تاریخچه اتریوم

تاریخچه اتریوم
  • زمان مطالعه: 11دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2723 نفر

تاریخچه بلاکچین اتریوم

بلاکچین اتریوم، یک سرویس منبع باز و عمومی است که از فناوری بلاکچین برای فعال کردن قراردادهای هوشمند و معاملات ارزهای دیجیتال بدون دخالت واسطه استفاده می کند،. اما اتریوم از کجا آمده است؟ دنیای ارزهای دیجیتال یک بخش جوان است که اساساً با شروع بیت کوین  در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. بیت کوین به عنوان آزمایشی وارد بازی شد که دو جزء را ارائه می کرد: یک دارایی مبتنی بر اینترنت و فناوری بلاکچین، زیربنایی که آن دارایی بر روی آن اجرا می شود. از آنجا، مردم از مفاهیم ارز دیجیتال و بلاکچین برای پروژه ها و دارایی های دیگر استفاده کردند.

اتریوم یک بلاکچین است که قابلیت‌های قابل توجهی را برای توسعه‌دهندگانی که راه‌حل‌هایی را بر روی اتریوم می‌سازند، به ارمغان می آورد. بلاکچین اتریوم دارای یک سکه بومی است که با نام اتر (ETH) شناخته می شود که برای پرداخت هزینه فعالیت در بلاکچین اتریوم استفاده می شود. این سکه همچنین در صرافی های کریپتو معامله می شود و ارزش آن در نوسان است. به عنوان مثال، سایر دارایی های ساخته شده بر روی بلاکچین اتریوم مانند توکن های ERC-20، به عنوان پرداخت هزینه های مربوط به هر تراکنش آن دارایی ها، به اتریوم نیاز دارند. بلاک چین اتریوم به زبان برنامه نویسی سالیدیتی نوشته شده است. بنیاد اتریوم، یک نهاد غیرانتفاعی، به عنوان یکی از ناظران پروژه اتریوم عمل می کند.

برخلاف بیت کوین با خالق ناشناسش یعنی ساتوشی ناکاموتو، تاریخچه اتریوم ساده تر است. ویتالیک بوترین و چندین نفر دیگر اتریوم را ایجاد کردند، اما جزئیات مربوط به پیشینه بزرگ بلاکچین اتریوم توضیح بیشتری را می طلبد.

روزهای اولیه

اگرچه بلاکچین اتریوم تعدادی بنیانگذار دارد، ویتالیک بوترین کسی بود که در ابتدا وایت پیپری را منتشر کرد که مفهوم اتریوم را در نوامبر ۲۰۱۳ توضیح می‌داد. پس از کار اولیه بوترین، توسعه دهندگلن دیگر نیز به کمک ویتالیک امدند. ویتالیک بوترین، گاوین وود، چارلز هاسکینسون، امیر چتریت، آنتونی دی ایوریو، جفری ویلک، جوزف لوبین و میهای آلیسی همگی از بنیانگذاران اتریوم هستند.

اتریوم در اوایل سال ۲۰۱۴ زمانی که بوترین مفهوم پروژه بلاکچین را در یک کنفرانس بیت کوین در میامی فلوریدا معرفی کرد، سر زبان ها افتاد. این پروژه در اواخر همان سال از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) سرمایه جذب کرد و میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال اتریوم را در ازای سرمایه‌ای برای استفاده برای توسعه پروژه فروخت. بین ۲۲ ژوئیه و ۲ سپتامبر ۲۰۱۴، بیش از ۱۸ میلیون دلار اتریوم فروخته شد. اتریوم ها در قبال بیت کوین های پرداخت شده توسط کاربران به فروش رفت.

اگرچه اتریوم در سال ۲۰۱۴ قابل خرید بود، اما بلاکچین اتریوم تا ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۵ فعال نشد، به این معنی که خریداران اتریوم قبل از اینکه بتوانند اتریوم خود را جابجا کنند یا از آن استفاده کنند، باید منتظر راه اندازی بلاکچین باشند.

چرا در وهله اول بلاک چین اتریوم ایجاد کنیم؟ یک دلیل می تواند این باشد که بلاکچین اتریوم امکان تطبیق پذیری بیشتری را از نظر ساخت بر روی بلاکچین و اکوسیستم آن فراهم می کند.

مراحل پیشرفت بلاکچین اتریوم

اگرچه تولد بلاکچین اتریوم در ژوئیه ۲۰۱۵ بود، اما توسعه آن یک فرآیند طولانی و چند ساله خواهد بود. از زمان راه‌اندازی اولیه اتریوم، بلاک چین به‌روزرسانی‌های زیادی را به عنوان بخشی از پیشرفت بلاک چین انجام داده است، مانند به‌روزرسانی‌هایی به نام بیزانتیوم، قسطنطنیه و زنجیره بیکن. هر به روز رسانی جنبه های خاصی از بلاک چین را تغییر داده است. به عنوان مثال، Beacon Chain  انتقال بلاک چین اتریوم به اتریوم ۲ را شروع می‌کند. با این به روزرسانی اتریوم از مکانیسم اثبات کار (PoW)  به مکانیزم اجماع اثبات سهام  (PoS)تغییریافت. بیزانس و قسطنطنیه هر کدام تعدادی تغییرات را در بلاکچین اتریوم ایجاد کردند، از جمله کاهش پاداش ماینینگ از ۵ اتریوم به ۳ اتریوم.

یک تغییر قابل توجه در بلاک چین اتریوم، تغییر به  مکانیزم اثبات سهام (PoS) است که برای مقیاس بندی بلاکچین آغاز شده است. پروژه های متعددی در طول سال ها برنامه های کاربردی بر روی بلاکچین اتریوم ساخته اند. با این حال، در سال ۲۰۱۷، زمانی که ترافیک استفاده از بلاکچین اتریوم به طور قابل توجهی افزایش یافت، شبکه با مشکل مواجه شد.

در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) که بر روی اتریوم ساخته شده‌اند، توجه قابل توجهی را به خود جلب کردند و مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم را در خط مقدم قرار دادند زیرا هزینه‌های بالای شبکه باعث آزار کاربران شد. انتقال اتریوم به اتریوم ۲ و اثبات سهام با هدف افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم انجام می‌شود.

هک DAO

برخی از به‌روزرسانی‌های بلاک‌چین اتریوم ، بخشی برنامه‌ریزی‌شده از پیشرفت اتریوم بود، اگرچه برخی دیگر تنظیمات بر اساس رویدادها یا عواملی بودند که تغییراتی را در بلاکچین را ضروری می‌کردند. برای مثال، فورک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO)  به عنوان تلاشی برای جلوگیر از هک صورت گرفته است.

DAO ، پروژه ای که در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد، به عنوان یک صندوق سازمان مستقل غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم عمل کرد که اساساً تخصیص دارایی صندوق را دموکراتیک کرد. کاربران مجبور نیستند به افراد دیگری در گروه دارای DAO اعتماد کنند، آنها فقط باید به کد یک DAO اعتماد کنند که توسط هر کسی کاملاً قابل مشاهده و تأیید است. به طور خلاصه، اشخاص ذینفع اتریوم را به مجموعه ای از وجوه در DAO فرستادند و در ازای آن توکن های DAO را دریافت کردند. در آن زمان می‌توان از این توکن‌ها برای رأی‌گیری در مورد محل تخصیص سرمایه DAO استفاده کرد. پروژه DAO  در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵۰ میلیون دلار اتریوم جذب کرد.

با این حال، در سال ۲۰۱۶، DAO  با یک هک مواجه شد که بیش از ۳.۶ میلیون اتریوم از مجموعه دارایی DAO به سرقت رفت. جامعه اتریوم در مورد نحوه رسیدگی به این فاجعه با هم اختلاف نظر داشتند.

بخشی از جامعه می خواستند داده های بلاکچین اتریوم را تغییر دهند و بلاکچین را به قبل از انجام هک برگردانند تا اساساً هک را باطل کنند. اعضای جامعه مخالف مخالف بودند و بیان کردند که چنین عملی با مفهوم کلی تغییرناپذیری فناوری بلاک چین مخالف است.

اکثریت جامعه اتریوم با این بازی موافقت کردند تا تنظیمات بلاکچین را تغییر دهند و عملا یک هاردفورک را ایجاد کنند.هارد فورک منجر به ایجاد دو بلاک چین مجزا و دو دارایی بومی مجزا در آن زنجیره شد. بلاکچینی که فورک شددر حال خاضر همان اتریومی است که می شناسیم. اما نسخه اصلی و دست نخورده بلاکچین در حال حاضر اتریوم کلاسیک نامیده می‌شود.

قیمت اتریوم در طول زمان

تاریخچه قیمت اتریوم نشان می‌دهد که طی سال‌ها فراز ونشیب های زیادی داشته است. در روزهای اولیه ، اتریوم حتی زیر ۲ دلار معامله می شده است. اتریوم در اوایل سال ۲۰۱۷ کمتر از ۱۵.۰۰ دلار قیمت داشت و در ژانویه سال بعد تا حدود ۱۴۰۰ دلار افزایش یافت.

به دنبال آن اوج تاریخی، اتریوم در ماه‌ها و سال‌های بعدی تا حدودی نزدیک به ۱۰۰ دلار نیز کاهش یافت. این دارایی در نهایت روند صعودی خود را پس گرفت و از مرز ۴۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ گذشت.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx