صفر تا صد: آوالانچ ، متمایز از همه

آوالانچ
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4358 نفر

آوالانچ ، متمایز از همه

آوالانچ بلاکچین و پلتفرمی جدید با تمرکز بر سرعت و کاهش هزینه انتقال است. که توسط Ava Labs ساخته شد و در سپتامبر ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. این پلتفرم پس از جذب سرمایه ۱۸ میلیون دلاری توسط شرکت‌های پلی‌چین کاپیتال و Andreesen Horowitz توانست طی عرضه اولیه توکن بومی خود به نام AVAX به بازار در کمتر از ۵ ساعت ۴۲ میلیون دلار دیگر سرمایه جذب کند.

هدف اصلی این پلتفرم رفع مشکل تاخیر در تراکنش های اتریوم ۲.۰ است.

به صورت خلاصه شبکه آوالانچ شامل چند بلاکچین است که از مکانیزمی شبیه یه مکانیزم اجماع PoS استفاده می‌کند تا توان بالای ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه را ثبت کند. البته این شبکه مدعیست تا با استفاده از ترکیب پروتکل‌های اجماع مختلف مانند اجماع ناکاموتو و اجماع کلاسیک یک موتور اجماع انقلابی را عرضه کرده.

در ساختار آوالانچ هر شبکه مبتنی بر یک ماشین مجازی مانند EVM است که باعث افزایش کاربرد آن‌ها می‌شود. به هریک از بلاکچین‌های این شبکه Subnet گفته می‌شود. به همین دلیل به آوالانچ لقب پلتفرم پلتفرم‌ها داده شده.

در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون واحد توکن AVAX ساخته شده که بیش از ۲۰۰ میلیون واحد از آن روزانه در حال چرخش هستند. البته که این توکن محدودیت عرضه ۷۲۰ میلیون واحدی دارد.

 

ساختار و معماری

همانطور که گفته شد آوالانچ از چندید متود جدید استفاده می‌کند که به‌نحوی آن را منحصر به فرد می‌کند. و اولین شبکه با این معماری است. سه Subnet این شبکه عبارتند از: X-chain , C-chain , P-chain

The Exchange Chain (X-chain):

این بلاکچین با هدف ساخت و خرید و فروش توکن AVAX فعالیت می‌کند.  مانند اتریوم توکن‌هایی را می‌توان با AVAX معامله کرد که قوانین حاکمیت مشخصی داشته باشند. این بلاک چین از AVAX برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌کند و از مکانیزم اجماع آوالانچ استفاده می‌کند.

The Contract Chain (C-chain):

توسعه دهندگان می‌توانند در این Subnet به ساخت و توسعه dApps بپردازند. و هم‌چنین جایگزینی برای EVM دارد که به دیگر dApp های فعال در شبکه اتریوم اجازه فعالیت و مهاجرت به این شبکه می‌دهد. به اصطلاح حرفه‌ای تر ماشین مجازی اتریوم فورکی از ماشین مجازی اتریوم است.

برای پیگیری تراکنش‌های انجام شده یا در حال انجام هم می‌توان از C-chain Explorer استفاده کرد.

https://cchain.explorer.avax.network

The Platform Chain (P-chain):

این شبکه وظیفه هدایت اعتبارسنج‌های کل شبکه و سابنت‌های فعال، و ساخت سابنت‌های جدید را می‌دهد.

آوالانچ با استفاده از زیر شاخه‌های فوق و تقسیم وظایف شبکه به کنترل شبکه و افزایش سرعت و امنیت و کاهش تاخیر و هزینه‌ها می‌پردازد.

 

مکانیزم اجماع آوالانچ چیسـت؟

مکانیزم اجماع آوالانچ مثل PoS و DPoS یا PoW نیازی به رهبر برای به اجماع رسیدن ندارد. این امر باعث غیرمتمرکزتر بودن آوالانچ بدون کاهش توان مقیاس پذیری می‌شود. در این شبکه همه نودها به عنوان اعتبار فعالیت می‌کنند. و فعالیت آن‌ها از طریق یک DAG یا directed acyclic graph یا گراف غیرقابل چرخش تحت هدایت ارزیابی و ثبت می‌شود. این گراف اجازه‌ی انجام چند تراکنش همزمان را به شبکه می‌دهد. و هر تاییدکننده‌ فعالیت یک تاییدکننده دیگر را کنترل و ارزیابی می‌کند. به این صورت تمام شبکه تحت کنترل است و احتمال خطا در آن نزدیک به صفر است.

پس از طی موارد فوق تراکنش‌ها بدون نیاز به هیچ عملیات دیگری تایید می‌شوند. پس در واقع بلوک‌ها به صورت سنتی که در دیگر بلاک چین‌ها دیده می‌شد در این شبکه وجود ندارند. و هر تاییدکننده خلاء وجود آن‌هارا پر می‌کند. نکته جالب توجه این است که همه این فعالیت تنها یه یک توان پردازشی ناچیز احتیاج دارد که باعث افزایش تعداد اعتبارسنج‌ها می‌شود.

 

آوالانچ در DeFi

شبکه آوالانچ با تمرکز بر سرعت و هرینه پایین تراکنش‌ها در امور مالی غیرمتمرکز نیز فعالیت می‌کند. این پلتفرم در امور صرافی غیرمتمرکز با صرافی سوشی‌سواپ و در امور استیبل کوین‌ها به همکاری با TrueUSD می‌پردازد. یکی از مهم ترین خدمات آوالانچ، آوالانچ بریج است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

 

The Avalanche-Ethereum Bridge

در پی توسعه و پیشرفت پلتفرم آوالانچ پروژه‌های مختلفی در جریان هستند اما مهم ترین آن‌ها پروژه میان شبکه‌ای پل اتریوم است.

پل اتریوم-اوالانچ که در ۹ فبریه ۲۰۲۱ فعال شد. توکنی با دو خروجیست که امکان انتقال بی‌درز بر بستر ERC20 و ERC721 بین شبکه‌های آوالانچ و اتریوم را دارد. کاربران می توانند برای استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز آوالانچ که مبتنی بر بستر اتریوم هستند و ChainBridge باید به استیک دارایی‌های خود بپردازند.

در این پل آوالانچ در ازای تراکنش‌های بالای ۷۵ دلار مبلغ ۰.۱ آوالانچ را بصورت ایردراپ به حساب شما واریز می‌کند ، که به عنوان پاداش انجاک عملیات مبلغ زیادیست.

برای استفاده از این پل شما می‌توانید با استفاده توکن‌های پوششی یا Wrapped Tokens مانند WETH و WBTC به نقل و انتقال توکن‌های شبکه بیت کوین و اتریوم با ارزش یکسان بپردازید. در حال حاضر این پل در نسخه آزمایشی بتا فعالیت می‌کند. اما طبق نقشه‌راه آوالانچ بزودی نسخه اصلی فعال سازی خواهد شد.

 

چرا آوالانچ محبوب شد؟

وقتی در شبکه اتریوم یک پروژه DeFi بسیار محبوب شود به دلیل مکانیزم اکوسیستم اتریوم هزینه انجام تراکنش‌ها بصورت غیرمنطقی زیاد می‌شود. از سوی دیگر قیمت اتریوم روز به روز در حال افزایش است; در نتیجه اگر تراکنشی پیچیده شود و تعداد تراکنش‌های ثبت شده زیاد باشد هزینه تراکنش‌ها می‌تواند تا مبلغ سرسام آور ۰.۱ ETH افزایش پیدا کند که زمان نگارش این مقاله معادل قیمتی ۳۰۰ دلار است. البته این به‌شرطی است که شما اصلا بتوانید تراکنش خود را به انجام برسانید. چراکه مشکل مقیاس پذیری اتریوم بسیار جدیست. با نتیجه‌گیری از موارد بالا می‌توان به نتیجه رسید که استفاده از شبکه‌های دیگر مانند آوالانچ که هزینه انجام همان تراکنش تنها چند سنت است; بسیار منطقی‌تر و به صرفه‌تر و از همه مهم‌تر سریع‌تر است. و به همین دلایل تنها در ۲۴ ساعت اول ۱۳.۵ میلیون دلار از نقدینگی شبکه اتریوم مستقیما به آوالانچ منتقل شد.

مزیت دیگری که این بلاکچین در مقایسه با رقبای خود دارد امکان ساخت بلاکچین‌های سفارشی است. ساخت یک بلاکچین سفارشی در کنار سرعت بالا و مقیاس پذیری زیاد; اجازه ساخت پلتفرم‌های زیادی را بر بستر پلتفرم آوالانچ می‌دهد. هر بلاک چین سفارشی می‌تواند توکن خصوصی و هزینه تراکنش مخصوص به خود را داشته باشد. و فرآیند تایید این سابنت‌ها توسط اعضای شبکه و تاییدکننده‌های اصلی انجام می‌شود.

 

کلام آخر

سرعت پیشرفت این ارز از زمان رونمایی و عرضه به بازار حدود ۱۳ هزار درصد بوده که تنها در مدت زمان ۹ ماه اتفاق افتاده. این رشد پرسرعت می‌تواند ادامه داشته باشد و انتظار می‌رود این پلتفرم به یکی ۱۰ رمزارز برتر بازار تبدیل شود.  

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx