سولانا چیست و چگونه کار می کند؟ (قسمت دوم)

سولانا چیست
  • زمان مطالعه: 6دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 625 نفر

توکن سولانا (SOL)

ارز دیجیتال سولانا SOL است. این توکن بومی و کاربردی سولانا است که وسیله ای برای انتقال ارزش و همچنین امنیت بلاکچین از طریق استیکینگ فراهم می کند. SOL در مارس ۲۰۲۰ راه اندازی شد و همواره تلاش کرده است تا به یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش کل بازار تبدیل شود.

طرح عملیات توکن SOL مشابه آنچه در بلاکچین اتریوم استفاده می شود، است. دارندگان توکن سولانا توکن را به منظور اعتبارسنجی تراکنش ها از طریق مکانیسم اجماع PoS استیک می کنند. علاوه بر این، توکن Solana برای دریافت پاداش و پرداخت هزینه تراکنش استفاده می‌شود. از طرف دیگر SOL کاربران را قادر می‌سازد تا در طرح های حاکمیتی شبکه شرکت کنند.

در پاسخ به این سوال که چه تعداد توکن سولانا وجود دارد؟ حداکثر تعداد توکن های سولانا حدود ۵۱۱ میلیون خواهد بود، که در حال حاضر ۳۴۵ میلیون آن در گردش است. حدود ۶۰ درصد از توکن های SOL  توسط بنیانگذاران سولانا و بنیاد سولانا کنترل می شوند و تنها ۳۸ درصد آن برای در دست بقیه سرمایه گذاران است.

سولانا در مقابل اتریوم

سولانا به دلیل سرعت و عملکرد خود تحسین های زیادی از سمت جامعه رمزارزها دریافت کرده است و حتی به عنوان رقیب اصلی اتریوم ذکر یاد می شود.

بنابراین، سولانا چه تفاوتی با اتریوم دارد و آیا می توان آن را به عنوان یک قاتل بالقوه اتریوم در نظر گرفت؟

از نظر سرعت پردازش، سولانا می‌تواند پلتفرم قراردادهای هوشمند بزرگ را به چالش بکشد، زیرا ظاهراً می‌تواند به سرعت بیش از ۵۰۰۰۰ TPS برسد. سولانا از الگوریتم‌های اجماع متفاوتی برای جلوگیری از تأیید کند تراکنش استفاده می‌کند. این ویژگی سولانا را به یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌ها در صنعت کریپتو تبدیل می‌کند که با سایر رقبا در خارج از فضای کریپتو نیز رقابت کند.

در مقایسه با این تعداد بسیار زیاد، مدل فعلی اثبات کار اتریوم با مقیاس پذیری پایین تنها می تواند ۱۵ TPS  پشتیبانی کند. بنابراین، سولانا هزاران بار سریعتر از اتریوم است. یکی دیگر از مزیت های سولانا مقرون به صرفه بودن شبکه است، زیرا این پروژه توکنومیک های جدیدی را با هزینه های کمتر اجرا می کند.

همچنین، شایان ذکر است که بلاکچین Solana ; در حالی که یکی از مدل های بهبود یافته اثبات سهام PoS را اجرا می کند; سازگارتر با محیط زیست و پایدارتر است. این در تضاد با اتریوم است که مدل فعلی PoW آن به استفاده از قدرت محاسباتی فوق العاده ای نیاز دارد.

اتریوم ۲

با این حال، همه افراد جامعه رمزارز مشتاقانه منتظر ارتقای اتریوم به PoS هستند. نوع جدیدی از اتریوم که با با دقت زیاد در حال توسعه است، از یک لایه اجرا (که قبلا به عنوان اتریوم ۱.۰ شناخته می شد) و یک لایه اجماع (قبلاً اتریوم ۲.۰) تشکیل می شود. این می تواند توان عملیاتی را تا حد زیادی افزایش دهد; مقیاس پذیری را بهبود بخشد; هزینه تراکنش ها را کاهش دهد; و مصرف بالای انرژی برای اجرای شبکه را متوقف کند.

نکات منفی سولانا

اگر می خواهید بدانید که آیا Solana سرمایه‌گذاری خوبی است; و آیا باید آن را بخرید; پاسخ به عهده شماست. علیرغم مزایای قابل مشاهده; Solana مانند هر پروژه ارز دیجیتال موجود، دارای معایبی است.

اول و مهمتر از همه، اگرچه بلاکچین Solana می تواند با پروژه های بلاک چین پیشرفته رقابت کند; اما همچنان در برابر متمرکز شدن آسیب پذیر است; زیرا اعتبار سنج های  بلاکچین آن زیاد نیستند. هر کسی در شبکه می‌تواند به اعتبارسنج Solana تبدیل شود; اما انجام این کار همچنان دشوار است; زیرا به منابع محاسباتی زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این، پروتکل همچنان خود را به عنوان یک نسخه بتا از شبکه اصلی برچسب گذاری می کند; که وجود احتمالی باگ ها و خطاها را نفی نمی کند.

با وجود این مسائل، Solana هنوز یکی از بزرگترین اکوسیستم‌ها در صنعت کریپتو است; و به نظر می‌رسد در مسیر رشد درستی قرار دارد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx