نحوه توقف یا تصحیح تراکنش‌ها در شبکه اتریوم

شبکه اتریوم
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏ یک دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1490 نفر

نحوه توقف یا تصحیح تراکنش‌ها در شبکه اتریوم

اتریوم یک نرم افزار Opensource مبتنی بر بلاکچین است که هزاران برنامه غیرمتمرکز (Dapps) در حال فعالیت در این شبکه هستند. و توکن بومی این شبکه ETH در حجم بسیار بالا و بدون واسطه در حال گردش میان حساب‌ها است. ایده اولیه این شبکه در سال ۲۰۱۳ توسط برنامه نویس روسی-کانادایی ، ویتالیک بوترین ارائه شد و هدف آن غیرمتمرکزسازی پول بود.

Dappها معمولا به‌عنوان نوعی از قراردادهای هوشمند تلقی می‌شوند; مجموعه‌ای از تراکنش‌ها است که بر اساس توافق و شرایط خاصی کاربردهای متفاوتی برای طرفین معامله دارد. حال تعلیق یا تغییر تراکنش‌های ثبت شده یکی از کاربردهای این شبکه است.

 

تراکنش در شبکه اتریوم

وقتی یک نفر تراکنشی را در شبکه اتریوم ثبت می‌کند; مجموعه‌ای از اطلاعات را نظیر آدرس مقصد و مبدا و حجم تراکنش‌ را وارد شبکه می‌کند. شبکه‌ هم بر اساس پارامترهای مختلفی، اطلاعات دیگری مانند آدرس بلوک و آدرس تراکنش را به این اطلاعات اضافه می‌کند. اعتبارسنج‌های سیستم هم که قبلا از طریق مکانیزم اجماع PoW و حالا از طریق مکانیزم اجماع PoS انتخاب می‌شوند. اعتبارسنج‌ها تراکنش را تایید و ثبت می‌کنند و در ازای این تایید مبلغی را به عنوان کارمزد شبکه از مبدا انتقال دریافت می‌کند.

حالت‌های مختلف تراکنش هم به صورت زیر است:

  1. حالت ناشناخته: حالت ناشناخته به معامله ای اشاره می کند که شبکه آن را ندیده یا پردازش نکرده است.
  2. در انتظار: این حالت زمان اتفاق می‌افتد که تراکنش در انتظار انتخاب توسط اعتبارسنج است و کارمزد شبکه ناچیز باشد. در این حالت اعتبارسنج‌ها اولویت را تراکنش‌هایی با کارمزدهای بالاتر قرار می‌دهند.
  3. در بلاک: در این مرحله تراکنش توسط اعتبارسنج‌ها انتخاب شده و در حال پرداز یا در صف پردازش‌های آتی اعتبارسنج است. در صورت عدم فعالیت اتبارسنج تراکنش می‌تواند دوباره به حالت در انتظار تبدیل شود.
  4. جایگزین شده: این حالت زمانی که تراکنش مشابهی توسط فرستنده‌ای مشابه وارد شبکه شود اتفاق می‌افتد.

 

تعلیق تراکنش در شبکه اتریوم

احتمالا برای شما هم پیش آمده که به دلیل کارمزد ناچیز، تراکنشی که ثبت کرده‌اید با تاخیر ثبت شود یا حتی در موارد نادر به کل انجام نشود. متاسفانه تا زمانی که تراکنش شما در حالت در انتظار می‌باشد دسترسی هر دوطرف به وجه در حال انتقال ممنوع است. و تنها راه برای رهایی از این مشکلات به‌جز ثبت تراکنش تعلیق آن است.

دو راه برای تعلیق تراکنش‌های در انتظار اتریوم وجود دارد: تعلیق از طریق Dapp و ثبت تراکنش جدید با مشخصات مشابه

البته که بدیهیست این شیوه فقط برای تراکنش‌‌های در انتظار کاربردیست.

آسان ترین راه از طریق برنامه کیف پول انجام می‌شود. برای این کار باید از کیف پول خارج شد ، برنامه را به طور کامل بست و دوباره به آن وارد شد. اگر شیوه باعث تعلیق تراکنش نشد باید از تراکنشی جدید ثبت کرد.

در این روش باید تراکنشی برای انتقال مبلغ ۰ واحد اتریوم به آدرس مشابه تراکنش قبلی ثبت کرد. این فرآیند باعث می‌شود که کارمزد ناچیز این تراکنش در مقایسه با مبلغ تراکنش عدد بسیار بزرگی به‌نظر برسد و سریعا توسط اعتبارسنج‌های شبکه انتخاب شود. ولی از آن‌جایی که مبدا و مقصد تراکنش یکسان است این تراکنش جایگزین تراکنش قبلی می‌شود.

 

تسریع تراکنش در شبکه

برای تسریع یک تراکنش در شبکه اتریوم می‌توان با اضافه کردن کارمزد شبکه سریعا به ثبت تراکنش پرداخت اما چگونه؟

در شبکه اتریوم وقتی دو یا چند تراکنش با یک کیف پول ثبت می‌شود ، اولویت شبکه برای ثبت تراکنش‌های هر کیف پول با قدیمی‌ترین تراکنش است. وقتی شما یک تراکنش در انتظار دارید و یک تراکنش جدید ثبت می‌کنید گزینه‌ای با نام Speed Up برای تراکنش قبلی شما نمایان می‌شود. با این گزینه شما می‌توانید سرعت انجام تراکنش خود افزایش دهید ولی باید کارمزد بیش‌تری پرداخت کنید.

باید به این نکته توجه داشت که وقتی تراکنش اشتباهی انجام می‌شود راهی برای بازگشت آن وجود ندارد. اگر تراکنشی به آدرس اشتباه یا با مبلغ اشتباه ثبت کردید قبل از این که به تایید اعتبارسنج‌ها برسد باید تعلیق شود; در غیر این صورت راهی برای بازگشت تراکنش وجود نخواهد داشت.

اگر این متن برای شما کاربردی و مفید بود ، با انتشار اون می‌تویند از ارزینجا حمایت کنید. نظرات و انتقادات خودتون رو هم برای ما در کامنت‌ها بنویسید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏ یک دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا یوسفی
فریبا یوسفی
1 سال قبل

یوسفی

تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

1
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx