اتریوم یا سولانا؟ شما کدام یک را برای بازار توکن‌های غیرمثلی انتخاب می‌کنید؟

اتریوم و سولانا
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 3364 نفر

اتریوم یا سولانا؟ شما کدام یک را برای بازار توکن‌های غیرمثلی انتخاب می‌کنید؟

اتریوم و سولانا دو شبکه بزرگی هستند که هنرمندان برای استخراج توکن های غیرمثلی از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما کدام یک برای این کار مناسب تر است؟

اگر برای تصمیم گیری بین انتخاب سولانا یا اتریوم برای ضرب توکن های غیرمثلی (NFT) خود مشکل دارید، به جای درستی آمده اید. در این راهنما، نقاط قوت، ظرفیت‌ها، نقاط ضعف و تفاوت‌های کلی هر بلاک چین را بررسی می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بهتری متناسب با اهداف خود در بازار NFT بگیرید.

اتریوم: اکوسیستم، بازار و امنیت

شکی نیست که اتریوم بزرگترین اکوسیستم بخش DeFi (مالی غیرمتمرکز) است و هزاران پروژه از انواع مختلف بر روی آن ساخته شده اند – بنابراین جای تعجب نیست که اکثریت قریب به اتفاق NFT ها به عنوان توکن های ERC-721 روی آن اجرا می شوند.

به‌طور دقیق، تقریباً ۹۵ درصد از کل اکوسیستم NFT از اتریوم استفاده می‌کنند، بنابراین تصادفی نیست که وقتی سرمایه‌گذاران به دنبال بازار NFT می‌گردند، اولین بازاری که معمولاً سراغ آن می‌روند OpenSea، Rarible، Nifty Gateway و موارد دیگر است.

وقتی صحبت از اندازه بازار به میان می‌آید، اتریوم با استخر بسیار بیشتری از خریداران و فروشندگان – یا به عبارت دیگر، حجم معاملات پیشتاز است. بنابراین، اگر NFTها را در بازارهای مبتنی بر اتریوم مانند OpenSea ضرب کنید، می‌توانید در معرض دید بیشتری قرار بگیرید. از سوی دیگر، همه می‌دانند که منبع عظیمی از NFT‌ها نیز وجود دارد که هیچ‌کس دوست ندارد آنها را بخرد یا برای آن پیشنهاد بدهد.

ویژگی های اتریوم آن را به عنوان یکی از اکوسیستم های برتر برای شروع یک پروژه DeFi قرار می دهد. معماری داده و مولفه‌های امنیتی آن دلیلی است که بسیاری از توسعه‌دهندگان آن‌ را به عنوان یک شبکه بی رغیب در نظر می‌گیرند.

با این حال، زمانی که فعالیت شبکه به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد (که یک امر مکرر است)، این شبکه دچار یک انقباض بزرگ تراکنش می‌شود، که منجر به افزایش شدید کارمزد تراکنش‌ها می‌شود که معمولاً از ارقام هر تراکنش فراتر می‌رود، چیزی که می‌تواند بر تعداد کاربرانی تأثیر بگذارد و موجب کاهش آن شود.

این امر سازندگان و گردآورندگان NFT را بر آن داشته است تا به دنبال بلاک چین های جایگزین با توان عملیاتی، مقیاس پذیری و هزینه تراکنش کمتر باشند. یکی از گزینه‌هایی که تبدیل به یک رقیب بسیار جدی شده است، سولانا است – یک بلاک چین با کارایی بالا که از مکانیسم‌های رمزارزی مختلف برای مقیاس‌بندی شبکه خود استفاده می‌کند.

در حالی که پرداخت هزینه‌های تراکنش بالا می‌تواند گاهی اوقات تجربه‌ای فلج‌کننده باشد، اما نکته مثبت این است که پول بیشتری در اتریوم جریان دارد، بنابراین سقف برگشتی بسیار بالاتر است. داده‌های CryptoSlam نشان می‌دهد که اتریوم در ۳۰ روز گذشته بیش از ۱.۸ میلیارد دلار حجم فروش داشته است، در حالی که این مقدار برای شبکه سولانا ۱۲۰ میلیون دلار است.

طبق داده‌های فعلی CryptoSlam، می‌توانیم ببینیم که محبوب‌ترین مجموعه‌های NFT در بازار در بلاک چین اتریوم وجود دارد. این مجموعه‌های بسیار ارزشمند عبارتند از، Bored Ape Yacht Club (BAYC)، Mutant Ape Yacht Club (MAYC)، و غیره.

داده های دیگر نشان می دهد که میانگین قیمت فروش NFT در اتریوم (در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱) حدود ۳۰۰۰ دلار بوده است در حالی که این مقدار برای سولانا تنها ۱۰۰۰ دلار بوده است.

سولانا: توان عملیاتی، هزینه های کم، اکوسیستم در حال رشد

از نظر فناوری، عملکرد و تطبیق پذیری، سولانا در اینجا حرف اول را می زند.

سولانا یک بلاک چین با کارایی بالا است که از مکانیزم اجماع به نام اثبات تاریخ استفاده می کند که از مجموعه ای از پروتکل ها برای اجرای تراکنش هایی با توان عملیاتی بالا – بیش از ۶۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) استفاده می کند.

در سولانا، هزینه های تراکنش معمولا کمتر از یک دلار است. بسیاری از پروژه‌ها و کلکسیونرهای NFT به سولانا مهاجرت می‌کنند تا از مقیاس‌پذیری و کارمزد ارزان تراکنش بهره ببرند. آنها آزادی بیشتری برای ساخت پروژه های خود دارند بدون اینکه از محدودیت های فنی رنج ببرند، به همین دلیل Solana در حال تبدیل شدن به هاب برای NFT های عمومی است.

ضرب NFT با یک بازار مبتنی بر سولانا مانند Solsea بسیار ارزان، سریع و آسان است که به محض ورود به بازار ثانویه سود می برد. معمولاً ضرابخانه‌های Solana به سرعت خریداری می‌شوند و حق امتیاز در بازارهای مبتنی بر Solana نیز در مقایسه با بازارهای مبتنی بر اتریوم اغلب بالاتر است.

در حالی که اکوسیستم سولانا به بزرگی اتریوم نیست، به این معنی نیست که در حال رشد نیست. در واقع، پایگاه کاربران سولانا از ابتدای سال ۲۰۲۲ با سرعت بسیار بیشتری در حال رشد بوده است و حتی تحلیلگران بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان ادعا کرده اند که می تواند در درازمدت از اتریوم پیشی بگیرد.

طبق داده‌های CryptoSlam، بازار NFT در سولانا در طول سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ شتاب زیادی به دست آورده است. تا پایان ژانویه، حجم فروش در این اکوسیستم از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرد.

یکی از محبوب ترین مجموعه ها در بلاک چین سولانا، آکادمی Degenerate Ape است که مجموعه ای از ۱۰۰۰۰ میمون منحصر به فرد NFT است.

اگرچه ممکن است شبیه به میمون‌های Bored Apes از اتریوم به نظر برسند، اما مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

آنها می توانند بسیار گران قیمت نیز باشند – بالاترین فروش برای میمون Degen در سپتامبر ۲۰۲۱ ۱.۱ میلیون دلار بود. با این حال، در اواسط دسامبر، یک NFT از مجموعه Solana Monkey Business به قیمت بیش از ۱۳۰۰۰ واحد SOL یا حدود ۲ میلیون دلار فروخته شد.

اکوسیستم های در حال رشد اغلب فرصت خوبی برای پذیرندگان اولیه هستند تا زمانی که به مخاطبان بیشتری برسد، خود را در صدر فهرست قرار دهند. با این حال، یکی از مشکلات آنها این است که خطر معمولاً بیشتری دارند. از ابتدای سال ۲۰۲۲، شبکه سولانا چندین بار دچار قطعی شده است که کاربران را مجبور به تسویه موقعیت خود کرده است زیرا نمی توانند وثیقه خود را در مدت زمان قطعی شبکه شارژ کنند.

نگرانی دیگری که اخیراً توسط توسعه دهندگان مورد توجه قرار گرفته است، افزایش راگ پول‌ها یا همان کلاهبرداری‌های سولانا است و معمولاً مشکل فناوری‌های نوظهور است، زیرا کلاهبرداران سعی می‌کنند نقاط ضعفی را که می‌توانند پیدا کنند، شناسایی کرده و از آنها سوء استفاده کنند. با این حال، راگ پول و کلاهبرداری می‌تواند در هر دو طرف ماجرا اتفاق بیفتد، بنابراین این فقط در مورد مسائل امنیتی نیست، بلکه مطمئن شوید که قبل از سرمایه‌گذاری در یک NFT یا هر پروژه DeFi، تحقیق خوبی انجام داده‌اید.

نتیجه گیری نهایی

هر بلاک چین مزایا و معایب خاص خود را دارد، بنابراین به این بستگی دارد که شما می خواهید با هر کدام چه کاری انجام دهید. اگر به دنبال یک بلاک چین با توان عملیاتی بالا با مقیاس پذیری و هزینه گاز کم هستید، ممکن است سولانا برای شما مناسب تر باشد.

سلب مسئولیت: نظرات بیان شده در اخبار و تحلیل ها صرفا ترجمه ای از منابع مذکور می باشند و تیم تحریریه ارزینجا هیچ گونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx