علل تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

علل تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟
  • زمان مطالعه: 3دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2964 نفر

علل تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

شاید برای شما سوال شده باشد که دلیل ارزش یافتن یک ارز دیجیتال و یا ریزش قیمت آن چیست. برای مثال دیده شده است که یک ارز دیجیتال (یرن فایننس) در مدت کوتاه رشد بسیار زیادی کرده است. در مقابل ارز دیجیتالی مثل سوشی تا نزدیک نابودی پایین رفته است. اما علت چیست؟ به طور کلی می توانیم ۴ دلیل برای تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال ذکر کنیم.

 

دلیل اول – عرضه و تقاضا

مهم ترین دلیل قیمت گذاری رمز ارزها عرضه و تقاضا (supply and demand) برای آن ارز است. به بیان بهتر این خریداران هستند که به یک ارز دیجیتال قیمت می دهند!  برای درک بهتر این موضوع بازار خودرو را در نظر بگیرید. وقتی تمایل مردم برای خرید یک خودرو بیشتر است، قیمت آن خودرو بالا می رود. چرا که در این حالت فروشنده با خریداران بیشتری روبرو است و حق انتخاب در فروش دارد.

در مقابل، وقتی خودرویی خواهان ندارد، قیمتش کاهش می یابد. زیرا فروشنده مجبور است برای ترغیب خریدار از قیمت کم کند. پس همواره افزایش درخواست باعث افزایش قیمت و کاهش درخواست باعث کاهش قیمت می شود. این معنای ساده ی عرضه و تقاضا به عنوان یک اصل اقتصادی است.

برای بیت کوین درخواست فراوانی وجود دارد، پس قیمت آن نیز بالا است. اگر زمانی برسد که درخواست ها برای آن کم شود و افرادی که قصد فروش دارند بیشتر از خریداران شوند، قیمت ریزش می کند.

باید مراقیب هم بود! ممکن است افرادی با ایجاد عرضه و تقاضای کاذب، قصد تغییر قیمت را داشته باشند. در بخش آموزش تحلیل تکنیکال به این موضوع پرداخته می شود.

البته این تمام ماجرا نیست. چرا که اگر قیمت گذاری فقط بر اساس عرضه و تقاضا بود (که البته بخش عمده ای از آن هست) ممکن بود قیمت خودرویی مثل پراید که تقاضای خرید بالایی دارد، از بنز بیشتر شود. اما این اتفاق نمی افتد!

 

دلیل دوم – رقبا

رقابت اصل مهمی در بازارهای رقابتی است. باز به مثال خودروها بر می گردیم. وقتی دو خودروی نسبتا هم رده وجود دارد، خودرویی که امکانات بهتری ارائه می کند و کیفیت بیشتری دارد از ارزش ذاتی بیشتری برخوردار است. این نکته ی مهمی است.

اگر ارز دیجیتالی نسبت به رقبا عملکرد بهتری داشته باشد مثلا ثابت شده باشد که اسکم نیست، یا مقبولیت بیشتری در بین مردم داشته باشد، گران تر می شود.

برای مثال می توان با استفاده از بیت کوین در بسیاری از فروشگاه ها خرید کرد! همین امر سرعت نقد شدن این ارز را بالاتر می برد و به آن یک مزیت رقابتی در مقابل سایر رمز ارزها می دهد.

 

دلیل سوم – تیم مدیریتی

تیم مدیریتی به ۲ شکل در قیمت گذاری موثر است.

اولا اگر ارز دیجیتالی توسط یک شخص معروف و مطرح حمایت شود، قطعا ذاتا ارزش بیشتری دارد. تصور کنید تیم مدیریتی اپل اقدام به ارائه ی یک ارز دیجیتال کند. از آنجایی که رزومه ی تیم مدیریتی این شرکت درخشان است، قطعا این ارز دیجیتال امکان موفقیت بیشتری دارد. ضمنا، احتمال کلاهبرداری از طریق این ارز کاهش می یابد.

ثانیا تصمیمات مدیریتی بر آینده ی ارز تاثیر گذار است! اگر تیم هدایت کننده ی یک ارز دیجیتال تصمیم غلطی مثل برداشت کل سرمایه موجود بکند، حتی اگر نیت خیری داشته باشد، این رمز ارز نابود می شود! این اتفاقی است که برای سوشی افتاد.

 

دلیل چهارم – صرافی ها

لیست شدن یک ارز در یک صرافی و یا خارج شدن آن ارز از لیست صرافی مهم است. چرا که اولا دلیل روانی دارد. وقتی یک صرافی معتبر یک ارز دیجیتال را لیست می کند، اعتمادها به این ارز بالا می رود. این اتفاق برای ارز سوشی نیز افتاد. بعد از اینکه صرافی بایننس سوشی را لیست کرد، این ارز اعتبار بیشتری یافت. که البته بعد از سقوط سوشی این صرافی مورد انتقادات زیادی واقع شد و مجبور شد طرح “اینوویشن زون” را ارائه کند.

دلیل دوم دسترسی آسان تر به آن ارز دیجیتال است. وقتی صرافی های مختلف یک ارز را لیست می کنند، امکان عرضه ی راحت تر و احتمالا افزایش تقاضا را فراهم می کنند.

 

با ما همراه باشید

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx