صفر تا صد: کاردانو ، پیشرفته ترین

کاردانو
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1210 نفر

کاردانو ، پیشرفته ترین 

خلاصه صحبت کنیم

کاردانو یکی از بهترین پروژه‌های متن باز نسل سوم بلاکچین و دنیای رمزارزها با سرعت رشد فوق‌العاده است. که از زمان معرفی در سال ۲۰۱۵ در لیست ۱۰ رمزارز برتر بوده. و در زمان نگارش این متن رتبه سوم بازار رمزارزها را به نقل از CoinMarketCap در اختیار دارد. از نظر بسیاری از تحلیل گران مطرح دنیای رمزارزها این شبکه توانایی کسب رتبه دوم بازار و جانشینی اتریوم را دارد.

ارز ADA به عنوان توکن بومی بلاکچین کاردانو فعالیت می‌کند. شبکه بلاکچین کاردانو با استفاده از معماری لایه‌ای خود قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز را دارد. علاوه بر این انتقال وجوه در این بلاکچین بسیار سریع و ارزان می‌باشد. نام این ارز از پدر علم محاسبات بریتانیا و فرزند شاعر معروف بریتانیایی لرد بایرون انتخاب شده است. هر ADA به یک میلیون واحد لاولیس (LoveLace) تقسیم می‌شود که نام بزرگترین اثر لرد بایرون می‌باشد.

پدر دلسوز کاردانو

در روزهای ابتدایی اتریوم یکی از توسعه دهندگان این شبکه به نام چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) متوجه نیاز این شبکه به استاندارد سازی و مقیاس پذیری بیش‌تر شد. او با زمینه محاسباتی خود شروع به ساخت بلاکچینی علمی‌تر کرد. همزمان با ساخت این شبکه به یکی از سازندگان سابق اتریوم به نام جرمی وود (Jeremy Wood) برخورد. هاسکینسون برای ساخت پلتفرم مبتی بر قراردادهای هوشمند از کمک او بهره‌مند شد. و این دو شبکه‌ای ساختند که امروزه با عنوان کاردانو در حال فعالیت است.‌

معماری شبکه کاردانو

شبکه کاردانو از دو جزء اصلی تشکیل شده است. لایه تسویه کاردانو یا به اختصار CSL که به عنوان واحد مالی فعالیت می‌کند وهولدرها می‌توانند به ارسال و دریافت و استیک ADA بپردازند. لایه محاسباتی کاردانو یا به اختصار  CCL مجموعه‌ای پروتکل هاست که در نقش اسکلت بلاکچین کاردانو فعالیت می‌کند و به انجام قراردادهای هوشمند، تضمین امنیت و اجازه فعالیت دیگر پروتکل‌ها می‌پردازد. لازم به ذکر است که پروتکل کاردانو Open Source بوده و با استفاده از زبان برنامه نویسی Haskell نوشته شده است.

کاردانو بر روی نوع خاصی از سیستم PoS فعالیت می‌کند که Ouroboos نام دارد. این مکانیزم اجماع به ADA اجازه می‌دهد تا سریع و امن منتقل شود. این سیستم همچنین تضمین امنیت قراردادهای هوشمند اجرایی در شبکه کاردانو را به عهده دارد.

در عین حال مکانیزم خاص اجماع PoS شبکه کاردانو پاداش‌های کاربرانی که به جمع و نگه‌داری توکن ADA  پرداخته‌اند را پرداخت می‌کند.

شیوه کار اوروبوس بصورت زیر است:

۱.شبکه به صورت انتخابی چندین نود را برای ماین بلوک‌های جدید انتخاب می‌کند.

۲.بلاکچین به قسمت‌های کوچکتری به نام ایپاک (Epoch) تقسیم می‌شود.

۳.رهبر هر ایپاک که نودهای انتخابی در مرحله اول هستند باید توانایی ماین ایپاک را داشته باشند. هر جزئی از سیستم که در ماین این ایپاک‌ها فعالیت کند از طرف سیستم پاداش دریافت می‌کند.

