هایی هستیم.

رشد ۴۰۰ درصدی کاربران ارز دیجیتال از هاوینگ ۲۰۲۰ تاکنون

از زمان هاوینگ قبلی بیت کوین در ماه می ۲۰۲۰، تعداد کل کاربران ارز دیجیتال در سراسر جهان بر اساس منابع مختلف، حداقل حدود ۴۰۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

هاوینگ

مرکز کمبریج برای امور مالی جایگزین (CCAF) در سال ۲۰۲۰ تعداد دارندگان ارز دیجیتال در سراسر جهان را حدود ۱۰۰ میلیون نفر تخمین زده بود. صرافی ارز دیجیتال Crypto.com، برای پایان سال ۲۰۲۳ این رقم را ۵۸۰ میلیون نفر اعلام کرد.

با وجود اینکه بیت کوین از نظر ارزش بازار بزرگترین و همچنین قدیمی ترین ارز دیجیتال جهان است، به نظر می‌رسد تعداد کاربران آن در مقایسه با کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال کمتر است که البته این امر، موضوعی طبیعی محسوب می‌شود.

طبق داده‌های تکنوپدیا (Technopedia)، تا سال ۲۰۲۴ حدود ۲.۷ درصد از جمعیت جهان، معادل حدود ۲۱۹ میلیون نفر، دارای بیت کوین هستند. این رقم در مقایسه با ۷۱ میلیون کاربر بیت کوین چهار سال پیش که توسط Crypto.com محاسبه شده بود، رشدی حدود ۲۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.

در مورد بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال، اکثر برآوردهای تعداد کاربران به دلیل محدودیت‌های ذاتی تجزیه و تحلیل تراکنش‌های آنچین (on-chain)، نمی‌توانند ۱۰۰ درصد دقیق باشند. این محدودیت‌ها شامل عدم تمایز بین دارندگان بلندمدت و بیت کوین های گم شده و همچنین عدم در نظر گرفتن سایر عوامل می‌شود.

رالی بی سابقه بیت کوین پیش از هاوینگ ۲۰۲۴

یکی از بارزترین تفاوت‌های هاوینگ چهارم بیت کوین با سه هاوینگ قبلی، رشد فوق‌العاده قیمت آن در سال ۲۰۲۴ پیش از این رویداد است.

هاوینگ بیت کوین

در چرخه‌های قبلی، شاهد افزایش قیمت بیت کوین پس از هاوینگ بودیم و تقریباً یک سال طول می‌کشید تا به بالاترین سطح خود برسد. به عنوان مثال، در هاوینگ سال ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین نتوانست به سرعت از بالاترین قیمت قبلی خود (نزدیک ۲۰ هزار دلار) عبور کند و در آن چرخه، ۱۰ ماه طول کشید تا به بالاترین قیمت خود پس از هاوینگ دست یابد. با این حال، این بار شاهد یک سناریوی کاملاً متفاوت بودیم.

در چرخه فعلی، بیت کوین درست پیش از رویداد هاوینگ به بالاترین قیمت خود رسید و در ۱۳ مارس ۲۰۲۴ رکورد ۷۳,۶۰۰ دلار را ثبت کرد. این افزایش بی‌سابقه مورد تایید تحلیلگران متعددی از جمله سایمون پیترز، تحلیلگر ارز دیجیتال eToro نیز قرار گرفته است.

وضعیت بهتر ماینرها

افزایش بی‌سابقه قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ، به طور بالقوه تأثیر مثبتی بر صنعت استخراج (ماینینگ) گذاشته است، زیرا استخراج کنندگان کنترل بیشتری بر هزینه‌های خود به دست آورده‌اند.

ماینر

کریس کوئیپر، مدیر تحقیقات دارایی‌های دیجیتال فیدلیتی (Fidelity)، در گفتگو با کوین تلگراف اظهار داشت: «به نظر می‌رسد در مقایسه با هاوینگ قبلی، استخراج کنندگان از نظر سطوح پایین‌‌تر بدهی و همچنین کنترل بالقوه بهتر بر هزینه‌های خود مانند هزینه برق، در وضعیت کلی بهتری قرار دارند.» او در ادامه افزود: «چیزی که در این چرخه به استخراج کنندگان کمک می‌کند، افزایش قیمت قبل از هاوینگ است – چیزی که در چرخه های قبلی مشاهده نشده بود.»

