یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ چیست ؟
  • زمان مطالعه: 20دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 744 نفر

Uniswap ( یونی سواپ) یک صرافی خودکار مبتنی بر اتریوم با توکن حاکمیتی خود، UNI است

Uniswap ;یک صرافی غیرمتمرکز رمزنگاری پیشرو است که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود.
اکثریت قریب به اتفاق معاملات کریپتو در صرافی های متمرکز مانند کوین بیس و بایننس انجام می شود. این پلتفرم‌ها توسط یک مرجع واحد (شرکتی که صرافی را اداره می‌کند) اداره می‌شوند; از کاربران می‌خواهند وجوه را تحت کنترل خود قرار دهند و از یک سیستم دفتر سفارش سنتی برای تسهیل تجارت استفاده کنند.

معاملات مبتنی بر دفترچه سفارش جایی است که سفارشات خرید و فروش در یک لیست همراه با کل مبلغ ثبت شده در هر سفارش ارائه می شود; مقدار سفارشات خرید و فروش باز برای یک دارایی به عنوان “عمق بازار” شناخته می شود. برای انجام یک معامله موفق با استفاده از این سیستم، یک سفارش خرید باید با یک سفارش فروش در طرف مقابل دفترچه سفارش برای همان مقدار و قیمت یک دارایی مطابقت داده شود و بالعکس.

کارکرد یونی سواپ

برای مثال، اگر می‌خواهید یک بیت کوین (BTC) را به قیمت ۳۳۰۰۰ دلار در یک صرافی متمرکز بفروشید، باید منتظر بمانید تا خریدار در سمت دیگر دفترچه سفارش ظاهر شود ;که به دنبال خرید معادل یا بالاتر است. مقدار بیت کوین با آن قیمت
مشکل اصلی این نوع سیستم ها نقدینگی است که در این زمینه به عمق و تعداد سفارش های موجود در دفترچه سفارشات در هر لحظه اشاره دارد. اگر نقدینگی کم وجود داشته باشد، به این معنی است که; معامله گران ممکن است نتوانند سفارشات خرید یا فروش خود را تکمیل کنند.

راه دیگری برای فکر کردن به نقدینگی: تصور کنید که صاحب یک غرفه مواد غذایی در یک بازار خیابانی هستید. اگر بازار خیابانی با غرفه‌دارانی که اجناس می‌فروشند و مردم محصولات و محصولات را می‌خرند، مشغول باشد، «بازار مایع» محسوب می‌شود. اگر بازار ساکت بود و خرید و فروش کم بود، «بازار تنگ» محسوب می شد.

Uniswap چیست؟

یونی سواپ نوع کاملاً متفاوتی از صرافی است که کاملاً غیرمتمرکز است – به این معنی که تحت مالکیت و اداره یک نهاد واحد نیست – و از نوع نسبتاً جدیدی از مدل معاملاتی به نام پروتکل نقدینگی; خودکار استفاده می کند (به زیر مراجعه کنید).
پلتفرم Uniswap در سال ۲۰۱۸ بر روی بلاک چین اتریوم، دومین پروژه بزرگ ارزهای دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار، ساخته شد; که آن را با تمام توکن ها و زیرساخت های ERC-20 مانند خدمات کیف پول مانند MetaMask و MyEtherWallet سازگار می کند.

Uniswap نیز کاملاً منبع باز است، به این معنی که هر کسی می تواند کد را برای ایجاد صرافی های غیرمتمرکز خود کپی کند; حتی به کاربران اجازه می دهد تا توکن ها را به صورت رایگان در صرافی لیست کنند. صرافی های متمرکز معمولی مبتنی بر سود هستند و برای فهرست کردن سکه های جدید هزینه های بسیار بالایی دریافت می کنند، بنابراین این به تنهایی یک تفاوت قابل توجه است. از آنجایی که Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است،

همچنین به این معنی است که کاربران همیشه کنترل وجوه خود را حفظ می کنند، برخلاف یک صرافی متمرکز که معامله گران را ملزم می کند کنترل کلیدهای خصوصی خود را کنار بگذارند تا سفارشات در پایگاه داده داخلی ثبت شوند. نسبت به اجرای یک بلاک چین، که زمان‌برتر و گران‌تر است. با حفظ کنترل کلیدهای خصوصی، خطر از دست دادن دارایی ها در صورت هک شدن صرافی را از بین می برد. طبق آخرین آمار، Uniswap در حال حاضر چهارمین پلتفرم بزرگ مالی غیرمتمرکز (DeFi) است; و دارایی های رمزنگاری شده به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار در پروتکل خود قفل شده است.

نحوه عملکرد Uniswap

Uniswap در دو قرارداد هوشمند اجرا می شود. قرارداد «مبادله» و قرارداد «کارخانه». اینها برنامه های کامپیوتری خودکاری هستند; که برای انجام عملکردهای خاص در صورت رعایت شرایط خاص طراحی شده اند. در این مثال، قرارداد هوشمند کارخانه برای افزودن توکن‌های جدید; به پلتفرم استفاده می‌شود و قرارداد مبادله همه مبادله توکن‌ها یا «معاملات» را تسهیل می‌کند. هر توکن مبتنی بر ERC20 را می توان با دیگری در پلتفرم به روز شده Uniswap v.2 تعویض کرد.

پروتکل نقدینگی خودکار

روشی که Uniswap مشکل نقدینگی (که در مقدمه شرح داده شد) مبادلات متمرکز را حل می کند، از طریق یک پروتکل نقدینگی خودکار است. این کار با تشویق مردم به معامله در صرافی برای تبدیل شدن به ارائه دهندگان نقدینگی (LP) عمل می کند: کاربران Uniswap پول خود را با هم جمع می کنند تا صندوقی ایجاد کنند که برای اجرای همه معاملاتی که در پلتفرم انجام می شود استفاده می شود. هر توکن لیست شده دارای استخر مخصوص به خود است که کاربران می توانند در آن مشارکت داشته باشند، و قیمت هر توکن با استفاده از یک الگوریتم ریاضی که توسط رایانه اجرا می شود محاسبه می شود (در قسمت «چگونه قیمت توکن تعیین می شود» در زیر توضیح داده شده است).
با این سیستم، خریدار یا فروشنده مجبور نیست منتظر ظاهر شدن طرف مقابل برای تکمیل معامله باشد. در عوض، آن‌ها می‌توانند هر معامله‌ای را فوراً با قیمت مشخصی انجام دهند، مشروط بر اینکه نقدینگی کافی در استخر خاص برای تسهیل آن وجود داشته باشد.

در ازای قرار دادن وجوه خود، هر LP یک توکن دریافت می کند که نشان دهنده سهم سهام در استخر است. به عنوان مثال، اگر شما ۱۰۰۰۰ دلار به یک استخر نقدینگی که در مجموع ۱۰۰۰۰۰ دلار دارد کمک کنید، یک توکن برای ۱۰٪ از آن استخر دریافت خواهید کرد. این توکن را می توان برای سهمی از کارمزد معاملات بازخرید کرد. Uniswap برای هر معامله ای که در پلتفرم انجام می شود، کارمزد ثابت ۰.۳۰٪ از کاربران دریافت می کند و به طور خودکار آن را به ذخیره نقدینگی ارسال می کند.

هر زمان که یک ارائه‌دهنده نقدینگی تصمیم بگیرد که می‌خواهد خارج شود، بخشی از کل کارمزدها را از ذخیره نسبت به مبلغ سهام خود در آن استخر دریافت می‌کند. توکنی که دریافت کردند و سابقه ای از سهامی که بدهکار هستند را نگه می دارد، سپس از بین می رود.
پس از ارتقاء Uniswap v.2، کارمزد پروتکل جدیدی معرفی شد که می‌توان آن را از طریق رای جامعه روشن یا خاموش کرد و اساساً ۰.۰۵% از هر ۰.۳۰% کارمزد معامله را به صندوق Uniswap ارسال می‌کند تا توسعه آینده را تامین کند. در حال حاضر، این گزینه کارمزد خاموش است، با این حال، اگر روزی روشن شود، به این معنی است که LP ها شروع به دریافت ۰.۲۵٪ از کارمزد معاملات استخر خواهند کرد.

قیمت توکن چگونه تعیین می شود

یکی دیگر از عناصر مهم این سیستم نحوه تعیین قیمت هر توکن است. به جای یک سیستم دفتر سفارش که قیمت هر دارایی توسط بالاترین خریدار و کمترین فروشنده تعیین می شود، Uniswap از یک سیستم بازارساز خودکار استفاده می کند. این روش جایگزین برای تعدیل قیمت دارایی بر اساس عرضه و تقاضای آن از یک معادله ریاضی طولانی مدت استفاده می کند. با افزایش و کاهش قیمت یک سکه بسته به نسبت تعداد کوین ها در استخر مربوطه کار می کند.

توجه به این نکته مهم است که هر زمان که شخصی یک توکن ERC-20 جدید به Uniswap اضافه می کند، آن شخص باید مقدار مشخصی از توکن ERC-20 انتخابی و مقدار مساوی توکن ERC-20 دیگر را برای شروع استخر نقدینگی اضافه کند.
معادله محاسبه قیمت هر توکن x*y=k است که مقدار توکن A x و مقدار توکن B y است. K یک مقدار ثابت است، با نام عددی که تغییر نمی کند.
به عنوان مثال، باب می خواهد پیوند زنجیره ای (LINK) را با اتر با استفاده از استخر Uniswap LINK/ETH معامله کند. باب تعداد زیادی LINK به استخر اضافه می کند که نسبت LINK در را افزایش می دهد

استخر به اتر از آنجایی که مقدار K باید ثابت بماند، به این معنی است که هزینه اتر افزایش می‌یابد در حالی که هزینه پیوند در استخر کاهش می‌یابد. بنابراین هر چه باب لینک بیشتری وارد کند، اتر کمتری در ازای دریافت می کند زیرا قیمت آن افزایش می یابد.
اندازه استخر نقدینگی همچنین تعیین می‌کند که قیمت توکن‌ها در طول معامله چقدر تغییر می‌کند. هرچه پول بیشتری، به نام نقدینگی، در یک استخر وجود داشته باشد، انجام معاملات بزرگتر بدون کاهش قیمت آسان تر است.

آربیتراژ

معامله گران آربیتراژ جزء ضروری اکوسیستم Uniswap هستند. اینها معامله گرانی هستند که در یافتن اختلاف قیمت در چندین صرافی تخصص دارند و از آنها برای تضمین سود استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر بیت کوین در کراکن به قیمت ۳۵۵۰۰ دلار و بایننس با قیمت ۳۵۴۵۰ دلار معامله می شد، می توانید بیت کوین را در بایننس بخرید و آن را در کراکن بفروشید تا سود آسانی کسب کنید. اگر با حجم زیاد انجام شود، می توان سود قابل توجهی را با ریسک نسبتاً کم به دست آورد.

کاری که معامله‌گران آربیتراژ در Uniswap انجام می‌دهند این است که توکن‌هایی را پیدا کنند که بالاتر یا کمتر از میانگین قیمت بازارشان معامله می‌شوند – در نتیجه معاملات بزرگ ایجاد عدم تعادل در استخر و کاهش یا افزایش قیمت – و خرید یا فروش آنها بر اساس آن. آنها این کار را تا زمانی انجام می دهند که قیمت توکن مطابق با قیمت سایر صرافی ها متعادل شود و دیگر سودی حاصل نشود. این رابطه هماهنگ بین سیستم سازندگان بازار خودکار و معامله‌گران آربیتراژ چیزی است که قیمت توکن Uniswap را با بقیه بازار مطابقت می‌دهد.

نحوه استفاده از Uniswap

شروع کار با Uniswap نسبتاً ساده است، با این حال، باید مطمئن شوید که قبلاً یک کیف پول با پشتیبانی ERC-20 مانند MetaMask، WalletConnect، کیف پول Coinbase، Portis یا Fortmatic دارید.
هنگامی که یکی از آن کیف پول ها را دارید، باید اتر را به آن اضافه کنید تا در Uniswap معامله کنید و هزینه گاز را بپردازید – به این کارمزد تراکنش اتریوم گفته می شود. بسته به تعداد افرادی که از شبکه استفاده می کنند، پرداخت های گاز از نظر قیمت متفاوت است. اکثر خدمات کیف پول سازگار با ERC-20 هنگام پرداخت از طریق بلاک چین اتریوم سه انتخاب را در اختیار شما قرار می دهند: آهسته، متوسط ​​یا سریع. آهسته ارزان ترین گزینه، سریع گران ترین و متوسط ​​جایی در این بین است. این تعیین می کند که تراکنش شما با چه سرعتی توسط ماینرهای شبکه اتریوم پردازش می شود.

۱. به https://uniswap.org بروید. ۲. روی «Use Uniswap» در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید. ۳. به «اتصال کیف پول» در گوشه بالا سمت راست بروید و کیف پولی را که دارید انتخاب کنید. ۴. وارد کیف پول خود شوید و به آن اجازه دهید به Uniswap.5 متصل شود. روی صفحه، گزینه ای را به شما می دهد که با استفاده از گزینه های کشویی کنار بخش های «از» و «به»، توکن ها را مستقیماً تعویض کنید. ۶. رمزی را که می‌خواهید مبادله کنید انتخاب کنید، مقدار را وارد کنید و روی «swap» کلیک کنید. ۷. یک پنجره پیش نمایش از تراکنش ظاهر می شود و باید تراکنش را در کیف پول ERC-20 خود تأیید کنید. ۸. منتظر بمانید تا تراکنش به بلاک چین اتریوم اضافه شود. می‌توانید با کپی و چسباندن شناسه تراکنش در https://etherscan.io/ پیشرفت آن را بررسی کنید. شناسه تراکنش با یافتن تراکنش در سابقه تراکنش ارسالی شما در کیف پول شما در دسترس خواهد بود.

توکن UNI Uniswap

توکن بومی Uniswaps، UNI، به عنوان یک توکن حکومتی شناخته می شود. این به دارندگان این حق را می‌دهد که در مورد پیشرفت‌ها و تغییرات جدید در پلتفرم، از جمله نحوه توزیع توکن‌های ضرب شده در جامعه و توسعه‌دهندگان و همچنین هرگونه تغییر در ساختار هزینه، رأی دهند. توکن UNI در ابتدا در سپتامبر ۲۰۲۰ در تلاشی برای جلوگیری از فرار کاربران به رقیب DEX SushiSwap ایجاد شد. یک ماه قبل از راه‌اندازی توکن‌های UNI، SushiSwap – یک فورک Uniswap – به کاربران Uniswap انگیزه داده بود تا به SushiSwap اجازه دهند تا با پاداش دادن به آن‌ها با توکن‌های SUSHI، سرمایه خود را به پلتفرم جدید تخصیص دهند. این نوع جدیدی از توکن بود که به کاربران حق حاکمیت بر پروتکل جدید و همچنین مقدار متناسبی از تمام هزینه های تراکنش پرداخت شده به پلتفرم را می داد.
Uniswap با ایجاد ۱ میلیارد توکن UNI پاسخ داد و تصمیم گرفت ۱۵۰ میلیون از آنها را بین هر کسی که تا به حال از این پلتفرم استفاده کرده است توزیع کند. هر فرد ۴۰۰ توکن UNI دریافت کرد که در آن زمان بیش از ۱۰۰۰ دلار بود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx