شبکه لایتنینگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

شبکه لایتنینگ
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 517 نفر

برای ارسال و دریافت بیت کوین در شبکه لایتنینگ، کاربران ابتدا باید یک کیف پول لایتنینگ راه‌اندازی کنند و بیت کوین خود را در آن قرار دهند. از داخل کیف پول، می‌توان کانال‌های پرداخت ایجاد کرد و شروع به انجام تراکنش کرد. این مقاله راهنمایی برای راه‌اندازی کیف پول لایتنینگ و پرداخت با شبکه لایتنینگ است.

شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ (به اختصار LN، یا به طور ساده “Lightning”) یک سیستم غیرمتمرکز برای پرداخت‌های خرد فوری و با حجم بالا است که از واگذاری وجوه به اشخاص ثالث قابل اعتماد توسط کاربران جلوگیری می‌کند. این یک پروتکل لایه ۲ است؛ یک شبکه کامپیوتری که بر روی لایه پایه بیت کوین (لایه ۱) یعنی بلاک چین واقعی ساخته شده است. شبکه لایتنینگ از استانداردهای بالای حفاظتی لایه پایه بیت کوین برای ایمن سازی شبکه استفاده می کند.

بیت کوین یک سیستم پرداخت است که تراکنش‌های آن ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. به این دلیل که بیت کوین تراکنش‌ها را در بلوک‌هایی که به طور متوسط ۱۰ دقیقه از هم فاصله دارند جمع آوری می‌کند و پرداخت‌ها پس از تایید شش بلاک، که حدود یک ساعت زمان می‌برد، ایمن در نظر گرفته شده و تایید می‌شوند. این موضوع برای پرداخت‌های خرد و نقل و انتقالات کوچکتر که معمولاً به دلیل کارمزدهای لایه پایه بالا ناکارآمد هستند، ایده آل نیست.

تصور کنید افرادی یک ساعت منتظرند تا پول قهوه یا بلیط قطار خود را با بیت کوین بپردازند. کارمزدهای بالا کل فرآیند پرداخت را برای تراکنش‌های روزمره شبکه بیت کوین سخت، ناکارآمد و بسیار پرهزینه می‌کند.

آموزش شبکه لایتنینگ

بدون لایتنینگ امکان پرداخت روزمره با بیت کوین کمی دور از ذهن است

شبکه لایتنینگ این مشکلات را به عنوان یکی از اولین پیاده سازی‌های یک قرارداد هوشمند چند جانبه با استفاده از اسکریپت نویسی داخلی بیت کوین حل می‌کند. در شبکه لایتنینگ، پرداخت‌ها فوری و اتمی هستند و در بلاک چین ثبت نمی‌شوند. بنابراین، آنها برای نهایی شدن نیازی به تایید بلوک ندارند. Lightning می‌تواند توسط خرده فروشان برای پایانه‌های فروش استفاده شود و یا توسط افراد برای تراکنش‌های دستگاه به دستگاه مانند پرداخت حواله یا هر زمان که نیاز به پرداخت های فوری بدون تأیید اشخاص ثالث باشد، استفاده شود.

شبکه لایتنینگ به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت بیت کوین را تقریباً بدون هزینه یا حداقل هزینه ارسال و دریافت کنند و در عین حال به سرعت (نرخ تحویل پیام) تقریباً ۱ میلیون تراکنش در ثانیه (TPS) دست پیدا کنند. در مقایسه با سولانا، با ۶۵۰۰۰ TPS، یا حتی Visa، که زیرساخت پردازش حدود ۲۴۰۰۰ TPS را دارد، شبکه لایتنینگ سریع‌ترین روش پرداخت موجود است.

برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای پرداخت‌های بیت‌کوین و پرداخت‌های خرد، شبکه باید از حجم بسیار بالاتری از تراکنش‌ها پشتیبانی کند، که مقیاس‌پذیری آن در زنجیره لایه ۱ غیرممکن است. به همین دلیل است که بسیاری شبکه لایتنینگ را راه حلی برای مقیاس‌پذیری بیت کوین می‌دانند که بر تمرکززدایی آن، حضانت و مالکیت تأثیری نمی‌گذارد.

شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ راهی برای پرداخت سریع با بیت کوین

نحوه پرداخت در شبکه لا‌یتنینگ

کاربران برای پرداخت‌های شبکه لایتنینگ بیت‌کوین باید یک کیف پول بیت‌کوین با قابلیت شبکه لایتنینگ را دریافت کنند؛ جایی که وجوه در یک آدرس بیت‌کوین «کانال» چند امضایی قرار می‌گیرد. مشخص است که شخص یا کسب و کاری که باید پرداخت را دریافت کند، به یک کیف پول بیت کوین با دسترسی به لایتنینگ نیاز خواهد داشت.

اکثر کیف پول‌ها به دلیل سهولت و تکرار پرداخت‌های فوری، برای تلفن‌های همراه هستند. نمونه‌هایی از برنامه‌های کیف پول بیت کوین لایتنینگ عبارتند از Muun، Wallet of Satoshi، Phoenix و Cash App و می‌توان آن‌ها را برای هر دو سیستم عامل iOS و Android دانلود کرد. اکثر این کیف‌پول‌ها غیرحضانتی هستند، به این معنی که وجوه بیت‌کوین فقط در اختیار کاربر است و دارای ویژگی چند امضایی به عنوان لایه حفاظتی اضافی برای کلید خصوصی هستند.

با واریز بیت کوین به کیف پول لایتنینگ، کاربران کانالی را باز می‌کنند و این گام، آغازگر ورود آنها به شبکه است. حتی اگر دیدن آن غیرممکن باشد، هر بار که کاربر به یک شخص جدید یا یک تجارت جدید با شبکه لایتنینگ پول پرداخت می کند، کاربر کانالی را با آن طرف مقابل باز می‌کند. این کانال می‌تواند مستقیم و عمدا بین دو طرف ایجاد شود تا پرداخت به راحتی انجام شود. روش دیگر، می‌تواند یک پرداخت مسیریابی از طریق شبکه لایتنینگ باشد که به تراکنش‌های لایتنینگ بین دو طرف غیرمرتبط اجازه می‌دهد از یک سری کانال‌های از قبل موجود استفاده کنند.

هنگامی که کاربران کانالی را ایجاد کردند، به کانال‌های عمومی کل شبکه دسترسی خواهند داشت که همگی به هم متصل شده و آماده پرداخت‌ها هستند و گره‌های لایتنینگ به دنبال بهترین مسیر برای انجام تراکنش هستند. به همین دلیل است که وقتی کاربران به یک خرده‌فروش جدید پرداخت می‌کنند، می‌توانند این کار را بلافاصله با اسکن کد QR، بدون نیاز به باز کردن کانال مستقیم دیگری انجام دهند.

پرداخت‌ها از طریق یک کانال بلافاصله، با کارمزدی نزدیک به صفر، بدون اینکه همیشه از لایه پایه بیت کوین استفاده شود، انجام می‌پذیرد. پرداخت از طریق شبکه لایتنینگ مانند سایر روش‌های پرداخت دیجیتال ساده است و با دنبال کردن مراحل زیر قابل انجام است:

  • کیف پول پرداخت کننده را در صفحه لایتنینگ باز کنید.
  • روی «SEND» کلیک کنید.
  • دکمه کد QR فروشنده یا یک فرد را اسکن کنید یا آدرس را به صورت دستی وارد کنید.
  • تأیید کنید همه چیز درست است و به پرداخت ادامه دهید.

شبکه لایتنینگ چیست

به طور مشابه، برای دریافت بیت کوین با لایتنینگ، مراحل زیر را باید انجام داد:

  • کیف پول خود را در صفحه لایتنینگ باز کنید.
  • روی «RECEIVE» کلیک کنید.
  • کد QR خود را در دستگاه پرداخت کننده اسکن کنید یا از شخص بخواهید آدرس را به صورت دستی وارد کند.
  • تأیید کنید همه چیز درست است و به پرداخت ادامه دهید.

نحوه استفاده از شبکه لایتنینگ

کیف پول‌های شبکه لایتنینگ ممکن است برای نگهداری مقدار کمی بیت کوین برای هزینه‌های روزمره مناسب باشند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که وارد کردن دستی آدرس پرداخت در شبکه لایتنینگ می‌تواند مستعد خطا و زمان‌بر باشد. در مقابل، اسکن یک کد QR راه دقیق‌تر و سریع‌تری برای وارد کردن آدرس پرداخت و در نتیجه تکمیل تراکنش فراهم می‌کند.

نحوه واریز بیت کوین در کیف پول با شبکه لا‌یتنینگ

برای باز کردن یک کانال یا پردازش پرداخت، کاربر به مقداری بیت کوین در کیف پول خود نیاز دارد. برای واریز بیت کوین در کیف پول، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • باید کیف پول خود را طوری تنظیم کنید که از زنجیره پایه بیت کوین (کیف پول بیت کوین) یا شبکه لایتنینگ (کیف پول لایتنینگ) استفاده کند. شبکه کیف پولی را که می‌خواهید استفاده کنید انتخاب کنید.
  • به “RECEIVE” بروید و روی آن کلیک کنید.
  • بررسی کنید که جزئیات تراکنش صحیح است.
  • کد QR را اسکن کنید یا آدرس دریافت کننده را کپی کرده و در کیف پولی که وجوه خود را از آن دریافت می کنید، قرار دهید.
  • شما می توانید یک فاکتور برای پرداخت اضافه کنید. برای ادامه روی دکمه “Invoice” کلیک کنید.
  • پس از دریافت بیت کوین و باز کردن کانال، می‌توانید بیت کوین را بدون محدودیت زمانی یا مقداری، ارسال و دریافت کنید. شبکه لایتنینگ هنوز آزمایشی در نظر گرفته می‌شود و باید اصلاح شود و بنابراین توصیه می‌شود مقدار قابل توجهی از BTC را در کیف پول لایتنینگ خود ذخیره نکنید.

چه کسی شبکه لایتنینگ را اداره می کند

شبکه لایتنینگ یک پروژه منبع باز است که ایده آن توسط دانشمندان محقق جوزف پون و تدج درایجا در سال ۲۰۱۵ بیان شد. این پروژه با شروع به عنوان راهی برای کاهش قابل توجه کارمزد تراکنش‌های بیت کوین، سیستم پرداخت جدیدی را توسعه داد که بر روی بلاک چین بیت کوین و در ژانویه ۲۰۱۶ ساخته شده است. این دو دانشمند وایت پیپری را منتشر کردند و این پروژه شروع به جلب توجه بیشتر در بین توسعه دهندگان و سرمایه گذاران کرد.

در همان سال، لایتنینگ لبز، شرکت توسعه و نگهداری شبکه لایتنینگ، توسط الیزابت استارک تأسیس شد. این سازمان یک نسخه بتا از اکوسیستم را برای توسعه دهندگان منتشر کرد تا آنها را آزمایش کنند و ارزشی را که راه حل های لایه ۲ می‌توانند برای اکوسیستم بزرگ کریپتو به ارمغان بیاورند برجسته می‌کند.

با افزایش میزان بودجه و علاقه در اطراف شبکه لایتنینگ، چنین اکوسیستمی در بین علاقه مندان به بیت کوین، به ویژه با توجه به راه اندازی قرارداد هوشمند شبکه لایتنینگ، که ممکن است فرصت هایی را در امور مالی غیرمتمرکز و سایر برنامه ها ایجاد کند، در حال افزایش است.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx