ثورچین چیست و چرا باید آن را زیر نظر داشته باشیم؟

ثورچین چیست
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 559 نفر

ثورچین، در کانون توجه

امروزه با افزایش تعامل مردم سراسر دنیا با رمزارزها، تعداد صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) با سرعت زیادی در حال رشد است. در این بازار داغ و رقابتی همیشه پلتفرم‌های نوآورانه با توجه بیش‌تری همراه بوده‌اند؛ مانند DyDx که اولین پلتفرم معاملاتی فیوچرز غیرمتمرکز بود و یا Pancake Swap و Uniswap که اولین صرافی‌های غیرمتمرکز شبکه‌های بایننس و اتریوم بودند. یکی از پلتفرم‌های نوپایی که اخیراً در مرکز توجه گرفته است، صرافی ثورچین (ThorChain) و توکن بومی آن RUNE است. این پلتفرم اولین صرافی غیرمتمرکزی است که بدون استفاده از توکن‌های پوششی یا همان رپد کوین‌ها (Wrapped Coins)، رمزارزهای شما را میان شبکه‌های مختلف (CrossChain) معامله می‌کند و با جمع آوری سرمایه در شبکه‌های مختلف‌، فرصت‌های درآمدزایی منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند.

احتمالاً الان در حال قیاس این صرافی‌ با پلتفرم‌های دیگر مانند یونی سواپ هستید. در ادامه این متن همراه ما باشید تا با نحوه فعالیت ثورچین و دلایل منحصربه‌فرد بودن آن آشنا شوید.

ثورچین چیست؟

ثورچین چیست

یکی از پلتفرم‌های نوپایی که اخیراً در مرکز توجه گرفته است، صرافی ثورچین (ThorChain) و توکن بومی آن RUNE است.

ثورچین یک پروتکل نقدینگی میان بلاکچینی است که از موتور اجماع Tendermint (پک توسعه نرم افزاری کازماس) و طرح امضای آستانه GG20 استفاده می‌کند. به‌صورت خلاصه، ثورچین یک صرافی غیرمتمرکز لایه اولِ مستقل است و کاربران را قادر می‌سازد تا هر نوعی از دارایی در هر شبکه‌ای را به نوعی دیگر از دارایی در شبکه‌ی دیگر تبدیل کنند. نرخ‌های مبادله در این صرافی تماماً به‌صورت غیرمتمرکز و بر مبنای آربیتراژ کاربران تعیین می‌شوند. الگوریتمی که در این پلتفرم استفاده می‌شود نوع بخصوصی از الگوریتم بازار ساز خودکار (AMM‌) است.

معماری شبکه

بازیگران اصلی این پلتفرم عمدتاً به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول کاربران و دسته دوم تأمین کنندگان نقدینگی. کاربران، شرکت کنندگان اصلی در شبکه هستند که از خدمات میان زنجیره‌ای ثورچین به‌منظور تبادل رمزارزها، تبادل نقدینگی میان استخرها و… استفاده می‌کنند و به‌ازای هر تراکنش کارمزد پرداخت می‌کنند.

گروه دوم تأمین کنندگان نقدینگی در ثورچین هستند. نقدینگی در ابتدا به‌صورت توکن RUNE‌ تأمین می‌شود و سپس با استفاده از استخرهای نقدینگی به دارایی‌های دیگر قابل تبدیل می‌شود و در نهایت به منظور تأمین امنیت در خزانه‌های جداگانه نگهداری می‌شود. این ارائه دهندگان نقدینگی با دریافت سهمی از کارمزد پرداخت شده توسط گروه اول درآمد و پاداش کسب می‌کنند.

نود‌ها (گره‌ها) در شبکه ثورچین سه نقش اصلی را بازی می‌کنند:

۱- ساخت پیوند توکن RUNE

۲- مدیریت خزانه‌ها

۳- ساخت بلوک

ثورچین چیست

ساختار معماری شبکه ثور

هر گره توسط یک ادمین مدیریت می‌شود و در ازای همکاری و کمک به فعالیت شبکه پاداش دریافت می‌کند؛ پاداش نودها دو سوم از درآمد کلی شبکه است. گره‌ها هر ۳ روز یکبار ساخته می‌شوند و از طریق سرمایه استیک شده با یک دیگر رقابت می‌کنند. به منظور بروز ماندن شبکه هرازچند گاهی نودهای قدیمی از سامانه حذف می‌شوند تا با نودهای جدید جایگزین شوند.

شبکه نقدینگی غیرمتمرکز ثورچین

ثورچین یک پروتکل دیفای است، اما عملکرد آن بسیار فراتر از این‌ها است. ثورچین یک اکوسیستم کامل است که هدف اصلی آن رفع مشکل تأمین نقدینگی بازار رمزارزها است. تیم توسعه راه حل اصلی این مسئله را تکیه پلتفرم بر شبکه (آگنوستیک چین) اصلی می‌دانند؛ با این روش می‌توان نقدینگی را در تمام شبکه‌ها تأمین کرد، حتی در شبکه‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند!

این نکته بسیار حائز اهمیت است، چرا که باعث می‌شود ثورچین به‌جای رقابت با دیگر پروتکل‌ها، با آن‌ها همکاری کند تا اکوسیستم خود را بهبود ببخشد. از آنجایی که ثورچین غیرمتمرکز است،‌ می‌تواند تمام این مسائل را بدون دخالت شخص سوم و به‌صورت ناشناس حل کند.

ارز دیجیتال رون RUNE

ساختار شبکه نقدینگی ثورچین

در حال حاضر اصلی‌ترین رقبای ثورچین، یعنی یونی سواپ و بنکور تنها از شبکه‌های مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل پشتیبانی ثورچین از بلاکچین‌های متعدد، یک نوآوری محسوب می‌شود و در صورت پذیرش گسترده و رشد کافی می‌تواند به‌خوبی مشکل نوسانات غیرمنطقی حاصل از کمبود نقدینگی بازار غیرمتمرکز رمزارزها را رفع کند. با حذف این نوسانات، ثورچین می‌تواند به یک هدف والاتر، یعنی تبدیل شدن به یک سیستم پرداختی تمام عیار دست یابد.

اکوسیستم ثورچین

پل BiFrost

قلب تپنده ثورچین که تمامی اجزا را کنار هم نگه می‌دارد پل بیفراست است. در واقع این پروتکل است که امکان تعامل میان پلتفرم‌های مختلف را فراهم می‌سازد. پل بیفراست تنها یک هدف واحد دارد و آن هم اتصال تمام بلاکچین‌ها به یکدیگر است. ‌در واقع تیم توسعه ثورچین امید دارد که این پلتفرم، تبدیل به بلاکچینی برای سایر بلاکچین‌ها شود. بیفراست اعتماد و امنیت شبکه را تضمین می‌کند و از هزینه‌های مضاعف و سایر رفتارهای مخرب جلوگیری می‌کند.

هر زمان که ارزی از خارج شبکه به ثورچین منتقل شود، تراکنش آن توسط یکی از اعتبارسنج‌ها تایید می‌شود. پس از تایید تراکنش، نسخه‌ای همسان از توکن اصلی در پلتفرم ثور ساخته می‌شود و با درخواست خروج ارز از پلتفرم توکن ساخته شده سوزانده می‌شود.

خرید رمزارز ثورچین

قلب تپنده ثورچین که تمامی اجزا را کنار هم نگه می‌دارد پل بیفراست است.

بیفراست ابتدا به‌صورت تستی با پشتیبانی از بیت کوین و بایننس کوین در نوامبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد. در مراحل بعدی ارزهای اتریوم، لایت کوین و… به آن اضافه شدند و در نهایت در سال ۲۰۲۱ شبکه اصلی بیفراست راه اندازی شد.

پروتکل Yggdrasil

ثورچین همچنین در حال کار بر روی حل مشکل مقیاس پذیری بلاکچین از طریق پروتکل Yggdrasil است. اگر ثور خواهان پذیرش انبوه در بازار اسپات باشد، باید هم توان عملیاتی بالایی داشته باشد و هم هزینه‌های تراکنش پایینی داشته باشد و این هدف پروتکل Yggdrasil است. Yggdrasil یک نوآوری شاردینگ عمودی جدید معرفی کرده است که به‌واسطه آن می‌تواند به حداکثر مقیاس پذیری دست یابد و در عین حال غیرمتمرکز و امن باقی بماند.

آشنایی با ثورچین

در اساطیر نورس، Yggdrasill یک درخت خاکستر عظیم است که نه جهان، از جمله جهان زیرین (Niflheim)، زمین (Midgard)، و قلمرو خدایان (Asgard) را به هم متصل می کند.

پروتکل Aesir

هدف از پروتکل Aesir حاکمیت ثورچین است. Aesir امیدوار است که یک مکانیسم حاکمیتی عادلانه و اقتصادی مؤثر در زنجیره را ارائه کند که بدون فورک (تغییر در بلاکچین) باقی بماند. این پروتکل در ازای استیک سرمایه و مشارکت در شبکه حق مشارکت و حاکمیت در شبکه را تأمین می‌کند؛ در واقع بر اساس فاکتورهای ذکر شده امتیازی را به مشارکت کنندگان می‌دهد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند در رأی‌گیری و تصمیم‌گیری برای آینده شبکه شرکت کنند.

صرافی AsgarDEX

AsgarDEX (اسگاردکس) یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه ثورچین و ابزار BEPswap است. تیم توسعه ثورچین قصد دارد در آینده اسگاردکس را به درگاه تعاملی میان ثورچین و کاربران خود تبدیل کند. این صرافی تماما براساس تصمیمات جامعه خود فعالیت می‌کند و رایگان است. BEPSwap اولین رابط کاربری برای ثورچین است و مبادله توکن‌های استاندارد BEP2، استیک ارز و تأمین نقدینگی را ممکن می‌سازد. نسخه بتا (آزمایشی) این اپلیکیشن در سپتامبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد و در حال حاضر توانسته به حجم معاملاتی ۱۰ میلیون دلاری و چند صد هزار کاربر برسد. شاید به ظاهر اعداد ناچیز به نظر برسند اما برای یک پلتفرم آزمایشی واقعاً ارقام قابل توجهی هستند.

رمزارز RUNE

ثورچین چیست

رمزارز RUNE توکن بومی ثورچین است

توکن بومی ثورچین، RUNE نام دارد که نقشی حیاتی را در این اکوسیستم بازی می‌کند. رمزارز RUNE یک توکن مبتنی بر استاندارد BEP2 است که برای رأی گیری، پرداخت پاداش مشارکت کنندگان شبکه و … کاربرد دارد. به طور کلی توکن RUNE چهار وظیفه مهم را در اکوسیستم ثورچین انجام می‌دهد: تأمین امنیت، تأمین نقدینگی، حاکمیت و پاداش. عملکردی حاکمیتی و نقش پاداش این توکن مانند بسیاری دیگر از توکن های رمزنگاری شده است. اما درمورد تامین امنیت و نقدینگی می‌توان اینگونه گفت:

امنیت: اعتبار سنج‌ها توکن‌های RUNE را به منظور ایمن سازی شبکه به اشتراک می‌گذارند (استیک می‌کنند). گره‌ها باید توکن‌های RUNE را پیوند دهند (Bonding) تا شانس تبدیل شدن به یکی از ۱۰۰ اعتبار سنج را داشته باشند. این پیوند باعث ایجاد مقاومت در برابر حملات سیبیل در شبکه می‌شود. اجرای یک گره اعتبارسنجی به ۱ میلیون RUNE به عنوان پیوند نیاز دارد.

نقدینگی: در استخرهای نقدینگی، هر توکن به RUNE باند شده است. این امر نقدینگی لازم را برای انجام سوآپ ایجاد می‌کند. با استفاده از RUNE برای پیوند دارایی‌ها، اتصالات کمتری بین توکن‌ها مورد نیاز است.

عرضه توکن RUNE در مجموع به ۵۰۰ میلیون واحد محدود است. در مرحله اول پیش فروش این توکن محبوب در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹، ۱۵۰ میلیون واحد به‌فروش رسید. ۲۰ میلیون واحد با قیمت ۰.۰۳۲ دلار و ۱۳۰ میلیون واحد با قیمت ۰.۰۲۴ دلار معامله شدند و سرمایه‌گذاران اولیه توانستند سود مناسبی از توکن RUNE‌ دریافت کنند. ۱۵۰ میلیون توکن نیز به تیم توسعه و ذخایر پلتفرم نیز اختصاص داده شد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
5 1 دیدگاه
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx