توکن های غیر مثلی: هنر یا غیر هنر؟

توکن های غیر مثلی: هنر یا غیر هنر؟
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1150 نفر

توکن های غیر مثلی: هنر یا غیر هنر؟

گروهی از ویراستاران در ویکی پدیا; یک دایره المعارف که توسط خود مردم ایجاد می شود،در برابر طبقه بندیNFTها به عنوان شکلی از هنر رای مخالف داده اند و به توافق رسیده اند تا این بحث را به زمانی دیگر منتقل کنند.

گرانترین اثار هنری فروخته شده

یک پرسشنامه و بحث بر روی این پلتفرم در اواخر دسامبر حول محور “گرانترین اثر هنری فروخته شده” توسط هنرمندان معاصر راه افتاده بود; که در آن برخی معتقدند نباید آثار هنری NFT در این لیست آورده شود.

یک ویراستار به نام جوناس (Jonas) چنین گفت:

نظر ویکی پدیا در رابطه با این که چه چیزی هنر به حساب می آید; و چه چیزی نه، مهم نیست. و به همین خاطر در رابطه با تصمیم گیری این که آیا NFTها هنر هستند یا نه نیز موضوع  به همین صورت است. این گونه مسائل را می توانیم ساده تر ببینیم.

بیشتر بحث ها بر روی این موضوع تمرکز دارند که آیا NFT یک هنر است یا یک توکن است که در هنر اصلی تقسیم بندی شده. در واقع ویراستارن در معنی این واژه با مشکل مواجه شده بودند و برخی از آن ها دلیل اصلی این مشکل را نبود اطلاعات کافی و قابل اعتماد می دانند.

بعد از این که یک رای گیری در همین راستا انجام شد. از بین ۵ نفر تنها یک نفر با طبقه بندی NFT به عنوان هنر موافق بود.

یک توافق در ۱۲ ژانویه انجام شد که در آن فروش هایی مانند کلکسیون توکن های غیر مثلی Pak که ۹۱ میلیون دلار و Beeple که ۶۹ میلیون دلار فروخته شده بودند را از لیست گران قیمت ترین آثار هنری حذف کنند و این بحث را به زمان دیگری موکول کنند.

این تصمیم بحث بر انگیز است مخصوصا زمانی که به توکن غیر مثلی “Everyday: The First 5000 Days” که متعلق به Beeple است توجه می کنیم.

زیرا این اثر یک کلاژ از آثار هنری اصل از یک هنرمند مشهور دیجیتال را نشان می دهد که این اثر را در یک حراج خانگی هنری در Christie در ماه مارس فروخته شد.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز; Beeple را به عنوان “سومین هنرمند پر فروش” اعلام کرد.

با توجه به توضیحات ویکی پدیا; برای ایجاد یک توافق نه رای لازم است و نه مخالفت. برای تصمیم گیری; یک توافق باید تمام نگرانی های قانونی ویراستارهای شرکت کننده در رای گیری را که هم راستا با سیاست های پلتفرم است را در نظر بگیرد.

اما موضع این توافق به دلیل حمایت یکی از ویراستاران از NFTها نهایی نشد. Pmmccurdy چنین گفت:

چه طوری می توان به یک توافق رسید زمانی که از ابتدا من موافق فهرست شدن NFTها بودم. با توجه به شواهد بسیار که از منابع اطلاعاتی ثانویه جمع آوری شده است، NFTها به عنوان یک هنر طبقه بندی شده اند. پس لازم است که آن ها را در این فهرست قرار دهیم.

آن ها همچنین اذعان داشتند که:

اگر ما قبول کنیم که Beeple و Pak هنرمند هستند، چرا نباید فروش آثار آن ها را در این فهرست بیاوریم؟ من منطق این موضوع را درک نمی کنم.

یک ویراستار به نام SiliconRed پاسخ داد توافقی که آن ها در حال مطالعه آن هستند این است که:

NFTها در حال حاضر بهتر است از این فهرست حذف شوند و این بحث به زمان دیگری موکول گردد. به نظر من این توافق می تواند نگرانی های همه حتی شما را در بر بگیرد.

نظرات کاربران موافق فهرست شده NFT

یکی از طرفدارن NFT یعنی Nifty Gateway، هم بنیان گذار Griffin Cock Foster، در رابطه با این موضوع، امروز در حساب توییتری خود چنین گفت:

اوضاع خیلی بهم ریخته است. اعضای ویکی پدیا در تلاش هستند تا بگویند هیچ توکن غیر مثلی را نمی توان هنر دانست بنابراین اگر هر چیزی یک NFT باشد را نمی توان به عنوان اثر هنری طبقه بندی کرد.

همچنین برادر دوقلو Foster به نام Duncan اعلام کرد که برچسب ” اورژانس هنری” بر روی آن ها بزنید و از کامیونیتی در خواست کرد تا با باز نشر یکی از پست های هم بنیان گذار Gemini به نام Tyler Winklevoss به این موضوع واکنش نشان دهند.

او گفت که; ویکی پدیا به این صورت رفتار می کند که هرچیر جدیدی را به قدیمی ها ارجاع می دهد. اگر NFTها به عنوان یک ” غیر هنری” در این پلتفرم طبقه بندی شوند، بعد از آن هر اطلاعاتی که در رابطه با NFTها به این پلتفرم اضافه شود نیز به عنوان یک ” غیر هنری” خوانده می شوند.

و از آنجایی که ویکی پدیا برای بسیاری از افراد در سراسر جهان به عنوان یک منبع موثق به حساب می آید، خطر بسیار بزرگی در رابطه با فهم NFTها در آینده وجود خواهد داشت.

اورژانس هنری!!

یک بحثی در ویکی پدیا راه افتاده است; که پتانسیل آن را دارد تا NFTها را به عنوان “غیر هنر” در این پلتفرم به صورت رسمی به ثبت برساند.

ویکی پدیا یک منبع حقیقت برای بسیاری از مردم دنیا است. و لیست شدن NFTها به عنوان یک “غیر هنر” فاجعه آمیز است.

Everipedia، یک پلتفرم مشابه ویکی پدیا با وب ۳.۰ غیرمتمرکز، به ویکی پدیا با مقایسه روش خود در رابطه با NFTها و هنر واکنش نشان داد:

ویراستاران Everipedia  تا کنون بیش از صد صفحه در رابطه با کلکسیون های NFT خلق کرده اند اما این در حالی است که ویکی پدیا به دنبال طبقه بندی NFTها به عنوان “غیر هنر” در پلتفرمش است. زمان آن رسیده تا پروژه های NFT به Everipedia نقل مکان کنند که یک دایره المعارف غیر متمرکز است که هنر و خلاقیت را حمایت می کند.

رفتار ضد رمزارزی ویکی پدیا

و اما این اتفاق سری اولی نیست که ویکی پدیا در رابطه با انتشار موضوعات مرتبط با رمزارزها به مشکل برخورده است. در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ گزارش شده است که یکی از فعالان ضد رمز ارز که یکی از ویراستاران اصلی ویکی پدیا است، David Gerard، به حذف یک ورودی مرتبط با برنامه شرکت بلاکچین استرالیایی به نام Power Ledger کمک کرده است.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx