صفر تا صد: ENS نسل جدید تجارت در رمزارزها

رمزارزها
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1409 نفر

صفر تا صد: ENS نسل جدید تجارت در رمزارزها

فرض کنید که می‌خواهید وبسایتی بسازید و هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارید. از صفر شروع می‌کنید، تحقیقاتی انجام می‌دهید و در نهایت آموزش‌های لازم و کافی می‌بینید. موسسه سوم شخصی را برای طراحی قالب و شکل و شمایل وبسایتتون انتخاب می‌کنید و قالبی می‌خرید. حالا شما به یک دامنه احتیاج دارید، آدرس وبسایت. هزینه‌ای هم برای دامنه‌تان پرداخت می‌کنید. حالا وبسایتتان با طرح و دامنه مورد نظرتان و پسوندی در حال فعالیت است. پسوندی مثل .com ، .net، .org و …

ولی اگر بخواهید کمی متفاوت‌تر باشید و با پسوندی مربوط حیطه کاریتان شناخته شوید مثل Arzinja.info یا Curve.finance و یا هرچیز دیگری هزینه دیگری به هزینه‌هایتان اضافه خواهد شد. ولی چرا؟ چه کسی این پول اضافه را از من دریافت می‌کند یا اصلا چرا من باید بپردازم؟

در این مقاله قصد داریم درباره موضوعی صحبت کنیم که با عنوان Domain Names یا نام‌ دامنه‌ها شناخته می‌شود. بررسی می‌کنیم که چگونه کار می‌کند، چه کاربردی دارد و چرا ارزشمند است؟

DNS

تا الان حتما متوجه شده‌اید که www.arzinja.info یک نامه دامنه است. و .info پسوند آن است. در روزهای ابتدایی اینترنت ، به‌جای نام‌ها، اعداد آدرس و هویت شما را در اینترنت تایید می‌کردند.

۶۹.۶۳.۱۷۶.۱۳. نام ابتدایی فیسبوک بود. حالا یادآوری و استفاده از کدام بهتر است؟ اعداد یا اسم؟

DNS یا Domain Name System با همین هدف وارد دنیای مجازی شد. هرکسی با انتخاب یک اسم و اتصال آن به IP یا شماره آدرس خود هویت و نامی برای وبسایت خود انتخاب کرد. بعد از گشذت مدتی DNSها به یک تجارت تبدیل شدند، رند بودن، میزان معروفیت و میزان درخواست برای یک دامنه ارزش آن را تعیین می‌کرد. تا جایی که در سال ۲۰۱۹ دامنه Voice.com به ارزش ۳۰ میلیون دلار فروخته شد.

 

ICANN

برگردیم عقب‌تر. سوال اصلی ما هنوز بی‌جواب باقی مانده است. چه کسی برای دامنه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند؟

پاسخ موسسه‌ایست که احتمالا تا مروز نام آن‌‌هم به گوشتان نخورده است: ICANN یا Internet Corporation for assigned Names and Numbers یا شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های اختصاص داده شده.

یک نهاد غیرانتفاعی که در کالیفرنیا مستقر است و کل DNSها را تنظیم و مدیریت می کند. همچنین به سازمان‌های دیگر اجازه می‌دهد تا به عنوان ثبت‌کننده نام دامنه عمل کنند و سپس خودشان نام دامنه را مدیریت کنند. Domain.com، GoDaddy و Namecheap سه نمونه از شناخته شده‌ترین نمونه‌های این ثبت‌کننده‌ها هستند.

ICANN یکی از آن نهادهایی است که عموماً در پس‌زمینه غوطه‌ور می‌شود و اکثر مردم جهان به آن توجهی نمی‌کنند و نقشی محوری، اگر چه ناشناخته، در زندگی روزمره بازی می‌کنند. با این حال، وجود ICANN یکی از کثیف ترین کلمات را در اصطلاح اینترنتی مدرن مطرح می کند: متمرکز شدن.

 

ICANNT

هر کسی که با مفهوم بلاک چین آشنا باشد می داند که یکی از ویژگی های کلیدی آن ساختار غیرمتمرکزش است. هیچ نقطه ورود واحدی وجود ندارد، هیچ دری پشتی باز نشده است. بلاک چین ها به دلیل عدم وجود یک هاب مرکزی ایمن هستند و هیچ شخص یا سازمانی قادر به کنترل کامل نیست.

اگر مفهوم بی‌طرفی و خنثی بودن شبکه را نمی‌دانید، باید بگوییم ICANN می‌تواند تمام قدرت، کنترل و تمرکز شبکه را به یک نقه واحد جمع آوری کند. پس هرکسی قصد ایجاد دردسر داتشه باشد دقیقا می‌داند از کجا شروع کند. از کجا معلوم؟ شاید فردا دامنه چندین میلیون دلاری فیسبوک دزدیده شد!

برخی با من مخالف‌اند، اما برای من بسیار نگران‌کننده است که سازمانی با چنین اهمیتی در ایالات متحده واقع شده است، در دسترس شخصیت‌هایی مانند مارک زاکربرگ است. از همه بدتر اعتبارسنج‌های ICANN است. یک هدف مستقیم برای حمله.

در کنار مسئله تمرکز، این واقعیت است که سرورهای DNS در برابر دستکاری های خارجی آسیب پذیر هستند. وب‌سایت‌هایی که توسط این سرورها میزبانی می‌شوند می‌توانند توسط هکرها یا دولت‌های ملی برای اهداف شوم خود مورد حمله و غیرفعال شوند.

 

Domain 2.0

جایگزین نسخه متمرکز DNS که در معرض سانسور و آسیب پذیری‌های هک است چیست؟ وارد دامنه‌های بلاک چین شوید!

شیوه توسعه IPها که پیش‌تر گفتیم حالا برای آدرس‌های بلاکچینی اتفاق خواهد افتاد. آدرس‌ کیف پول‌ها و … در دنیای بلاکچین بسیاری گیج کننده هستند. از آن بدتر که با تغییر یک کاراکتر از بین این همه کاراکتر ماجرا می‌توانند تماما تغییر کندو شمما متحمل ضررهای بزرگی بشوید.

یک مورد استفاده فوری برای دامنه‌های بلاک چین، استفاده از آن برای ارسال و دریافت پرداخت‌ها رمزارز از هر کسی است. اگر صاحب وب‌سایت نیاز به پرداخت برای کالاها یا خدمات داشته باشد، می‌تواند به‌جای کپی و چسباندن آدرس کیف پول آزاردهنده، به سادگی دامنه بلاک‌چین خود (به عنوان مثال payment.crypto) را به مشتری بدهد.

دامنه می تواند یک پرداخت کریپتو دریافت کند و تراکنش به طور تغییرناپذیر در بلاک چین حفظ می شود. در حال حاضر دامنه‌های بلاک چین برای کار در اکثر مرورگرها به پلاگین نیاز دارند، اما پلتفرم‌های web3.0 مانند Opera، Metamask و Brave برای پشتیبانی از آن‌ها توسعه یافته‌اند. در در یک شبکه غیرمتمرکز، مسدود کردن دامنه های بلاک چین غیرممکن است و در برابر سانسور مقاوم هستند.

کنترل در دست صاحبان وب سایت و سازندگان محتوا است زیرا دامنه های بلاک چینی که آنها استفاده می کنند در کیف پول هایی ذخیره می شوند که تنها آنها کلید آن را دارند. سیستم قدیمی که به موجب آن نام دامنه توسط ثبت کننده هایی که می توانند آنها را خاموش کنند ذخیره و مدیریت می شوند، شروع به منسوخ شدن کرده است.

 

Name Service

در بلاکچین بیت کوین

یکی از اولین پروژه‌های این حیطه، Namecoin است که مدت کوتاهی پس از ظهور بلاک چین بیت کوین ایجاد شد. گفته می شود که ماینرهایی که بیت کوین را استخراج می کنند، قدرت استخراج Namecoin را نیز فراهم می کنند که به عنوان استخراج ادغام شده شناخته می شود. دو جزء برای Namecoin وجود دارد: NameID و Dot-Bit DNS.

در بلاکچین اتریوم

اگر می‌پرسید کدام بلاک‌چین‌ها در حمایت از دامنه‌ها پیشرو هستند، اگر بدانید که اتریوم دارای ویژگی‌های بالایی در لیست است، تعجب نخواهید کرد. سرویس نام اتریوم (ENS) یک تلاش منبع باز و غیرانتفاعی است که به قول مدیر آن، برانتلی میلگان، بر تمرکززدایی، مقاومت در برابر سانسور و قابلیت برنامه ریزی تمرکز دارد.

هنگام ایجاد یک آدرس «name.eth» در ENS، یک توکن NFT ERC-721 ضرب می‌شود. تفاوت اصلی بین آنها و سایر سرویس‌هایی که در زیر مشخص شده است این است که آنها به دنبال جایگزینی سیستم DNS فعلی نیستند. همچنین هزینه سالانه مربوط به نام دامنه است که می تواند با ETH تمدید شود.

مانند بسیاری از پروژه‌های بلاک چین، ENS در حال حرکت به سمت ساختاری شبیه DAO است که به موجب آن دارندگان توکن دریافت می‌کنند

در بلاکچین‌های دیگرقابلیت Name Service تقریبا در همه بلاکچین‌های معتبر مانند Ziliqa، Solana، Polygon وجود دارد و این قابلیت هر روز در حال پیشرفت است.

 

جمع بندی

ENS فرصتی عالی برای سرمایه‌گذاری و درآمدزایی است. و احتمال می‌رود که در آینده‌‍‌ای نزدیک مرحله دوم ایردراپ‌ خود را اجرایی کند.

برای خرید این رمزارز و یا ارزهای دیگر می‌توانید به وبسایت صرافی ارزینجا مراجعه فرمایید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx