۵ عامل مهم و تاثیرگذار در رشد بازار ارز دیجیتال

رشد بازار ارز دیجیتال
  • زمان مطالعه: 15دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 865 نفر

ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک فناوری نوظهور، طی سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. ارزش کل بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳ تریلیون دلار هم رسید. با وجود کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، همچنان حجم بازار ارز دیجیتال تریلیون دلاری است. این رشد به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به ۵ عامل مهم و تاثیرگذار در این زمینه خواهیم پرداخت. این ۵ عامل، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین عامل رشد بازار ارز دیجیتال، افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال توسط عموم مردم است.

پذیرش ارزهای دیجیتال

به جرئت می‌توان بیان کرد که مهم‌ترین عامل رشد بازار ارز دیجیتال، افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال توسط عموم مردم است. هرچه تعداد بیشتری از افراد و کسب و کارها از ارزهای دیجیتال استفاده کنند، تقاضا برای این ارزها افزایش می‌یابد و قیمت آن‌ها نیز بالاتر می‌رود.

عوامل مختلفی در این افزایش پذیرش نقش داشته‌اند که در زیر به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عوامل موثر بر افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال

  • آگاهی عمومی

در سال‌های اخیر، آگاهی عمومی نسبت به ارزهای دیجیتال بسیار افزایش یافته است. این امر به دلایل مختلفی از جمله افزایش تبلیغات و اطلاع رسانی، ترند شدن در شبکه های اجتماعی و البته افزایش قیمت ارزهای دیجیتال بوده است.

  • سهولت در استفاده

استفاده از ارزهای دیجیتال رفته‌رفته ساده‌تر شده است. دلیل اصلی این امر را می‌توان توسعه کیف پول ها و به وجود آمدن صرافی های غیرمتمرکز و متمرکز ارزهای دیجیتال دانست.

  • کاربردهای جدید

ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر کاربردهای جدید بسیاری پیدا کرده‌اند. این کاربردها، به ویژه مواردی که در زندگی روزمره مردم تاثیرگذار هستند، ارزهای دیجیتال را روزبه‌روز جذاب‌تر کرده‌اند.

دلایل ادامه پیدا کردن پذیرش ارزهای دیجیتال

اما آیا پذیرش ارزهای دیجیتال متوقف شده است؟ قطعا خیر. پذیرش ارزهای دیجیتال در سال‌های آینده نیز به دلایلی گوناگونی ادامه خواهد یافت. برای اثبات این موضوع می‌توان به دلایل بسیاری اشاره کرد، اما در اینجا به ۳ مورد که مهمتر از سایرین هستند اشاره می‌کنیم.

  • گسترش اینترنت

گسترش اینترنت در سراسر جهان، دسترسی افراد بیشتری را به ارزهای دیجیتال فراهم خواهد کرد.

  • رشد اقتصاد دیجیتال

رشد اقتصاد دیجیتال، نیاز به استفاده از ابزارهای مالی جدید مانند ارزهای دیجیتال را افزایش خواهد داد.

  • افزایش کاربردهای ارزهای دیجیتال

پدید آمدن کاربردهای جدید برای ارزهای دیجیتال، باعث افزایش پذیرش این ارزها خواهد شد.

بازی های کریپتویی

بازی های کریپتویی، بازی هایی هستند که اغلب می‌توان از آن‌ها کسب درآمد کرد.

نوآوری در ارزهای دیجیتال

نوآوری نیز یکی دیگر از عوامل مهم رشد بازار ارز دیجیتال است. در سال‌های اخیر، شاهد توسعه پروژه‌های نوآورانه زیادی در حوزه ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. این پروژه‌ها شامل راهکارهای جدیدی از جمله برای پرداخت، ذخیره ارزش و سرمایه گذاری می‌شوند. در واقع، توسعه فناوری‌های جدید و بهبود قابلیت‌های ارزهای دیجیتال، باعث افزایش جذابیت آن‌ها برای کاربران و سرمایه گذاران می‌شود. از جمله این فناوری های نوآورانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فناوری های نوآورانه در ارزهای دیجیتال

  • قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان اجرا می‌شوند.

  • دیفای

دیفای (DeFi) که مخفف عبارت Decentralized Finance است، یک سیستم مالی غیرمتمرکز است که بر پایه فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند بنا شده است.

  • NFT

NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token به معنای توکن غیر قابل تعویض (معاوضه) است. از این فناوری برای نشان دادن مالکیت یک دارایی منحصر به فرد استفاده می‌شود.

  • بازی های مبتنی بر بلاکچین

بازی های مبتنی بر بلاکچین (بازی های کریپتویی)، بازی هایی هستند که اغلب می‌توان از آن‌ها کسب درآمد کرد. از جمله بازی های کریپتویی برای کسب درآمد، اکسی اینفینتی است که از شهرت خاصی برخوردار شده است. توکن های داخل این بازی ها نوعی ارز دیجیتال هستند که موارد استفاده گوناگونی دارند.

این فناوری ها، کاربردهای جدیدی برای ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌اند و باعث افزایش پذیرش این ارزها شده‌اند. با توسعه نوآوری و پیدایش فناوری های جدید، انتظار می‌رود که موارد استفاده و کاربردهای ارزهای دیجیتال گسترش بیشتری بیابد. این امر، می‌تواند منجر به افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال شود.

مایکرو استراتژی

شرکت مایکرو استراتژی (MicroStrategy) را از علل ایجاد کننده بولران (بازار گاوی) سال ۲۰۲۱ می‌دانند.

تاثیر سرمایه گذاری نهادی در رشد بازار ارز دیجیتال

سرمایه گذاری نهادی نیز برای رشد بازار ارز دیجیتال بسیار حائز اهمیت است. ورود نهادهای مالی بزرگ مانند صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سرمایه گذاری خصوصی به بازار ارز دیجیتال، باعث افزایش قابل‌توجه تقاضا و بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. دلیل این موضوع، حجم بالای سرمایه این نهادها است.

طی حدودا ۳ سال گذشته، شاهد افزایش سرمایه گذاران نهادی و همچنین رشد سرمایه گذاری آن‌ها در ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. به طور خاص می توان به شرکت مایکرو استراتژی (MicroStrategy) اشاره نمود که آن را از علل ایجاد کننده بولران (بازار گاوی) سال ۲۰۲۱ می‌دانند.

افزایش سرمایه گذاری از سوی نهادها، تاثیرات زیادی بر بازار ارز دیجیتال داشته است. از جمله این تاثیرات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تاثیرات سرمایه گذاری نهادی بر ارزهای دیجیتال

  • افزایش نقدینگی بازار

سرمایه گذاری نهادها، باعث افزایش نقدینگی در بازار ارز دیجیتال شده است. شاید بتوان گفت که مهمترین نتیجه این اتفاق، کاهش نوسان قیمت ها در بازار است.

  • توسعه ارزهای دیجیتال

با ورود سرمایه های کلان شرکت ها و موسسات بزرگ، پروژه های ارز دیجیتال با رشد و توسعه سریع‌تری همراه شده‌اند. توسعه و رشد پروژه های ارزهای دیجیتال، منجر به گسترش کاربردها و موارد استفاده از آن‌ها و در نتیجه افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال خواهد شد. در بالا توضیح دادیم که افزایش پذیرش را می‌توان مهمترین عامل رشد بازار ارز دیجیتال دانست. از همین رو، سرمایه گذاری هر چه بیشتر نهادها را می‌توان عاملی تعیین کننده در آینده بازار ارز دیجیتال دانست.

  • توجه دولت ها به ارزهای دیجیتال

با ورود هر چه بیشتر نهادهای بزرگ سرمایه گذاری و مالی به بازار ارز دیجیتال، حساسیت دولت‌ها هم به این حوزه بیشتر شده است. در ادامه به طور کامل به تاثیر سیاست های دولتی بر بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم.

قیمت ارزهای دیجیتال

دولت ها می‌توانند با اتخاذ سیاست های حمایتی یا محدودکننده، بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر شدیدی بگذارند.

تاثیر سیاست دولت ها بر ارزهای دیجیتال

سیاست های دولت ها نقش بسیار مهمی برای رشد بازار ارز دیجیتال دارند. دولت ها می‌توانند با اتخاذ سیاست های حمایتی یا محدودکننده، بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر شدیدی بگذارند. تاکنون، هم شاهد اقدامات مثبت از سوی برخی دولت ها در حمایت از ارزهای دیجیتال بوده‌ایم و هم با اقدامات خصمانه برخی از آن‌ها مواجه شده‌ایم.

هر چه یک کشور دارای اقتصاد بزرگ‌تری باشد، تاثیر قوانین و مقررات ارزهای دیجیتال در آن کشور بر بازار بیشتر خواهد بود. بر همین اساس، سیاست های دولتی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان یعنی آمریکا و چین در قبال ارزهای دیجیتال تاثیر قابل‌توجهی بر بازار می‌گذارند. با این حال، وضعیت آمریکا در یکی دو سال اخیر کمی تغییر پیدا کرده است و دولت این کشور موضع نسبتا خصمانه‌ای را در قبال ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده است.

تاثیر دادگاه ریپل بر ارزهای دیجیتال

از جایی که چین مدت‌هاست هرگونه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده است، قیمت ارزهای دیجیتال عمدتا از تحولات قانونی و حقوقی داخل آمریکا تاثیر می‌پذیرد. در حال حاضر چند نبرد حقوقی مهم میان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و چند بازیگر مهم صنعت ارزهای دیجیتال در جریان است.

بسیاری از کارشناسان و ناظران بر این باورند که نتایج نهایی این دعواهای حقوقی می‌تواند آینده ارزهای دیجیتال در آمریکا و حتی جهان را شکل دهد. می‌توان ادعا کرد که مهمترین مورد از این نبردها، میان ریپل و SEC در جریان است. نتیجه دادگاه ریپل می‌تواند سرنوشت ارزهای دیجیتال را هم در آمریکا و هم در جهان دستخوش تغییرات اساسی کند.

بازار ارز دیجیتال

عوامل اقتصادی، زیربنای رشد بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر رشد بازار ارز دیجیتال

در حقیقت، عوامل اقتصادی، زیربنای رشد بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شوند؛ چراکه می‌توانند به طور موثری باعث افزایش یا کاهش تقاضا شوند. عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر بازار ارز دیجیتال پرتعداد هستند. در اینجا اما ۳ عامل اقتصادی که بیش از سایر عوامل اقتصادی بر بازار تاثیر می‌گذارند را به طور خلاصه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • تورم

تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات است. تورم بالا، باعث کاهش ارزش پول می‌شود. در این شرایط، افراد و کسب و کارها ممکن است به دنبال دارایی های جایگزین ضد تورمی مانند بیت کوین باشند تا از ارزش دارایی های آن‌ها در برابر تورم محافظت کند.

  • نرخ بهره

نرخ بهره، به طور خلاصه میزان سودی است که بانک‌ها به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند. نرخ بهره بالا، باعث کاهش جذابیت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌شود. در این شرایط، افراد و کسب و کارها ممکن است ترجیح دهند که پول خود را در حساب های بانکی سپرده‌گذاری کنند. نرخ بهره آمریکا، از شاخص های بسیار مهم برای معامله گران بازارهای مالی محسوب می‌شود. تغییر نرخ بهره، اغلب به سرعت بر بازارهای مالی و به خصوص بازار ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد.

  • رشد اقتصادی

رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) یک کشور است. رشد اقتصادی بالا، باعث افزایش درآمد افراد و کسب و کارها و در نتیجه بالا رفتن قدرت خرید آن‌ها می‌شود. در این شرایط، سرمایه گذاران فردی و نهادی، تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال از خود نشان می‌دهند.

آینده ارز دیجیتال

در حال حاضر، عوامل مثبت تاثیرگذار بر رشد بازار ارز دیجیتال بیشتر از عوامل منفی هستند.

پیش بینی آینده بازار ارز دیجیتال

با توجه به عواملی که در بالا ذکر شد، انتظار می‌رود که بازار ارز دیجیتال در آینده نیز به روند صعودی کلی خود ادامه دهد. با افزایش پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال، توسعه فناوری های جدید و ورود سرمایه گذاران نهادی، تقاضا برای ارزهای دیجیتال افزایش خواهد یافت و قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

البته، عواملی نیز وجود دارند که می توانند علاوه بر تاثیرات مثبت، باعث کاهش رشد یا حتی رکود بازار ارز دیجیتال شوند. این عوامل شامل اعمال مقررات سخت‌گیرانه از سوی دولت ها، کاهش اعتماد عمومی به ارزهای دیجیتال و بروز یک بحران اقتصادی جهانی هستند. با این حال، در حال حاضر، عوامل مثبت تاثیرگذار بر رشد بازار ارز دیجیتال بیشتر از عوامل منفی هستند.

نتیجه گیری

پذیرش عمومی، نوآوری، سرمایه گذاری نهادی، سیاست دولت ها و عوامل اقتصادی، پنج عامل مهم و تاثیرگذار در رشد بازار ارز دیجیتال هستند. این عوامل در سال‌های اخیر باعث رشد قابل توجه بازار ارز دیجیتال شده‌اند و انتظار می‌رود که در آینده نیز بر این بازار تاثیرگذار باشند.

اگر کل مقاله را مطالعه کرده باشید، باید متوجه ارتباط این عوامل با یکدیگر شده باشید. این نکته جالبی است؛ چراکه بهبود وضعیت یکی از عوامل، باعث بهبود وضعیت یک یا چند عامل دیگر می‌شود. به طور مثال، توضیح دادیم که با افزایش سرمایه گذاری نهادها، رشد و توسعه پروژه ها سریع‌تر می‌شود و این توسعه، به افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال منجر می‌شود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx