بیت کوین یا اتریوم ؛ ۱ واحد بیت کوین بخریم یا ۱۶ واحد اتریوم؟

بیت کوین یا اتریوم
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 5452 نفر

با اطمینان می‌توان گفت شما که این مقاله را می‌خوانید، هم نام ارز اتریوم و هم نام ارز بیت کوین را شنیده‌اید. همچنین به احتمال زیاد، در جمع دوستان و آشنایان بارها شاهد گفت‌وگو و تبادل نظر و البته بحث‌های داغ در خصوص قیمت آن‌ها بوده‌اید. چه بسا خود از هواداران متعصب یکی از این دو ارز باشید. حال قصد داریم تا در این مقاله، به اینکه بیت کوین چیست، اتریوم چیست و همچنین مقایسه این دو رمزارز محبوب بازار بپردازیم تا شما را به دانش بیشتر جهت انجام بحث‌های داغ‌تر مجهز کنیم. در حقیقت، هدف اصلی ما از نگارش این مقاله این بوده است که زاویه نگاهی فنی تر و علمی تر را در مورد ویژگی های بزرگترین و مهمترین ارزهای بازار رمزارزها به شما ارائه دهد. بعد از آشنایی با این دو رمزارز، به مقایسه آن‌ها و بررسی قیمت و تحلیل کلی قیمت آن‌ها می‌پردازیم.

در حال حاضر، قیمت هر واحد بیت کوین (BTC)، تقریبا معادل ۱۶ واحد اتریوم (ETH) است. پس از مطالعه این مقاله، می‌توانید برای انتخاب ارز مناسب خود جهت سرمایه گذاری، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید و راحت‌تر و آگاه‌تر از گذشته، به این پرسش پاسخ دهید: «۱ واحد بیت کوین یا ۱۶ واحد اتریوم، کدام انتخاب بهتر است؟»

بیت کوین

بزرگترین رمزارز جهان، یک وسیله برای ذخیره ارزش محسوب می‌شود که توسط هیچ مرجع مرکزی قابل کنترل نیست.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین، این فناوری غیرمتمرکز انقلابی، در سال ۲۰۰۹ توسط یک فرد یا جمعی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به جهان معرفی شد. رمزارز بیت کوین که توسط یک مقام مرکزی مانند بانک یا دولت کنترل نمی‌شود، مستقل از هر نهاد دولتی و یا خصوصی عمل می‌کند. بیت کوین، با هدف تسهیل تراکنش های همتا به همتا طراحی شده است. با این حال، اصلی ترین ویژگی بیت کوین این است که به عنوان طلای دیجیتال عمل می‌کند. بزرگترین رمزارز جهان، یک وسیله برای ذخیره ارزش محسوب می‌شود که توسط هیچ مرجع مرکزی قابل کنترل نیست. بیت کوین ها از طریق یک فرایند محاسباتی برای حل مسائل ریاضی پیچیده – فرایندی که به عنوان استخراج بیت کوین شناخته می شود – ایجاد می‌شوند و تراکنش ها در یک دفتر کل عمومی به نام بلاکچین ثبت می‌شوند.

اتریوم چیست؟

از سوی دیگر، اتریوم اگرچه مانند بیت کوین یک رمزارز است و در اصل تمرکززدایی با بیت کوین اشتراک دارد، اما هدف متفاوتی را دنبال می‌کند. ایده اتریوم در سال ۲۰۱۳ توسط یک برنامه‌نویس به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) ارائه و در سال ۲۰۱۵ عملیاتی شد. عملکرد اصلی اتریوم، فراتر از یک رمزارز معمولی است. اتریوم پلتفرمی است که امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند و توسعه دهندگان را در سراسر جهان برای ساخت و اجرای برنامه های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) بر روی پلتفرم خود جذب می‌کند. قابلیت اتریوم برای پشتیبانی از عملیات‌های پیچیده از طریق قراردادهای هوشمند، آن را به شدت از بیت کوین متمایز می‌کند. ارز بومی اتریوم، اتر (ETH)، انجام این عملیات‌ها را در شبکه اتریوم تسهیل و ساده‌تر می‌کند.

اتریوم

عملکرد اصلی اتریوم، فراتر از یک ارز دیجیتال معمولی است.

بیت کوین در مقابل اتریوم: ویژگی های منحصر به فرد هر کدام چیست؟

یکی از ویژگی های برجسته ای که بیت کوین را از اتریوم متمایز می‌کند محدودیت در عرضه آن است. این رمزارز، نگرانی از تورم را که در ارزهای فیات سنتی رایج است از بین می‌برد. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت که تا کنون و در زمان نگارش این مقاله، ۱۹,۴۹۲,۵۳۱.۲۵ واحد از آن استخراج شده است. این محدودیت باعث می‌شود بیت‌کوین ذاتاً در برابر تورم مقاوم باشد، ویژگی‌ای که به این شکل در اتریوم یافت نمی‌شود. اما اتریوم دارای یک ویژگی معروف به نام قراردادهای هوشمند (smart contracts) است. این نوآوری که بیت کوین فاقد آن است، اجازه می‌دهد تا معاملات زمانی انجام شوند که شرایط خاصی به طور خودکار برآورده شده باشد.

تحلیل قیمت بیت کوین و اتریوم تا سال ۲۰۲۴

هنگام پیش بینی مسیر حرکت قیمت بیت کوین و همچنین قیمت اتریوم، قدم در زمین چالش‌برانگیزی می‌گذاریم. بازار ارزهای دیجیتال با توجه به ماهیت پرنوسانی که دارد، حقیقتا غیرقابل پیش بینی محسوب می‌شود. هر دو ارز، با توجه به پذیرش و پیشرفت روزافزون فناوری بلاکچین، پتانسیل قابل توجهی برای رشد دارند. با این حال، پیش‌بینی‌‌های دقیق نیازمند تحلیل مالی دقیق بر اساس روندهای بازار، رویدادهای ژئوپلیتیکی، تحولات نظارتی و پیشرفت‌های فناوری است. از این رو، نمی‌توان به عدد مشخص، دقیق و مطلقی برای قیمت بیت کوین یا قیمت اتریوم اشاره کرد؛ بلکه صرفا می‌توان با قاطعیت نسبی نسبت به آینده هر دو ارز خوش‌بین بود. در حال حاضر، قیمت لحظه ای بیت کوین $ ۶۳,۰۳۱.۸۹ و قیمت لحظه ای اتریوم $ ۳,۱۳۶.۰۲ است.

بیت کوین یا اتریوم

احتمالا تا انتهای سال ۲۰۲۴ تفاوت معناداری در میزان رشد قیمت بیت کوین و اتریوم وجود نخواهد داشت.

بیت کوین بخریم یا اتریوم؟

در خصوص اینکه بیت کوین بیشتر رشد می‌کند یا اتریوم، کارشناسان و تحلیلگران بازار پیش‌بینی‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند. برخی معتقدند بیت‌کوین با روند صعودی قدرتمندی مواجه خواهد شد که منجر به افزایش قابل‌توجه قیمت آن می‌شود، به طوری که درصد رشد آن بسیار بیشتر از درصد رشد اتریوم خواهد بود. در مقابل، بسیاری از تحلیلگران به دلیل کاربردهای اتریوم در دنیای واقعی و افزایش تقاضا برای استفاده از کاربردهای بی‌شمار آن، روی اتریوم شرط بندی می‌کنند.

با وجود همه پیش بینی های عجیب و غریب برای قیمت این دو ارز، اگر بخواهیم بر اساس گذشته بازار قضاوت کنیم، احتمالا تا انتهای سال ۲۰۲۴ تفاوت معناداری در میزان رشد قیمت آن‌ها وجود نخواهد داشت. هر چند که هواداران متعصب اتریوم، این ارز را مستعد رشد بیشتر می‌دانند، اما بعید است که طی امسال و سال ۲۰۲۴، اتریوم با افزایش قیمت بیشتری نسبت به بیت کوین همراه باشد. البته ممکن است که در بازه زمانی بلندمدت تر، قیمت اتریوم باب میل طرافدارانش حرکت کند و حتی روزی بتواند بیت کوین را از تخت پادشاهای رمزارزها به پایین بکشد.

نتیجه گیری

انتخاب بین این دو ارز دیجیتال، به هدف سرمایه گذاری، تحمل ریسک و درک بازار ارزهای دیجیتال بستگی دارد. از دیدگاه سرمایه گذارانی که ذخیره ارزش را در اولویت قرار می‌دهند و می‌خواهند در معرض بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیرند، بیت کوین ممکن است گزینه جذاب تری باشد. از سوی دیگر، اتریوم ممکن است برای علاقه‌مندان به فناوری‌های نوآورانه و کاربردی، جذاب‌‌تر و سودآورتر به نظر برسد. در نتیجه، هر کدام از این ارزها نقاط قوت و مشکلات بالقوه خود را دارند. بیت کوین و اتریوم، هر دو بخشی از بازار بزرگتر ارزهای دیجیتال هستند و هر کدام نقش‌های مهم اما متمایزی را در فضای بازار و دنیای رمزارزها ایفا می‌کنند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
5 1 دیدگاه
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx