چه چیزی باعث افزایش بی‌سابقه قیمت طلا شده است؟

انتشار 6 روز قبل
آنچه می‌خوانید...

طبق گزارش جدید بانک مرکزی فرانسه، تمایل روسیه و چین به کنار گذاشتن دلار، عاملی شده که قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخی خود برسد. این بانک در گزارش خود اشاره می‌کند که قیمت این فلز گران‌بها علی‌رغم کاهش سرمایه‌گذاری جهانی در ETFهای طلا و همچنین ریسک‌گریزی در بازارهای مالی به دلیل سیاست‌های انقباضی فدرال […]

تاثیر روسیه و چین بر قیمت طلا

طبق گزارش جدید بانک مرکزی فرانسه، تمایل روسیه و چین به کنار گذاشتن دلار، عاملی شده که قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخی خود برسد.

این بانک در گزارش خود اشاره می‌کند که قیمت این فلز گران‌بها علی‌رغم کاهش سرمایه‌گذاری جهانی در ETFهای طلا و همچنین ریسک‌گریزی در بازارهای مالی به دلیل سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در دو سال گذشته، به بالاترین حد خود رسیده است.

با استناد به داده‌های شورای جهانی طلا (WGC)، بانک فرانسه می‌گوید که تقاضای طلا به رهبری روسیه و چین صورت گرفته و دلیل این تقاضا را «تنوع‌بخشی به دارایی‌های غیر دلاری، چه به دلایل اقتصادی و چه به دلایل ژئوپلیتیکی (دلارزدایی)» عنوان کرده که به رشد قیمت طلا کمک کرده است.

طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، اگرچه دلار همچنان ارز غالب در جهان است، اما سهم آن در ذخایر بانک‌های مرکزی به ۵۹ درصد کاهش یافته که پایین‌ترین سطح در ۲۵ سال گذشته است.

به‌طورکلی، تقاضای طلا از سوی بانک‌های مرکزی در دو سال گذشته (از ۳۰ مارس ۲۰۲۱ تا ۳۰ مارس ۲۰۲۳) نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده که تاثیر زیادی بر قیمت این فلز داشته است.

این بانک همچنین اضافه می‌کند که سرمایه‌گذاران خرد چینی و هندی نیز با افزایش تقاضای خود، به ثبت رکوردهای جدید در ارزش طلا کمک کرده‌اند. به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری‌ها برای تنوع‌بخشی در مواجهه با کاهش شدید بازار املاک و سهام در چین و افزایش توانایی پس‌انداز در هند صورت گرفته است.

قیمت طلا از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ که ۱۶۱۴ دلار برای هر اونس بود، به رکورد تاریخی ۲۶۸۵ دلار در این ماه رسیده که افزایش ۶۶ درصدی را نشان می‌دهد. در حال حاضر قیمت طلا ۲۶۵۸ دلار است.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
می خواهم از پاسخ به کامنتم مطلع شوم
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم دادx