از زمان هاوینگ سوم در می ۲۰۲۰، مصرف انرژی استخراج بیت کوین به طور قابل توجهی افزایش یافته و از حدود ۵۰ ترا وات ساعت (Twh) به ۹۹ Twh در ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ رسیده است.

با این حال، سهم انرژی های تجدیدپذیر در استخراج بیت کوین نیز افزایش یافته است. طبق پیش بینی Bitcoin ESG، تا ژانویه ۲۰۲۴، سهم انرژی های تجدیدپذیر در استخراج بیت کوین به ۵۴.۵ درصد رسیده است. این رقم در سپتامبر ۲۰۲۰، طبق داده‌های CCAF، تنها ۳۹ درصد بود.

اولین هاوینگ با همراهی ETF های بیت کوین

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴، حضور صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در ایالات متحده برای اولین بار در تاریخ است.

ETF بیت کوین

پس از سال‌ها تلاش و پیگیری، سرانجام در ژانویه ۲۰۲۴، ETF های اسپات بیت کوین معاملات خود را آغاز کردند و این موضوع، بیت کوین را در معرض دید و توجه سرمایه گذاران نهادی قرار داد.

اریک بالچوناس، تحلیلگر ETF بلومبرگ، عملکرد این ETF ها را «موفقیت چشمگیر» توصیف کرده است که نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای بیت کوین به عنوان یک دارایی سرمایه گذاری است.

از اولین روز معاملات، در مجموع دارایی‌های ذخیره‌شده در ده ETF اسپات بیت کوین حداقل ۲۲۰ هزار BTC افزایش یافته است. ETF بیت کوین بلک راک (BlackRock) در میان تمام ETF ها، بیشترین ورودی سرمایه را به خود اختصاص داده است. دارایی‌های این ETF  از ۲,۶۲۱ BTC در اولین روز معاملات، به طور باورنکردنی بیش از ۱۰ هزار درصد افزایش یافته و به ۲۷۳,۱۴۰ BTC در ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ رسیده است.

استفان کیمل، مدیرعامل M2، در این باره گفته است:

«با نگاهی به چشم‌انداز کلی، در حالی که هاوینگ توجه‌ها را به خود جلب کرده است، ما می‌دانیم که این فقط بخشی از یک داستان بزرگ‌تر است. هم‌افزایی ETF ها، سیاست‌های تسهیل کمی و هاوینگ، خطوط کلی آینده بازار را ترسیم خواهند کرد.»

بیت کوین از نظر غیرمتمرکزسازی و امنیت جهانی پیشرفت کرده است

در کنار تحولات چشمگیر در قیمت و محبوبیت، بیت کوین در زمینه امنیت و تمرکززدایی شبکه نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. از سال ۲۰۲۰ که شاهد تمرکز استخراج بیت کوین در سرزمین اصلی چین بودیم، این ارز دیجیتال به سمت یک شبکه توزیع‌شده‌تر گام برداشته است.

تنها چهار سال پیش، سهم استخراج بیت کوین در چین حدود ۸۰ درصد از نرخ هش جهانی را به خود اختصاص می‌داد. اما طبق گفته جاران ملرود، بنیانگذار هش‌لب ماینینگ (Hashlab Mining)، تا فوریه ۲۰۲۴ ایالات متحده با ۴۰ درصد، چین با ۱۵ درصد و روسیه با ۱۲ درصد به ترتیب به بزرگترین کشورهای استخراج بیت کوین تبدیل شده‌اند.

ملرود در این باره می‌گوید: «این تمرکززدایی جغرافیایی همچنان ادامه دارد، چرا که ماینرها برای بهره‌مندی از قیمت‌های ارزان‌تر برق، به آفریقا و آمریکای لاتین مهاجرت می‌کنند.»

علاوه بر این، بلاکچین بیت کوین از زمان هاوینگ قبلی پنج برابر قوی‌تر شده است، چرا که نرخ هش آن پنج برابر افزایش یافته است.

ملرود خاطرنشان می‌کند: «برای حمله به این شبکه، به پنج برابر قدرت محاسباتی بیشتر، منابع برق، زیرساخت‌های الکتریکی و سخت‌افزار استخراج نیاز است.»

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx