رمزارز ریال چه ویژگی هایی دارد؟

رمزارز ریال چه ویژگی هایی دارد؟
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 923 نفر

رمزارز ریال چه ویژگی هایی دارد؟

مرتضی مختاری، کارشناس فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و مدرس دانشگاه، در مصاحبه ای به سوالاتی پیرامون رمزارز ریال و ویژگی های آن پاسخ داده است.

مرتضی مختاری در گفت‌وگوی خبری، در خصوص ماهیت رمزارزهای بانک مرکزی (CBDC) در دنیا، اظهار کرد:

رمزارزهای بانک مرکزی به رمزارزهایی گفته می‌شود که توسط بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف به وجود می‌آیند. تاکنون نیز بالغ بر ۱۵ الی ۲۰ درصد کشورهای دنیا، رمزارزهای خود را ایجاد کرده‌اند. در کشور ما نیز این رمزارزها از حدود شش ماه پیش در مرحله آزمایش، برنامه ریزی و اجرا قرار دارد.

بانک مرکزی مالک رمزارز ملی

وی در خصوص متمرکز بودن ریال دیجیتال گفت:

رمزارزهای بانک مرکزی ایران بیشتر برای انجام تراکنش‌های بین بانکی استفاده شده و معمولا به دلیل بدون واسطه بودن و متمرکز بودن آن در بانک مرکزی با تعریف رمزارزهای دیجیتالی تناقض دارد. در این حالت بانک مرکزی به عنوان یک نهاد مرکزی، مالک شبکه و رمزارز شناخته شده و می‌تواند اتفاقات یک شبکه را رصد کند.

وی خاطرنشان کرد:

می‌توانیم از این رمزارزهای بانک‌ مرکزی در جهت رویارویی با آینده تکنولوژی مثل قراردادهای هوشمند که بر اساس تضمین شبکه به وجود می‌آیند و امکان اصلاح و تغییر در روند آن‌ها وجود ندارد، استفاده کنیم.

مدرس دانشگاه های آذربایجان شرقی گفت:

آنچه که از گزارشات اولیه رمزارز بانک مرکزی یا رمزارز ریالی در کشور منتشر شده، حوزه‌ای که این رمزارزها قرار است آزمایش شود، اغلب مربوط به تراکنش‌ها یا نقل و انتقالات بانکی است. در حالی که ما می‌توانیم کارهای بهتری مثل حضور در دنیای مجازی، NFT ها، قراردادهای هوشمند و … انجام دهیم.

وی ادامه داد:

می‌توان از رمزارزهای ریالی در حوزه واردات و صادرات و یا ایجاد فضایی امن جهت استخراج سایر رمزارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار داد که بر این اساس از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

وی افزود:

می‌توان با استفاده از رمزارزهای ریالی با کشورهایی که اینچنین رمزارزهایی دارند نقل و انتقال انجام داد و خرید و فروش‌ها از این طریق در بستر مناسب تری انجام بگیرد.

این کارشناس فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی تاکید کرد:

عنوان رمزارزهای بانک مرکزی با رمزارزهای ملی متفاوت است زیرا رمزارزهای بانک مرکزی از رده کوین‌های با ثبات بوده و قیمت آن‌ها با یک دارایی ثابت مثل ریال برابر است و ارزش افزوده‌ای برای سرمایه گذاری ندارد. در نتیجه جذابیتی نیز برای خریداری و سپس سرمایه گذاری توسط مردم نخواهد داشت.

طرح آزمایش رمزارز ملی

وی با اشاره به آغاز طرح اجرایی رمزارزهای ریالی در کشور، افزود:

هر شروع می‌تواند قابل تحسین باشد. اکنون قرار است از ابتدای سال ۱۴۰۱، طرح آزمایش رمزارز پولی توسط بانک مرکزی و چند بانک دیگر اجرا شود و رفته رفته به موضوعات ملی و مردمی و قابل استفاده عموم تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد:

یکی از مهمترین موارد استفاده از این رمزارزها، رفع تعهدات ارزی صادرات و واردات است که می‌توان به بهترین نحو از آن بهره برد. هم‌چنین می‌توان یک بازار داخلی در بانک مرکزی ایجاد کرده و تبدیل رمزارزهای مختلف انجام داد. و از این طریق کسانی که ترس امنیتی بودن در رمزارزها را دارند می‌توانند به راحتی فعالیت کنند.

مختاری اظهار کرد:

رمزارز ریالی یک پول دیجیتال ایرانی است که دارای پشتوانه ریالی بوده و باعث تورم و چاپ پول نمی‌شود. هم‌چنین بر اساس این رمزارزهای ریالی می ‌توان پول تسهیلات پرداخت شده را رصد کرد. و در صورت مشاهده عدم استفاده وام مدنظر در مقصد مشخص شده، آن را به بانک بازگرداند.

وی در پایان گفت:

در بحث توریسم سلامت که اغلب گردشگران مشکل تامین ارز دارند، از طریق رمزارزهای ریالی می ‌توانند بدون دغدغه و بدون نیاز به خرید ارز به کشور وارد شوند که این امر می ‌تواند تحولی بزرگ در استفاده کشورهای منطقه از پزشکان ما ایجاد کند.

 

 

نظرات بیان شده در اخبار و تحلیل ها صرفا ترجمه ای از منابع مذکور می باشند. و تیم تحریریه ارزینجا هیچ گونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx