صفر تا صد: DIEM، یک ارز برای همه

DIEM
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏ ۲ دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1516 نفر

DIEM، یک ارز برای همه

سال ۲۰۲۱ میلادی سال بسیار بزرگی برای دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال است. در این سال فناوری‌های بزرگی مانند توکن‌های NFT و صرافی‌های ارزدیجیتال نیمه متمرکز معرفی شدند. یکی از این فناوری‌های بزرگ پروژه Libra موسسه فیسبوک است.

چندی پیش بود که بزرگترین رسانه مجازی دنیا اعلام کرد قصد دارد با پروژه‌های ویژه به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شود. اما قانون‌گذاری‌های مختلف این حوزه در دنیا باعث ایجاد تاخیر در برنامه‌های فیسبوک شد. این کمپانی در نهایت پروژه خود را با نام جدید Diem معرفی کرد.

Diem از نظر لغوی به معنای روزمرگی است و اشاره به توانایی استفاده آسان و روزمره از این پروژه دارد.

Diem چیست؟

این پروژه با هدف ایجاد سیستم پرداختی بدون نظارت و تایید شخص سوم مبتنی بر فناوری بلاک چین بزودی افتتاح می‌شود. رمزارز و توکن بومی این شبکه Diem نامیده خواهد شد. این ارز در شبکه اختصاصی خود فعالیت می‌کند. فیسبوک اعلام کرده است که این سیستم پرداختی به صورت کاملا شفاف و قابل رجوع فعالیت خواهد کرد.

توکن اولیه این شبکه ، Libra ، غیرمتمرکز نبود. پس توکن جدید هم به همین شیوه عمل خواهد کرد. تمام تراکنش‌های این شبکه با استفاده از بلاک چین تایید شده و نیازی به تایید دیگران نخواهند داشت. پس تنها کاربران احراز شده این شبکه توانایی استفاده از آن‌ را خواهند داشت.  این مورد باعث دلسردی کاربران فیسبوک شده است. چرا که از نظر آن‌ها چنین شبکه توانایی پاسخ به نیاز چند صد میلیونی نفر کاربر فیسبوک را ندارد. موسسه فیسبوک هم اعلام کرده این شیوه کاری موقت است و قصد دارد تا در آینده‌ای نزدیک این شبکه را کاملا غیرمتمرکز کند.

قرار است تا این شبکه توسط یورو، پوند و دلار حمایت شود. در صورت تایید دولت آمریکا از این سیستم به عنوان بانک مرکزی مبتنی بر بلاکچین استفاده خواهد شد.

 

اجزای پروژه

ارز دیجیتالی جهانی جدید فیس بوک با هدف ایجاد انقلابی در سیستم پرداخت جهانی انجام شده است. به این ترتیب ، پروژه Facebook Diem دارای سه قسمت منحصر به فرد است. و برای ایجاد یک سیستم مالی فراگیر و ایمن به طور همزمان کار می کنند.

۱- فنداسیون بلاکچینی قابل اعتماد:

یکی از اجزای پروژه جدید فیسبوک زیرساخت‌ قوی و قابل اعتماد بلاکچین بدون مشکل مقیاس پذیری است. این سیستم OpenSource است و تمامی کدهای آن در شبکه GitHub موجود و برای بررسی عمومی آزاد است. این پروژه هم‌چنین در حال ساخت زبان برنامه‌نویسی جدید برای ساخت قراردادهای هوشمند اختصاصی شبکه خود است.

۲- کیف پول اختصاصی Novi:

درحالی که ساخت کیف پول ارزهای دیجیتال امروزه به امر آسان و متداولی تبدیل شده ، Novi کیف پول پیچیده‌ای است که تمام زمان و توجه‌‌ای که بتوانید به آن بپردازید را احتیاج دارد.

Novi Financial یکی از موسسات مالی زیرشاخه فیسبوک است که پیش‌تر با نام Calibra شناخته می‌شد. این کیف پول برنامه‌ای مستقل با قابلیت تعامل با برنامه‌های Instagram، Facebook، Messenger و WhatsApp و … است.

۳- توکن اختصاصی

توکن Diem یکی از اجزای مهم پروژه ارز دیجیتال جهانی جدید فیس بوک است. دارای پشتوانه محکمی از ذخایر شامل دارایی های نقدی یا معادل آن است. و به‌عنوان اوراق بهادار دولتی نیز عرضه خواهد شد.

از آنجایی که تیم Diem اعلام می‌کنند این توکن یک استیبل کوین یا توکن با ارزش ثابت است پس قابلیت ماین به شیوه‌‌های مثل بیت کوین را ندارد. در ابتدا تنها کاربران احراز شده این شبکه توانایی ثبت تراکنش در این شبکه را دارند. ولی Diem  در ۵ سال ابتدایی بعد از راه‌اندازی قصد بروزرسانی به مکانیزم اجماع PoS  را دارد.

 

ارزش‌های پروژه Diem

مانند همه ارزهای دیجیتال معتبر دیگر ، این پروژه ارزش‌هایی برای پایبندی به آن برای خود تعیین کرده است. تعدادی از این ارزش‌ها که بصورت رسمی توسط فیسبوک برای سال ۲۰۲۱ انتشار یافته عبارت است از:

  • مردم باید حق کنترل بر کار قانونی خود و نتایج آن را داشته باشند
  • افراد بیشتری باید به خدمات مالی دسترسی داشته باشند.
  • شبکه های پرداخت جهانی باید در دسترس و ارزان و سرعت بهتری داشته باشند. همه اینها به معنای فرصت های اقتصادی بهتر و تجارت جهانی موثرتر است.
  • به آرامی اما در نهایت ، مردم اعتماد خود را به انواع مختلف حاکمیت‌های توزیع شده جلب خواهند کرد.
  • علاوه بر حمایت از عوامل اخلاقی و حفظ مداوم یکپارچگی پرداخت ها ، افراد و موسسات مسئول رشد مشارکت مالی هستند.
  • یک شبکه پرداخت باز و بسیار گسترده تر ، با سطح همکاری بی نظیر ، همراه با استانداردهای انطباق بالا ، باید از شیوه های حاکمیت و طراحی پیروی کند.

 

 

نقشه راه فیسبوک چیست؟

هزاران فرصت وجود دارد که یک ارزدیجیتال که توسط یک شرکت با قدرت و دسترسی فیس بوک می‌تواند به کاربران سراسر جهان ارائه دهد. فیسبوک هم ایده‌های زیادی برای استفاده از این پروژه داشته که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

  • ثبت حواله : کاربران توانایی ثبت حواله و انتقال وجه آسان و بی‌دردسر را خواهند داشت. به طور خلاصه تمرکز شبکه بر سرعت ، کارمزد کم و امنیت بالای تراکنش‌ها بسیار زیاد است.
  • تجارت الکترونیکی : فیسبوک شبکه‌ای با حدود ۲ میلیارد کاربر است و با استفاده از پروژه Diem می‌تواند بستر بسیار بزرگ و مناسبی برای راه‌اندازی یک تجارت الکترونیک باشد.
  • پرداخت‌های برون مرزی :با استفاده از خواص غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال و شبکه‌های غیرمتمرکز می‌توان به انجام تراکنش‌های میان مرزی آسان پرداخت.

 

Diem پر از ابهام و سوال

اعلام راه اندازی این پروژه توسط فیسبوک بحث‌های مختلفی را برانگیخت. بسیاری از مردم از آن به عنوان یک ارز دولتی و بسیاری به عنوان ارز انحصاری فیسبوک یاد می‌کردند.

چرا که در ابتدا قرار بود با نسبت یک به یک توسط ارزهای رایج یا معادل آن پشتیبانی شود. اما بعد تغییر پروژه Libra به Diem حرفی ازاین مورد توسط فیسبوک زده نشد.

به عنوان مثال ، هیون سونگ شین ، مشاور اقتصادی و سرپرست تحقیقات در BIS ، اذعان داشت که مشارکت فناوری بزرگ در ارزهای دیجیتالی مزایای بالقوه ای را به همراه دارد ، هر چند که می تواند رقابت را کاهش داده و مسائل مربوط به حریم خصوصی داده ها را ایجاد کند. شین مجددا تأکید کرد: هدف باید پاسخگویی به ورود فناوری های بزرگ به خدمات مالی باشد تا از مزایای آن در عین محدود کردن خطرات استفاده کند. او اضافه کرد:

سیاست عمومی باید بر اساس یک رویکرد جامع تر که از مقررات مالی ، سیاست های رقابت و تنظیم حریم خصوصی داده ها استفاده می کند ، استفاده کند.

امروزه هرکسی می تواند یک سیستم پرداخت ارز رمزنگاری شده بسازد. با این حال ، عامل تعیین کننده این است که سازمان های معتبر با سوابق قابل تأیید ، از Diem فیس بوک پشتیبانی می کنند.

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏ ۲ دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

2 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Arman
Arman
2 سال ها قبل

سلام
چطوری میشه ارزش رو خرید ؟ اصلا میشه الان خریدش یا نه؟

تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

2
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx