قیمت کارت های گرافیک بعد از ادغام اتریوم

کارت گرافیک اتریوم
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 658 نفر

قیمت کارت های گرافیک پس از ادغام اتریوم ممکن است تثبیت شود

انتقال طولانی مدت اتریوم به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) در ۱۵ سپتامبر آغاز شد، بنابراین در نهایت مشکلات زمان زیاد تراکنش های خود را پشت سر گذاشت. تا این مرحله، شبکه اکنون قادر است بین ۲۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه (tps) را پردازش کند در حالی که نرخ قبلی آن فقط ۳۰ تراکنش در ثانیه بود. علاوه بر این، بعد از ادغام شاهد کاهش ۹۹.۹ درصدی مصرف انرژی در شبکه اتریوم بوده ایم، بنابراین ترس از مصرف بیش از حد انرژی آن برطرف شد، انتقادی که هنوز هم در رابطه با بیت کوین (BTC) بسیار مطرح است. با این حال، در میان این تحولات، سوالی که همچنان علاقه بسیاری از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال را برانگیخته است: “اکنون که انتقال اتریوم به پایان رسیده چه اتفاقی برای بازار کارت گرافیک می افتد؟”

شایان ذکر است که پس از ادغام، بلاک چین از مکانیسم اثبات کار (PoW) خود به یک چهارچوب اثبات سهام یا PoS تبدیل شد. در نتیجه، ماینرهایی که قبلاً تراکنش‌ها را پردازش می‌کردند و بلوک‌ها را تولید می‌کردند، با استیک کنددگان اکوسیستم جایگزین شدند که اکنون می‌توانند اتریوم (دارایی‌های خود را برای اعتبارسنجی شبکه در اختیار آن قرار دهند). در نتیجه، استخراج اتریوم با کارت گرافیک به طور کامل از آن حذف شده است.

اعداد دروغ نمی گویند

پس از پایان ارتقاء، ارزش بسیاری از کارت های گرافیک مورد تقاضا به شدت کاهش یافته است. به عنوان مثال، گزارش ها نشان می دهد که ارزش RTX 3080 بسیار محبوب Nvidia از ۱۱۱۸ دلار به حدود ۷۰۰ دلار (طی سه ماه گذشته) در چین کاهش یافته است. به طور مشابه، قیمت کارت های گرافیک اتریوم تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند MSI از اواخر جولای ۲۸۰ دلار کاهش یافته است.

برای درک بهتر اینکه آیا این افت قیمت‌ها می‌تواند تحت تأثیر هیاهوی ادغام اتریوم باشد یا خیر، کوین‌تلگراف با کریپتو وایت، مدیر فنی ZK.Work  یک پلتفرم استخراج با مکانیزم اثبات دانش صفر، تماس گرفت. او اشاره کرد که قبل از ادغام، اتریوم در مجموع ۸۶۰ TH/s قدرت هش داشت که کمتر از ۲۰۰TH/s  آن به اتریوم کلاسیک و اتریوم اثبات کار(ETHW، یک فورک اثبات کار از اتریوم که پس از ادغام، در کنار سایر پروژه‌های ماینینگ فعال شد) مهاجرت کردند در حالی که ۶۶۰TH/s به طور موقت خاموش شد.

هش ریت اتریوم کلاسیک

                                                                          هش ریت اتریوم کلاسیک

وایت با اشاره به نمودار نرخ هش اتریوم که در بالا نشان داده شده است، خاطرنشان کرد که به نظر می رسد قدرت هش ورودی به تدریج از اواسط سپتامبر یعنی زمان ادغام از شبکه خارج شده است. در همین راستا، گمانه زنی می‌شود که قیمت اتریوم کلاسیک آنطور که انتظار می‌رفت افزایش پیدا نکرد، با هجوم این قدرت محاسباتی باعث شد چندین ماینر فعالیت خود را برای همیشه تعطیل کنند. وایت افزود:

 

این نشان می‌دهد که بازار ماینینگ ارز دیجیتال دارای تعداد زیادی کارت گرافیک اتریوم غیرفعال است و درآمد حاصل از استخراج سنتی نمی‌تواند هزینه‌های جاری آن‌ها را تامین کند، بنابراین آن‌ها تعطیل شده‌اند و با انتخاب دنبال فرصت های جدید استخراج و یا فروش کارت های خود هستند.

وی همچنین ادعا کرد که بسیاری از کارت های گرافیک سری ۳۰ NVIDIA به تازگی وارد بازار ثانویه شده‌اند و قیمت پردازنده‌های گرافیکی را بیش از پیش کاهش داده‌اند. با این حال، از آنجایی که کوین های قابل استخراج بالقوه سودآور همچنان در آینده نزدیک وارد بازار می‌شوند، وایت معتقد است که این پردازنده‌های گرافیکی ممکن است بار دیگر کاربردی شوند.

چه چیزی در انتظار بازار کارت گرافیک است؟

همانطور که تاکنون مشهود است، ادغام اتریوم به عنوان یک ارتقاء فنی و صنعتی عمده برای بخش استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یک کل عمل کرده ایلمان شاژ، بنیانگذار و مدیر عامل بازی های بلاک چین متاورس فارکانا، با ارائه دیدگاه خود در مورد این موضوع، به کوین تلگراف گفت که با وجود این شکست ظاهری، صنعت کارت گرافیک اکنون به جایگاهی همیشه سبز تبدیل شده است، به ویژه با ظهور مداوم پروتکل های مختلف اثبات کار:

با وجود این انتقال، تعداد پروتکل‌هایی که به کارت گرافیک نیاز دارند کاهش نمی‌یابد و این به حفظ تقاضا برای این دستگاه‌ها در آینده نزدیک کمک می‌کند. همچنین، با پذیرش تدریجی نوآوری‌های فراجهانی محور، تقاضا برای کارت های گرافیک، که جزء کلیدی اکثر کنسول‌های بازی هستند، پایدار خواهد بود.

به نظر وایت، کارت های گرافیک استفاده شده برای استخراج اتریوم به این زودی ارزان‌تر نخواهند شد، زیرا قیمت‌های آن‌ها به احتمال زیاد حول نرخ فعلی‌شان تثبیت شده است. در واقع، او معتقد است که تغییرات قیمتی که اکنون شاهد آن هستیم، قبل از ادغام در نظر گرفته شده ئ کاهش یافته بود و اضافه کرد که برای ایجاد حرکت برای راه‌اندازی پردازنده‌های گرافیکی آینده‌شان، سازندگانی مانند NVIDIA از مدتی پیش شروع به تسویه موجودی‌های خود کرده بودند. او گفت:

من معتقدم قیمت کارت های گرافیک دست دوم اتریوم به آرامی کاهش می‌یابد و پردازنده‌های گرافیکی پایین‌رده احتمالاً به‌کلی از بازار حذف خواهند شد. از سوی دیگر، من معتقدم تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی سطح بالا افزایش خواهد یافت.

در نهایت، لازم به ذکر است که در سناریویی که هیچ توکنی برای استخراج وجود ندارد، منطقی است که نرخ پیش‌بینی قیمت کارت گرافیک نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، و اکثر تولیدکنندگان به احتمال زیاد به فرآیندهای «تولید مبتنی بر سفارش» خود برمی‌گردند. رونق استخراج ارز دیجیتال در چند سال گذشته به انباشت انبوه کارت های گرافیک منجر شده بود.

عملکرد ضعیف قیمت اتریوم علیرغم افزایش کارایی

همانطور که قبلا ذکر شد، با پایان یافتن ادغام، مصرف انرژی اتریوم به میزان خیره کننده ۹۹.۹ درصد کاهش یافته است که منجر به کاهش ۰.۲ درصدی در مصرف برق جهانی شده است. با وجود این پیشرفت‌های مهم، عملکرد قیمت اتریوم بسیار ضعیف و از نظر بسیاری غیرمنتظره بوده است.

قیمت اتریوم

                                                                            قیمت اتریوم

همانطور که از نمودار بالا مشاهده می شود، از ۱۶ سپتامبر، اتریوم از ۱۶۳۰ دلار به قیمت فعلی ۱۳۳۰ دلار کاهش یافته است که نشان از زیان تقریباً ۲۲ درصدی دارد. کارشناسان معتقدند که این عدم حرکت مثبت قیمت می‌تواند به دلیل حرکت‌های صعودی باشد که چند هفته قبل از ادغام رخ داد.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx