پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل و احتمال وقوع جنگ گسترده‌تر، بیت کوین سقوط کرد و طلا رشد کرد

انتشار 3 روز قبل
آنچه می‌خوانید...

بیت کوین پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل سقوط کرد و طلا به اوج خود نزدیک شد. آیا بیت کوین همچنان یک دارایی امن است؟

تاثیر جنگ ایران اسرائیل بر قیمت بیت کوین و طلا

قیمت بیت کوین پس از آنکه ایران حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد و تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفت، حدود ۴ هزار دلار کاهش یافت. در همین حال، کالاهایی مثل طلا و نفت خام افزایش قیمت پیدا کردند، چرا که سایه جنگ بزرگ‌تری بر خاورمیانه سنگینی می‌کند. اما بیت کوین در جهت مخالف حرکت کرده و این موضوع بحثی دوباره درباره اینکه آیا بیت کوین به عنوان یک دارایی امن تلقی می‌شود یا خیر، به راه انداخته است.

دیروز ۱ اکتبر، قیمت طلا ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۲۶۶۵ دلار در هر اونس رسید که تنها اندکی از رکورد تاریخی آن کمتر است. همچنین، در پس این اتفاقات، قیمت نفت خام تا ۷ درصد افزایش یافت و به ۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

هم‌زمان، اوراق قرضه و دلار آمریکا نیز پس از حمله موشکی گسترده ایران که سایت‌های مختلفی در اسرائیل را هدف قرار داد، افزایش یافتند.

تاثیر حمله موشکی ایران بر بیت کوین

«لی شینگ»، مشاور استراتژیست بازارهای مالی در Exness، اظهار داشت: «این تنش‌های فزاینده در خاورمیانه باعث شده سرمایه‌گذاران به دنبال امنیت در طلا باشند، که همین امر جذابیت آن را در شرایط عدم اطمینان بازار افزایش داده است.»

از سوی دیگر، بیت کوین که معمولا به‌عنوان یک دارایی امن شناخته می‌شود، روندی معکوس داشت و بیش از ۳ درصد در ۲۴ ساعت گذشته سقوط کرده است.

این دارایی از اوج روزانه ۶۴ هزار دلار در ۱ اکتبر به ۶۰۳۱۵ دلار کاهش یافت، اما اندکی بهبود یافت و در زمان نگارش این متن به ۶۱۷۱۸ دلار رسیده است.

بر اساس داده‌های کوین‌گلس (Coinglass)، طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵۴۷۷۰ معامله‌گر مجموعا حدود ۵۲۱ میلیون دلار لیکویید شدند.

پس از این حمله بزرگ موشکی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وعده انتقام داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران امشب اشتباه بزرگی کرد؛ و بهایش را خواهد پرداخت.»

این اولین باری نیست که چنین سناریویی تکرار می‌شود. در تاریخ ۱۳ آوریل، پس از حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، قیمت بیت کوین بیش از ۸ درصد سقوط کرد.

بیت کوین به عنوان یک دارایی امن زیر سوال می‌رود

«یِرون بلاکلند»، بنیان‌گذار صندوق Blokland Smart Multi-Asset، معتقد است که سرمایه‌گذاران در حال فروش بیت کوین برای خرید طلا هستند، در حالی که «آدام کاکرن» نیز با طعنه از آن به‌عنوان یک دارایی امن یاد کرد.

بیت کوین

از سوی دیگر، «جسی کلمبو» تحلیلگر فلزات گران‌بها به ۱۶۹ هزار دنبال‌کننده خود در X (توییتر سابق) گفت که بیت کوین و ارزهای دیجیتال، برخلاف فلزات گران‌بها، در مواجهه با ترس‌های ژئوپلیتیک همیشه سقوط می‌کنند و اضافه کرد: «این موضوع باور قدیمی من را تایید می‌کند که ارزهای دیجیتال یک دارایی امن نیستند. آن‌ها صرفا یک دارایی پرریسک مانند سهام‌های فناوری پررونق هستند.»

در همین حال، سهام‌های فناوری آمریکا نیز در روز سه‌شنبه سقوط کردند، با کاهش ۳ درصدی سهام اپل و انویدیا، و بیش از ۲ درصد افت در شاخص نزدک ۱۰۰.

با این حال، «لری فینک»، مدیرعامل بلک‌راک (BlackRock)، در جولای ۲۰۲۳ در مصاحبه با فاکس بیزینس گفته بود که بیت کوین همچنان می‌تواند به‌عنوان یک دارایی جایگزین برای مقابله با تورم عمل کند:

«به جای سرمایه‌گذاری در طلا به‌عنوان محافظ در برابر تورم… [بیت کوین] می‌تواند به‌عنوان یک دارایی جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.»

«مارکوس تیلن»، رئیس تحقیقات 10x، معتقد است که بیت کوین در ابتدا به‌عنوان یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا طراحی شده بود، نه به‌عنوان یک دارایی امن، وی باور دارد:

«بیت کوین هنوز در حال تکامل است و هنوز به طور کامل به نقش بالقوه خود به‌عنوان جایگزینی برای طلا نرسیده است، که برخی معتقدند زمانی رخ خواهد داد که دولت‌ها مالکیت فردی طلا را ممنوع کنند.»

او گفت که تا آن زمان، «قیمت بیت کوین همچنان تحت تاثیر چرخه‌های اقتصادی و نقدینگی قرار خواهد گرفت» و در حال حاضر نیز چشم‌انداز اقتصادی همچنان ضعیف به نظر می‌آید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
می خواهم از پاسخ به کامنتم مطلع شوم
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
بیت کوین
BTC
بیت کوین
بیت کوین ، که با نماد BTC نمایش داده می‌شود، یک ارز دیجیتال یا ارز مبتنی بر فناوری بلاکچین است. BTC در سال 2009 توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" ساخته و معرفی شد و تا به امروز معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال جهان است.
خرید بیت کوین
0
در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم دادx