۴.یک ایپاک می‌تواند به تعداد دفعات ناحدود به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم شود. این به معنای مقیاس‌پذیری نامحدود شبکه کاردانو و عدم وجود محدودیت در تعداد دفعات انجام تراکنش است.

بهترین مزیت اوروبوس امنیت محاسباتی در انتخاب تایید کننده‌های بلاکچین است. هم چنین این سیستم توانایی اثبات انتخاب اتفاقی تاییدکننده‌ها و شانس برابر تایید بلوک و دریافت پاداش را دارد.

طبق آزمونی که در سال ۲۰۱۷ از اینکه شبکه گرفته شد، این شبکه توانایی انجام ۲۵۷ تراکنش را در ثانیه دارد که در مقایسه با بیت کوین که ۴.۶ تراکنش در ثانیه و اتریوم که ۱۵ الی ۲۰ تراکنش در هرثانیه انجام می‌دهد رقم بسیار زیادی است.

نقشه راه

شبکه کاردانو نسبت به رقبای خود جدید محسوب می‌شود. چرا که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شده و چند سال اول را بیشتر در حال توسعه بوده و برای بلاکچین خود ۵ فاز اصلی در نظر گرفته است. اما به لطف برنامه و نقشه بسیار قوی خود به سرعت در حال پیشرفت است. نقشه راه کاردانو به صورت زیر خلاصه می‌شود.

  1. بایرون – هدف: بنیاد – ساخت یک معماری بنیادی برای شبکه و تست کاربرد آن – نام پدر آدا – زمان اجرای فاز: سپتامبر ۲۰۱۷ مصادف با فعال سازی شبکه
  2. شلی – هدف:غیرمتمرکزسازی – فعالیت شبکه اصلی کاردانو و شروع غیرمتمرکز سازی بلاکچین – نام نویسنده رمان فرانکشتاین – زمان اجرای فاز: جولای ۲۰۲۰ – این فاز باعث شد که هرچه تعداد کاربارن کاردانو بیش‌تر شود میزان امنیت شبکه هم بیش‌تر شود
  3. گوگوئن – هدف: قراردادهای هوشمند – ارائه بستر قراردادها و برنامه‌های هوشمند – نام دانشمند آمریکایی  – زمان اجرای فاز: مارس ۲۰۲۱
  4. باشو – هدف: مقیاس پذیری – پیاده‌ سازی راه حل مقیاس پذیری – نام شاعر ژاپنی و استاد اشعار سه سطری بی‌قافیه – در مرحله اجرا این فاز مکانسیم شاردینگ برای افزایش ظرفیت شبکه بدون کاهش امنیت اجرا شده و پس از آن پروتکل حسابرسی کاردانو مشابه با مدل UTXO برای پروش قابلیت همکاری اجرا میی‌شود
  5. ولتایر – هدف: حاکمیت – ارائه سیستم های گنجینه و رای‌گیری برای ساخت شبکه خود مختار – نام شاعر و فیلسوف و نویسنده معروف فرانسوی

علاوه بر فازهای فوق بهینه‌سازی‌های زیادی به صورت موازی با فاز اجرائی انجام می‌شود.

کاردانو از ابتدا محدودیت عرضه ۴۵ میلیارد واحدی را تصویب کرد که در زمان نگارش این مقاله بیش از ۳۲ میلیارد واحد از آن موجود است.

کیف پول Deadalus

خلاف رمزارزهای دیگر مانند بیت‌کوین و اتریوم، کاردانو مجهز به کیف پول اختصاصی خود می‌باشد. این کیف پول به جز نگهداری توکن‌های ADA قابلیت تبدیل هر سیستم به یک نود از شبکه کاردانو و تضمین شفافیت این شبکه برای کاربرانش را دارد. هم چنین این کیف پول جایی است که هولدرهای کاردانو توانایی استیک کردن و دریافت جایزه را دارند. این امر باعث می‌شود تا کاربران شبکه کاردانو در کنار حمایت از شبکه به کسب درآمد بپردازند.

یکی از مزیت‌های شبکه کاردانو و توکن ADA، پروتکل PoS منحصر به‌فرد آن است. که باعث در دسترس‌تر بودن توکن ADA می‌شود. هم چنین برخلاف پروتکل‌های دیگر، در کاردانو ماینرها کسانی نیستند که تصمیم به ایجاد تغییرات می‌گیرند بلکه کسانی هستند که به استیک ADA می‌پردازند، به این صورت هرکسی که به هولد و نگهداری ADA می‌پردازد توانایی اظهار نظر خود در توسعه این شبکه را دارد.

برای آموزش نحوه استیک کردن رمزارز ADA می‌توان از طریق لینک زیر به انجمن اصلی کاردانو بپیوندید:

https://forum.cardano.org/t/staking-and-delegating-for-beginners-a-step-by-step-guide/36681

بهترین شیوه مدیریتی

با وجود این که هاسکینسون و وود سازندگان شبکه و اصول راهبردی این شبکه هستند اما اختیاری در شیوه فعالیت کاردانو ندارند. در واقع هولدرهای عظیم توکن ADA و شماری از سازمان‌ها به کنترل این شبکه می‌پردازند که عبارتند از:

بنیاد کاردانو: این بنیاد که بدون هرگونه درآمدی در حال فعالیت است برای کمک به تضمین امنیت بلاکچین درحال فعالیت است.

IOHK: این موسسه در سال ۲۰۱۵ توسط سازندگان کاردانو تاسیس شد و به فعالیت در زمینه‌های تحقیق و توسعه شبکه فعالیت می‌کند.

این تیم تشکیل شده از چارلز هاسکینسون، جرمی وود، آگلوس کیایاس و ایلین فیتزجرالد

Embargo: به عنوان پشتوانه مالی کاردانو و توسعه دهنده شبکه فعالیت می‌کند.

کاردانو بهتر از اتریوم؟!

هدف هر دو پلتفرم برای رسیدن به عنوان بلاکچین غیرمتمرکز مرجع برای ساخت قراردادهای هوشمند یکسان است.

اما اهداف اصلی کاردانو دقیقا دو نقطه ضعف اصلی اتریوم یعنی مقیاس پذیری و امنیت آن است (که البته اتریوم سعی دارد با استفاده از شبکه پلاسما و اتریوم ۲ به حل این مشکلات بپردازد). در روزهای ابتدایی کاردانو، حجم بازار اتریوم ده برابر حجم بازار اتریوم بود. اما کاردانو به سرعت در حال نزدیک شدن به اتریوم می‌باشد.

  Cardano ethereum
تاریخ شروع فعالیت سپتامبر ۲۰۱۷ ژانویه ۲۰۱۴
رهبر چارلز هاسکینسون ویتالیک بوترین
مکانیزم اجماع PoS ethereum : PoF

ethereum 2.0 : PoS

زبان برنامه نویسی Haskell Solidity
معماری ۲ لایه ۱ لایه

 

اما اگر بخواهیم چندین رقیب برای کاردانو انتخاب کنیم بعد از اتریوم باید به سراغ EOS رفت که از مکانیزم اجماع DPOS استفاده می‌کند و توانایی انجام ۶۰۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد و به‌صورت خودکار سالانه شاهد ۱ درصد افزایش قیمت حتی در صورت ثابت ماندن قیمت این رمزارز در بازار هستیم.

کلام آخر

با توجه به سرعت رشد این پلتفرم و قیمت آن و هم چنین افزایش روزافزون مقبولیت این پلتفرم در جامعه می‌توان انتظار آینده‌ای درخشان از این رمزارز داشت. باید توجه داشت که با راه اندازی هرفاز از این پلتفرم رشد قیمتی عجیبی را تحربه کرده است. و این رشد قیمت در کنار نرخ بازگشت سرمایه بالا می‌تواند راه درآمدی فوق العاده جذابی برای عموم مردم باشد.

برای خرید و یا فروش کاردانو و دیگر رمزارزها به وبسایت صرافی ارزینجا مراجعه فرمایید

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx